Facebook heet Meta

Nieuw hoofdstuk in geschiedenis van sociaal medium

Dit artikel delen:

Facebook gaat als onderneming per 1 december Meta heten, de afkorting voor 'metaverse'. Ceo Mark Zuckerberg wil de komende jaren bouwen aan een sociale, virtuele 3d-ruimte voor het delen van ‘meeslepende ervaringen’. In die metaverse beleven bezoekers samen avonturen op die in de fysieke wereld niet mogelijk zijn.

Zuckerberg wil dat zijn onderneming geldt als een metaverse bedrijf in plaats van een sociale-mediagigant met merken als Facebook, WhatsApp en Instagram. Hij beseft dat verandering van imago broodnodig is nu Facebook publicitair de wind flink tegen heeft.

Zowel binnen het bedrijf als daarbuiten neemt de kritiek hand over hand toe. Vooral de Facebook Files van The Wall Street Journal hebben de reputatie van het bedrijf besmeurd. Uit deze serie onthullingen bleek dat Facebook weet dat zijn platforms vol kwalijke hiaten zit, maar daar bar weinig aan doet.

Leden van het Amerikaanse Congres vergeleken de tactieken en werkwijze van Facebook met die van de tabaksindustrie. Uiteindelijk kreeg die bedrijfstak te maken met strenge regulering die de winsten behoorlijk aantastte. Toen Big Tobacco onder vuur kwam te liggen vanwege de schadelijke effecten van het roken, paste Philip Morris de naam aan. In 2003 ging de sigarettenreus verder als Altria Group, waardoor de associatie met roken verdween.

Door voor de nieuwe merknaam Meta te kiezen, kan Facebook hetzelfde resultaat bereiken. Meta betekent in klassiek Grieks ‘verder gaan’. Deze naam geeft aan waar Facebook als bedrijf naar toe wil. Zuckerberg wil voorbij de beperkingen van schermen gaan, voorbij de grenzen van afstand en natuurkunde, naar een toekomst waarbij iedereen bij elkaar kan ‘zitten’ en nieuwe dingen kan ervaren. ‘Na verloop van tijd hoop ik dat we gezien worden als een metaverse bedrijf,’ zei hij.

Voortgang

De Facebook-topman kondigde de naamsverandering aan tijdens de jaarlijkse Connect-conferentie. Zowel bij virtual reality (vr) als bij augmented reality (ar) wordt volgens hem flinke voortgang geboekt. Vr wordt meer sociaal. Fitness met VR wint snel aan populariteit. Facebook investeert ook veel middelen om VR in te zetten voor werk. Ook AR krijgt veel aandacht. Gewerkt wordt aan de lancering van een complete AR-bril. Facebook stimuleert ook de content, mogelijkheden en communities die Facebook-ervaringen kunnen verrijken en de AR-brillen tot een gewild hebbeding maken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-10-29T11:53:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.