Managed hosting door True

'Bedrijven stellen te hoge eisen aan ICT'ers'

 

Het is de eigen schuld van bedrijven dat veel ict-vacatures lang open blijven staan. Computable-lezers vinden dat bedrijven te hoge eisen stellen. 'Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'.

Bedrijven hebben het aan zichzelf te wijten dat ze geen goed personeel kunnen vinden. Dat zeggen Computable-lezers in reacties op het artikel ‘helft ict-vacatures minimaal halfjaar open'. "Ze stellen absurde eisen. Twintig jaar oud, universitair opgeleid en tien jaar werkervaring, om maar iets te noemen", schrijft Vincent1971.

Het eisenpakket waaraan een sollicitant moet voldoen is enorm, vindt ook Roberto van Geel. "Veel ervaring, maar wel jong en zeker niet te veel salaris, omdat we anders niet concurreren met goedkope landen. (Of was het toch om die dikke beloningen te betalen die over het mismanagement worden uitgestrooid.)", schrijft hij.

Beter moeten zoeken

Werkgevers denken echter dat ict'ers beter moeten zoeken naar een baan. "Er zijn genoeg mogelijkheden voor gemotiveerde mensen", schrijft RB. Barry vindt dat er inderdaad veel vacatures zijn, maar er zijn ook veel mensen die het hoog in de bol hebben. "Dit komt vooral doordat er veel gelukszoekers zijn in de ict en te weinig ‘echte' ict'ers. Als je alleen al ziet wat mensen aan salaris durven te eisen, dan lach je je rot."

Rob van Elburg heeft ervaring met het aannemen van mensen uit het buitenland. "Hoogopgeleid, prachtige ervaringen en veelal onder de dertig. De kennismigratiewet stelt dan een looneis van ‘maar' 2300 euro per maand. Een startsalaris van een hbo'er ligt in Nederland veelal hoger", aldus Elburg.

Dubbeltje op de eerste rij

En daar zit nu net het probleem. Rob A vindt dat Van Elburg voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. "Voor 2300 euro bruto hoef je niet al te veel te verwachten." "Wij Nederlanders willen gewoon een goed salaris voor geleverde diensten, maar de huidige vacatures zijn voorzien van een schraal salarisplaatje", schrijft IT. Roberto van Geel vindt dat bedrijven personeel niet als een kostenpost moeten behandelen, maar als een asset.

Daarbij mogen bedrijven, schrijft Van Geel, ook wel wat flexibeler zijn qua kantoorregime. "Bij goed projectmanagement kun je makkelijk twee dagen thuis werken." Dat is ook iets dat Mark herkent. Hij woont in het oosten van het land. "Ik ben niet echt van plan om voor een baan gezellig in de file te gaan staan. En thuiswerken is voor veel werkgevers nog geen optie."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2661227). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"voor 2300 euro hoef je niet al te veel te verwachten"... Een modaal inkomen bedraagt 30.500 per jaar. Dit is iets meer dan 2300 per maand!
Als Rob A daar niet zijn bed voor wil uitkomen, dan moet hij er lekker in blijven liggen en niet gek staan te kijken als goed gekwalificeerde buitenlanders dit salaris wel waarderen

Even een voorbeeldje:

ICT-Bedrijven verhuren hoogopgeleide medewerkers voor minimaal 70 euro per uur (Ex.BTW). Als deze medewerkers 1500 uur per jaar facturabel zijn (Dat is toch wel het absolute minimum, de meest halen 1700 uur), dan is hun omzet: 105.000 euro. Salaris eraf van 2300 euro (Totale kosten exclusief auto, inclusief laptop en telefoon: ongeveer 40.000 per jaar. Uiteraard moet je ook nog wat reserveren voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. Laten we zeggen 5.000 euro per jaar?

Moet ik het nog uitleggen of begin je het zelf al te snappen?

Het gaat zich er niet om of je wel of niet je bed uitkomt voor 2300 euro. Het gaat zich erom dat de echte ICT-er weet wat hij/zij waard is en wat hij voor het bedrijf of opdrachtgever oplevert. Als je dan salarissen gaat bieden van 2300 euro dan is de beloning niet in verhouding tot het werk. Voeg daarbij nog schaarste toe , het feit dat 70 euro een erg laag tarief is in de markt en het feest is compleet. De meeste tarieven liggen veel hoger.

Ik als jonge ICT'er die net van de universiteit komt en werkzaam is in de IT kan dit alleen maar beamen.
De salarissen zijn niet in lijn met de schaarste op de arbeidsmarkt, en vooral de grote ICT bedrijven lijken nog niet doordrongen te zijn van dit feit. Die snappen nog steeds veelal niet waarom deze jonge ICT'ers na 1 tot 2 jaar op zoek gaan naar een andere baan.

