Fysieke computerwinkels Paradigit sluiten deuren

Dit artikel delen:

Per 1 maart gesloten Paradigit-winkel in de Nachtegaalstraal in Utrecht. Foto: Rik Sanders

Computerwinkelketen Paradigit heeft zijn fysieke winkels per 1 maart officieel gesloten en verkoopt alleen nog online. De omzet liep al enige tijd terug en de gedwongen winkelsluiting door de coronacrisis was het laatste zetje.

Paradigit had nog vestigingen in Eindhoven, Utrecht, Maastricht en Groningen. Het bedrijf besloot vijf jaar geleden na een doorstart om in te zetten op online-verkoop maar wel een aantal winkels open te houden om klanten lokaal te bedienen. Inmiddels, laat de computerwinkel weten, vinden ook deze klanten online hun weg en biedt Paradigit daar dezelfde service en mate van dienstverlening aan die in de fysieke winkels gold. 

De beëindiging van de winkelactiviteiten betekent geen ontslag voor het winkelpersoneel. Volgens Paradigit krijgen betrokken medewerkers een passende functie binnen het concern aangeboden.

Met het sluiten van de vier vestigingen verdwijnt opnieuw een bekende computerwinkelketen uit het straatbeeld. Eerder al namen Dixons en Mycom afscheid. Wel is Apple-specialist Amac in veel steden nog aanwezig en heeft Apple zelf nog een paar winkels.

Verder zijn er nog online-elektronica- en -computershops, zoals Alternate, Megekko en Coolblue, die als een variant op de Kijkshop een fysieke winkel aanhouden.  

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Een laptop of zelfs een telefoon is steeds meer produkt geworden. Er gaat een onderscheid komen tussen produkten verkopen of een belevenis verkopen.
Wie alleen produkten verkoopt en geen beleving zal het zwaar krijgen als hij nu niet een digitale weg op gaat.

Bij ketens zoals Expert, BCC en MediaMarkt kun je ook laptops en andere computerapparatuur kopen. Tenminste, als ze niet noodgedwongen gesloten zijn.

De trend is online, en dat vind ik jammer. Zelf voelen, mee werken, ervaren gaat niet via een browser.

Wanneer ik een laptop of computer aanschaf, dan wil ik met een verkoper praten en advies vragen.
Dit werkt het beste in persoonlijk contact.
Bij de grote ketens werken helaas veel mensen zonder enige kennis en ervaring met diverse besturingssystemen en/of het gebruik van software.
Als voorbeeld: In (bijna) geen enkele keten zijn begrippen als b.v. openstandaarden onbekend en wordt opensource verward met public-domain en gratis......

@heren Gewoon een oud laptoppie op Marktplaats kopen. Voor een habbekrats heb je een prachtapparaat. Een oude lenovo laptop (5 a 10 jaar oud), ssd erin en gaan met die banaan.

@Ron Bakker
Public Domain software... Da's een oude term, die ken ik nog van de tijd dat we software op floppy's uitwisselden!

Het is leuk als je een goed gesprek met een verkoper hebt over bv OSS, maar dat is niet noodzakelijk om je keuze te maken. Als MS Office soepel op een machine draait, dan zal LibreOffice dat ook doen, en hetzelfde geldt voor Photoshop en GIMP.

Zaken als de kwaliteit van scherm, toetsenbord, processor en accu zijn (doorgaans) universele zaken, niet afhankelijk van OS. Een touch pad is wat anders, deze kan bv perfect werken onder macOS, matig onder Windows 10 en redelijk onder Linux.

@Louis Kossen
Voor Office en browsen gaat dit ongetwijfeld werken. Al zou ik geen investering meer doen in een laptop van 10 jaar oud, neem 5 jaar als maximum.

Maar soms wil je gewoon een mooie nieuwe laptop. Geen ranzig toetsenbord met vervaagde letters, rokersaanslag op scherm en toetsen, een accu die het net lang genoeg uithoudt dat je de stekker van het ene naar het andere stopcontact kunt verplaatsen, ..., maar een mooie goede nieuwe.

@Frank Heikens
Public Domain is inderdaad een oude term, maar veel mensen gebruik die nog.

Het gaat mij niet om een gesprek over OSS met de verkoper, maar ik wil het zien werken!
Bij mij gaat alles met Linux, helaas wordt sommige hardware niet (voldoende) ondersteund, daarom wil ik - voor aankoop - het systeem opstarten vanaf een DVD, of USB stick, om te kijekn of alle hardware ondersteund wordt.
Bij een grote elektronica keten is dat onmogelijk, bij een goede computer-winkel krijg je vaak alle medewerking.
Ook gebeurt het dat een medewerker ervaring heeft en weet dat de hardware ondesteund wordt.

Toen ik m'n laptop kocht moest hij dualboot kunnen. Tot mijn verbazing was de helpdesk van HP uiterst behulpzaam en goed geinformeerd over linux.

