Consumentenbond sleept Facebook voor rechter

Dit artikel delen:
Rechtspraak

Facebook moet voor de Nederlandse rechter verschijnen. In samenwerking met de Consumentenbond gaat de Data Privacy Stichting (DPS) een schadevergoeding eisen voor het delen van privégegevens. Het delen gebeurde zonder toestemming, terwijl het Amerikaanse bedrijf daar wel veel geld aan verdiende, zo luidt het verwijt.

Als het aan de eisende partijen ligt, moet Facebook zijn gebruikers in Nederland compensatie betalen voor het schenden van hun privacy. Ook wordt het sociale medium misleiding in de schoenen geschoven. Het platform zou ten onrechte hebben beloofd dat het gebruik altijd gratis zou zijn, terwijl gebruikers in feite 'betaalden' met hun gegevens. Zo verrijkte Facebook zich ongerechtvaardigd en ten koste van zijn gebruikers, aldus de bond.

Facebook verzamelde een grote hoeveelheid privédetails over de levens van gebruikers, zoals hun geslacht, leeftijd en woonplaats, maar ook wat die gebruikers deelden met hun vrienden. Daarnaast verzamelde het bedrijf informatie over welke apps consumenten aanwendden en volgde het hun surfgedrag buiten het platform. Facebook deelde deze persoonlijke informatie met app-ontwikkelaars. Volgens de bond deed Facebook dit niet alleen bij gebruikers van die apps, maar óók bij hun Facebook-vrienden die die apps níet gebruikten. Deze groep wist dat gegevens gedeeld werden.

Glashelder

Over eventuele schadebedragen doet de Consumentenbond nog geen uitspraken. 'Een financiële compensatie wil overigens niet zeggen dat Facebook op dezelfde voet verder kan gaan', waarschuwt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. 'Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen. En Facebook moet voortaan glashelder zijn in zijn communicatie naar gebruikers. Die moeten de volledige controle over hun gegevens hebben.'

Molenaar roept consumenten op zich aan te sluiten bij deze actie. Facebook zegt in een reactie dat het zich inzet om te voldoen aan de Europese privacyregels, de Algemene verordening gegevensbescherming. 'We hebben bijvoorbeeld ons beleid duidelijker gemaakt en ervoor gezorgd dat onze privacy-instellingen makkelijker te vinden zijn', stelt een woordvoerder.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Internet

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-07-07T12:05:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.