Het andere puntje waar ik het volledig mee eens ben is het strenge kantoorregime. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde om elke dag van 9 tot 5 op kantoor te zitten als programmeur. Wanneer je duidelijke specs hebt en thuis productiever bent, zal dit alleen maar het project ten goede komen. Veelgehoorde reden tegen thuiswerken is dat het niet te controleren valt of je je uurtjes wel maakt. Helaas is het maken van uren belangrijker dan het eindresultaat (naar mijn eigen ervaring van het eerste jaar werken in de ICT), en wordt het nog steeds als 'lui' gezien wanneer je liever laat begint en laat stopt dan de gebruikelijke 9 to 5..

Ik snap je punt wel Rob. Maar er is volgens mij niemand die jou tegenhoud om zelf 70 of wat mij betreft 200 euro per uur te vragen voor de diensten die jij te leveren hebt. Sterker nog, er zijn velen jou reeds voor gegaan met wisselend succes welliswaar, maar dat is het risico van ondernemersschap

Het begint in NL zo langzamerhand een beetje door te slaan. Alles moet goedkoop. Minimum salaris en wel je eigen auto meebrengen 7*24 beschikbaar zijn en een zo hoog mogelijke opleiding.

Zelf ben ik 58 jaar HBO Bestuurlijke Informatica en zit al weer een half jaar thuis. Gemiddeld 20 sollicitaties per maand en kan een boek schrijven met alle kreten die voorbij komen waarom ze niet aannemen. Reageeer je bij een Gemeente krijg je te horen je hebt geen gemeenelijke ervaring. Reageer je bij het UWV (zoeken bakken ICT), krijg je te horen je hebt geen UWV ervaring en enigste wat ze aan het doen zijn om mensen uit reorgaznisatierondes via achterdeurtjes weer binnen te brengen alz zzp 'ers of consultants en dat gaat weer ten koste van de budgetten en uiteraard ook weer van de op te leveren diensten wat in theorie komt er geen nieuw bloed en jij als eventuele nieuwe kandidaat blijft langs de zijlijn. Ook zijn er veel advertenties voor vacatures er alleen voor de reclame van zie wel wij zijn ook in beweging en zoeken gekwalificeerd personeel en bij een reactie meestal "net intern" ingevuld.

Mijn ervaring is heel anders. Net 50 geworden, beetje oncomfortabel in de huidige baan dat wel een erg goed salaris met lease auto biedt. Kom ik een erg interessante vacature bij me in de buurt tegen. CV opgestuurd, binnen een half uur reactie, binnen anderhalve week zijn we het eens en heb ik een nieuwe baan tegen een zelfs nog ietsje hoger salaris.
Voor kennis en ervaring is men best bereid te betalen, maar je moet geen absurde eisen stellen. Leeftijd blijkt dan opnieuw - net als 5 jaar terug, toen ik 4 weken na mijn ontslag uit 3 banen kon kiezen - geen rol te spelen. Een jarenlange ervaring vergt nu eenmaal jaren en verstandige werkgevers snappen dat...

Er is een vreemde discrepantie tussen de zuinigheid t.a.v. de kosten van een eigen ICT-er en het gemak waarmee men een dure ICT-er inhuurt voor honderden euro's per dag. Iedere ICT-er die dat van nabij meemaakt snapt ook wel dat er ergens iets niet klopt. Als een bedrijf wel bereid is om 5 keer jouw salaris aan een extern bedrijf te betalen voor iemand die jij mag inwerken en aansturen voor een schijntje van dat bedrag dan krijg je scheve gezichten. Het eigen personeel zit onder een andere kostenpost dan de inhuur (veelal projectbudget), waardoor plotseling veel mogelijk is. Steek hier ook eens de hand in eigen boezem bedrijfsleven! Waardeer vakmanschap en ambacht (de combinatie van de vakkennis en de logica van het bedrijf)

Ja, er worden hoge eisen gesteld. Niet alleen aan opleidingsniveau (d.w.z. door training of ervaring), maar ook als het gaat om communicatieve eigenschappen, ambitie, persoonlijkheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid. Als kennis makkelijk uit het buitenland kan worden gehaald, moeten Nederlandse werknemers op andere gebieden zorgen dat ze eruit springen. Dat is een taak van die werknemer! De werkgever dient dit wel te faciliteren door training en opleiding. Zeker in detachering/ consultancy zijn medewerkers belangrijke assets. Werkervaring valt niet te trainen en maakt medewerkers juist heel waardevol!
En helaas zijn er ook werkgevers die die niet snappen. Ik zou zeggen, laat die dan ook lekker links liggen!

Overigens is mijn ervaring met sollicitanten of projectmedewerkers die ik op intake krijg vaker negatief dan positief. Vaak heeft men wel de opleidingen e.d. Maar dan blijkt een HBO-er die daarvoor MBO deed, het MBO qua sociale vaardigheden niet ontgroeit te zijn (uitzondering zijn er ook hoor), heeft men zich ondanks een nadrukkelijk verzoek, slecht of niet voorbereid, zich niet verdiept in de organisatie of klant en kleding daarop aangepast, etc. Tja, dan ga je wel denken... Die ambitieuze, hoog opgeleide Indi?r of Pool die huis en haard verlaat om hier een goede prestatie te leveren lijkt dan toch interessant (terwijl die met alle huisvestingskosten erbij niet eens zoveel goedkoper is!).