@Frank Je hebt wel gelijk hoor, een nieuwe laptop kopen is het meest chique en als je het kan veroorloven een mooi apple apparaat. Niet gebruikt door een vrolijke roker. Ik vind veel van die electronica spulletjes weggooiapparaten, het is allemaal erg kwetsbaar. Nu zijn die oudere lenovo's in de regel overbodige zakenlaptops en die ik heb gehad waren in prima staat met een redelijke batterij. Ik kijk het net na, mijn laptop komt uit 2011. Surfen, mail en wat tekstverwerken zijn de hoofdactiviteiten, maar gebruik hem ook voor muziekprogramma's. Geen centje pijn. Draai linux en windows en het is een bloedsnel apparaat en loeisterk. Het enige wat ik er op aan te merken heb is de resolutie van het scherm. Niet alles wat oud is is slecht :)

@Frank .... ergens kan ik me dat wel voorstellen van zo'n grote keten... voor hetzelfde geld zorgt zo'n usb stick ervoor dat er malware, virussen of wat dan ook op zo'n systeem of hun netwerk komen. Daar zit sowieso niemand op te wachten, maar in goede winkel weten ze daar waarschijnlijk een stuk beter mee om te gaan

Grootste voordeel van een goede winkel is dat er mensen zijn die met je mee kunnen denken en die weten wat er wel/niet mogelijk is met configuraties, daar waar ze bij de ketens vaak alleen maar weten wat ze verkopen en specs uit de folder van buiten hebben geleerd

@PaVaKe
Ik denk dat jouw post een reactie op Ron was...

Goede speciaalzaken zijn (de naam doet het al vermoeden) gespecialiseerd. De kans dat je daar iemand tegenkomt die jou iets nieuws kan vertellen over datgene wat je zoekt is groter dan bij een elektronicazaak die alles verkoopt, van koffieautomaten via wasmachines naar computers. Bij zo'n winkel kopen betekent dat je als potentiële koper veel moet gaan voorbereiden.

Ik ga fysieke speciaalzaken zeker missen! Je kunt niet alles online beoordelen. Zo had de MediaMarkt ooit een bepaalde speaker niet in de winkel, maar alleen online. Alsof speakers dan te beoordelen zijn! Gelukkig was er een speciaalzaak op een half uur rijden waar ik wel kon luisteren voordat ik ging kopen.

@Louis
Ik ben ook geen fan van de wegwerpmaatschappij. Printers van 40 euro, waarvoor een setje inkt minstens 50 euro kost, en die binnen 2 jaar in de kliko kunnen... Daar mag de EU van mij wel werk van maken, om die zaken te verbieden.

Ik geef liever wat meer geld uit voor iets goeds. Ik heb mijn printer van 120 euro alweer 5 jaar, en die doet het nog steeds prima, na honderden scans en duizenden prints, en wordt waarschijnlijk nog lang niet vervangen.

Voor laptops geldt hetzelfde. Koop een nieuwe voor 299 euro en je weet dat je er niet teveel van mag verwachten. Koop er één voor zo'n 1000 euro en je kunt er zo'n 5 tot 10 jaar van genieten.

@frank ... je hebt gelijk, was idd voor ron bedoeld.

@Pa Va Ke:
Dan toch even een korte reactie.
Bij een gespecialiseerde winkel hebben ze demo apparaten en zeggen ze vaak dat bij problemen deze gewoon weer wordt teruggezet zoals hij geleverd was.
Deze demo apparaten worden later vaak met korting verkocht.
Bij de grote elektronica ketens is de kennis niet aanwezig, en wordt een demo apparaat soms als nieuw verkocht (zelf meegemaakt met een tablet).

Ooit was ik bij een grote keten en zag ik een MacBook, met een modelnummer van 2 jaar oud.
Navragen gaf als antwoord dat dit het nieuwste model was, waarmee de klant dus bedonderd werd, want het nieuwe model had iets snellere hardware.

We zijn het gelukkig eens, dat het verdwijnen van speciaal zaken een leeg gat achter laat .........

Wat betreft de beleving heeft Ruud Pieterse gelijk en veel winkelformules kennen ondertussen een teruglopende omzet want Frank lijkt me het mannetje dat even gaat luisteren bij de speciaalzaak om vervolgens alsnog online het product te bestellen bij een goedkope dozenschuiver. De kijk-, luister- en voelshop zal de omzet moeten verzekeren door concurrerend op prijs te blijven omdat maar weinig consumenten bereid zijn om voor de belevenis te betalen. Ron zal na het advies dus niet het winkelpersoneel betalen maar zoals velen zich eerst nog informeren bij de concurrent om vervolgens net als Frank te kiezen voor de goedkoopste winkel want homo hollandicus is zuinig.

@oudlid
Wat een vooroordeel, en ook nog fout! Volgens mij heb jij het over jezelf.

