Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Webwinkel

Online-aankopen strenger beveiligd

18 augustus 2020 - 08:46ActueelCloud & InfrastructuurAdyenWorldline
William Visterin
William Visterin

Een aankoop op internet met enkel je kaartnummer en cvc-code kan binnenkort niet meer. Strenge authenticatie wordt de norm in e-commerce, al blijven er uitzonderingen.

Om misbruik en fraude te voorkomen, moeten transacties voortaan gebeuren door een ‘sterke authenticatie’. Dit houdt in dat een klant zich (extra) kenbaar moet maken bij aankoop van een product of dienst online. Dit bijvoorbeeld door het bevestigen van een transactie via de code vanuit een kaartlezer.

De maatregel wordt geleidelijk ingevoerd. Vanaf 25 augustus geldt er een weigering van bedragen hoger dan 1.500 euro die niet in overeenstemming zijn met de nieuwe reglementering. Die drempel wordt geleidelijk verlaagd om vanaf 17 november op 0 euro te liggen.

Concreet gaat het om de tweede Europese richtlijn voor betaaldiensten (Payment Services Directive 2; PSD2), die in 2019 in werking trad, waar een wettelijk kader voor is gecreëerd. Om de nieuwe veiligheidsregels vanaf 1 januari toe te passen, moeten alle webshops en online-operatoren in Europa ervoor zorgen dat ze over een compatibel systeem beschikken.

Uitzondering

Deze procedure is op zich niet nieuw, want veel webshops maken doorgaans al gebruik van een sterke klantenauthenticatie. Ook vooraanstaande partijen in online-betalingen, denk aan Worldline, PayPal, Adyen of Mollie, werken reeds op deze manier.

Met uitzondering van transacties met een laag risico op fraude zal het dus niet meer mogelijk zijn om een online-aankoop te doen door alleen het nummer van de bankkaart en de code op de achterkant (cvc-code) op te geven.

Banken kunnen zo zelf uitzonderingen toestaan voor zogenaamde transacties met een laag risico. Zo kan een bank bijvoorbeeld de sterke authenticatie enkel bij de eerste betaling opleggen, maar niet meer voor opeenvolgende betalingen.

Meer over

Authenticatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Douane
    OpinieLogistiek

    Controle noodzaak bij grensoverschrijdende e-commerce

    E-commerce
    OpinieLogistiek

    Tips voor veiligere b2b e-commerce

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs