Zendesk koopt SurveyMonkey en Usabilla

Dit artikel delen:
Handen schudden

Klantenservice-softwareleverancier Zendesk neemt Momentive over, het moederbedrijf van SurveyMonkey. Ook de Amsterdamse feedback-knoppenmaker Usabilla komt zo in zijn handen.

Het van oorsprong Deense Zendesk dat in Californië tot bloei kwam, legt 4,13 miljard dollar neer voor SurveyMonkey. Dat is een fors bedrag mede gelet op het feit dat SurveyMonkey in maart 2019 het hoofdstedelijke Usabilla voor rond de 80 miljoen dollar verwierf. Voor beurs daalden de aandelen Zendesk met 19 procent. Later herstelde de koers zich tot minus 3 procent

Zendesk is bezig de bakens te verzetten. Eerst stond verbetering van de klantendienst voorop. Thans verschuift het accent naar terugkoppeling door de klant. ‘Customer intelligence’ wordt de focus. Als waardevolle inzichten over de eindklant kunnen worden verkregen, kunnen gebruikers van Zendesk-software meer betekenisvolle relaties met consumenten ontwikkelen. In dat plaatje past de overname van de digitale enquêteformulieren-maker SurveyMonkey goed. Ook het voormalige Usabilla, in 2009 begonnen als studentenproject, is voor Zendesk een aantrekkelijk bijvangst.

Hoe klanten denken en voelen

Zendesk verwacht dat SurveyMonkey alleen in het eerste jaar na de overname aan het resultaat gaat bijdragen. Het doel om een omzet van 3,5 miljard dollar te halen kan in 2024 worden bereikt, een jaar eerder dan oorspronkelijk was gepland. Zendesk en SurveyMonkey gaan gezamenlijk nieuwe producten ontwikkelen. Verder wordt verwacht dat Momentive na inlijving door Zendesk zijn positie op de zakelijke markt kan versterken.

Zendesk legt zich toe op software die reageert op wat klanten zeggen en doen. Momentive verschaft inzicht in hoe klanten denken en voelen. Door beide invalshoeken met elkaar te verbinden ontstaat ‘business intelligence’. Dat wordt de ‘missie’ van het nieuwe fusiebedrijf. Zendesk kon vanmiddag nog niet aangeven wat de deal voor het Amsterdamse kantoor van Momentive betekent.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-10-29T15:59:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.