Sommige dingen zoek ik uit op internet, en koop ik online bij de goedkoopste aanbieder met een goede reputatie.

Andere dingen zoek ik uit in fysieke winkels. Zo ben ik voor m'n tv naar 3 fysieke winkels geweest, en heb 'm bij natuurlijk bij slechts 1 fysieke winkel gehaald, de winkel waar ik het beste was geholpen. Daar heb ik wel wat geld voor over (niet teveel natuurlijk, zoals dat hoort bij ons zuinige volk).

@Frank, zo kocht ik onze tv ook.
Inmiddels zoek ik ook online bedrijven uit die niet tot de grootste behoren, die zijn niet eens duurder.
Simpele raad, wie informatie zoekt kan ook de producent vragen, dat is eerlijker als in de winkel vragen en dan online elders bestellen.

Frank,
Vooroordeel of niet, je bekentenis over je belevenis van de beste deal door bij 3 fysieke winkels appels met elkaar te gaan vergelijken geeft het faillissement van winkelformules aan. Want ik ben niet de enige die zich hoogstens oriënteert via de winkel om vervolgens op prijs te selecteren en dan thuis te laten bezorgen omdat een TV te groot is om onder je arm mee te nemen.

Oudlid, ik heb de tv niet onder m'n arm meegenomen, ik heb 'm thuis laten bezorgen. Maar ik heb hem wel bij een lokale ondernemer gekocht.

Zoals Jan al terecht zei, er zijn (ook online) kleinere aanbieders die concurreren met de groten. Kies er één bij jou in de buurt, en doe als het mogelijk is je boodschappen (dus inclusief boeken, elektronica en andere luxeartikelen) ook lokaal, zo houd je je buurt leefbaar.

Mijn manier van een tv kopen geeft niet het faillissement van winkelformules aan, het geeft aan dat goede klantvriendelijke winkels kunnen overleven. Als we allemaal een beetje meehelpen. Ik hoop dat deze discussie daaraan bijdraagt.

Wat is de prijs van klantvriendelijkheid ...mijn ebike was destijds in de fietsenwinkel ong. €500 duurder dan online. De online keten had onderhoudsafspraken met een andere fietsenmaker in het dorp, dus daarvoor hoefde ik het niet te laten.

De proefrit gemaakt bij de fietsenmaker, die wilde niet echt naar beneden met z'n prijs dus toch maar online gekocht; aan het eind van de (proef)rit wil ik ook geen dief van m'n eigen portemonnee zijn.

Ik ben best voorstander van lokaal kopen, maar niet tegen elke prijs. Daarbij is het gemak van thuisbezorgen ook wat waard

Frank,
De buurt leefbaar houden door de lokale middenstand te knuffelen is wat anders dan een winkelformule overeind houden waarvan de belevenis sleets is geraakt. En zoals PaVake al zegt, als je als middenstander op prijs niet mee kunt komen dan verlies je gewoon van je concurrentie als het om appels vergelijken gaat.

Ik ben goede klant bij de lokale fietsenboer met de aanschaf van een 3-tal MTB's, een stadsfiets en een e-bike. En hierbij heb ik niet naar de prijs gekeken omdat ik de waarde van de onderdelen ken, het aankleden van een fiets met opties is één van die dingen waar je kunt pingelen voor de belevenis van een goede deal.

Wij van WC-eend zitten in de handel, de onderhandeling op prijs gaat om meer dan het product zelf want welke garantie heb je aangaande je gekochte TV en bij wie heb je deze? Denk dat de raad van Jan meer omvat dan je denkt als het om service gaat, een kijkgarantie als service is het extra stapje van de inzet van een demo model.

Oudlid, PaVaKe,

Ik ben waarschijnlijk net zo'n zuinige Hollander als jullie. Ik koop lokaal als het qua prijs niet uitmaakt of me niet teveel kost. Ik heb geen idee hoe duur je fiets was, maar €500 op een totaal van €2500 is veel geld, en je bent eigenlijk gek als je dat betaalt.

Ik pleit ook niet om altijd zomaar lokaal te kopen, ik zou het mooi vinden als je vooraf bedenkt of lokaal kopen een wederzijds voordeel oplevert: proefrit / kijken / voelen / testen / niet teveel betalen voor jou, de klant, en bestaansrecht voor de ondernemer. Je moet ze niet knuffelen, het is geen liefdadigheid, het is grotendeels een zakelijke transactie, het lokaal kopen is de gunfactor. En met die gunfactor voorkom je (nog meer) leegstand en voorkom je terugloop in leefbaarheid van je eigen woonomgeving.

Als je altijd ongezien de nieuwste iPhone of Samsung Galaxy koopt, dan kun je deze simpelweg bij de goedkoopste online winkel bestellen. Een lokale middenstander heeft jou dan niks te bieden. Die heeft alleen maar last van jou als je bij 'm binnenloopt om te kijken en vervolgens niet te kopen.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-03T10:33:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.