ICT bedrijven vragen inderdaad nogal wat van een sollicitant.
Zo moet je HBO hebben,Certificaat a, b en c,Minimaal 4-8 jaar ervaring,Communicatief sterk,etc etc

Van de andere kant...ICT is ook niet gemakkelijk. In 9 van de 10 gevallen werk je in een (zeer) dynamische omgeving waar de specificaties al aan het wijzigen zijn tijdens het opstellen.
Daarnaast werk je vaak in een team aan, in het gunstigste geval, 1 maar vaak aan meerdere projecten tegelijk. Voor zo'n project moet je kennis hebben van/in het bezit zijn van:
Technische skills zoals webdevelopment, databases, netwerken, security, opstellen van tests, testen, maken van releases
Architecturen: werken met meerdere lagen, patterns, etc
Softskill/projectmanagement: communicatie (intern/extern), werken volgens een projectmethodiek (anders dan JBF of
het iets duurdere prototyping), ITIL (en wellicht zelfs ASL), interne regels, etc etc etc

Toch denk ik dat er behoorlijk wat bedrijven zijn in Nederland die een zeer aardige beloning in elkaar weten te 'flansen'.
Wel ben ik ervan overtuigd dat de echt 'grote jongens' grote verschillen laten zien wat betreft beloning... wellicht een tip voor sollicitanten om op zoek te gaan naar kleinere ( /- 500) tot middelgrote (750-1000 ) en groeiende bedrijven. Kijk ook eens
naar de financiele resultaten van zo'n bedrijf.

Ben je overtuigd van je kwaliteiten? Leg dit dan vast. "Ok jullie bieden x maar ik wil x . Over 3 maanden bekijken we deze SMART doelstellingen nogmaals, voldoe ik eraan (gebaseerd op die en die metingen) dan krijg ik x of zelfs x okidoki?
Als ze dan zeggen: nee....www.demarktvoorictersisgoedhowdoeenbedankt.nl

@Gijs Notte

Het gaat niet zozeer om waar ik m'n bed voor uitkom. Het gaat er om dat men jarenlange ervaring wil zien voor 2300,- bruto. Vandaar ook dat ik zeg dat werkgevers voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Voor kwaliteit zal je dieper in de buidel moeten tasten, of niet klagen dat vacatures lang openstaan. Vanzelfsprekend mag een werkgever kwaliteit vragen, maar niet tegen elke (te lage?) prijs.
Volgens mij moeten zowel werkgevers als werknemers duidelijker zijn in wat ze van elkaar verwachten zodat de discrepantie waar Marc het over heeft kan worden kortgesloten.

@ Rob A

Focus ligt nu wel een beetje heel erg op die eur 2300,=.

Ook al gaat elke ICT-er morgen 3 x zoveel verdienen, dan nog lost dit het probleem van arbeidsmarkt schaarste niet op. Ook zijn alle vacatures niet ingevuld als elke vacaturehouder houder morgen de helft van de functie-eisen laat vallen.

Dan moet je dus wat:

Als de vraag stijgt en het aanbod daalt of blijft gelijk, dan stijgt de prijs. Vooral ook op de arbeidsmarkt. Kan of wil je als werkgever hier niet in meegaan, dan is aanname van een kennismigrant een prima alternatief;

- Snelle invulling van de vacature
- Behoud van functie-eisen
- Geen dure freelance kosten

Wellicht dat de stelling ook om te draaien is: ict-ers stellen te hoge eisen aan bedrijven.

In het verleden kreeg een schoolverlater gedurende 3 maanden een stoomcursus over een specifiek stukje ICT-kennis, haalde wat certificaten en werd weggezet als senior of expert.

In de "uurtje factuurtje" sector kom je daar wellicht mee weg, maar bij de technisch specialisten die in vast dienstverband werken wordt hier anders tegenaan gekeken.

Ik heb meerdere malen tijdens een cursus meegemaakt dat de technisch specialisten (vaste werkplek, geen lease-auto, gsm of laptop, "normaal" salaris voor een hbo-er) een aanzienlijk hoger kennisniveau hadden dan de zelfbenoemde senior consultants.

Als je met 1-3 jaar werkervaring jezelf senior/expert durft te noemen en een bijbehorend salaris wenst, dan is het wellicht niet zo vreemd dat bedrijven voor dat geld een schaap met 5, of misschien zelfs 6 poten verwachten.

Wat dat betreft zou het helpen als termen als senior, expert en consultant een wat meer uniforme status zouden krijgen, zodat we in alle sectoren over hetzelfde praten.

Onlangs las ik, ik meen ook in de computable, een leuk gerelateerd artikel:

- de overheid klaagt dat ze geen ICT-ers aangenomen krijgen, met als een van de redenen dat het bedrijfsleven beter betaald
- vervolgens gaat de overheid wel allerlei ICT-ers inhuren om het werk gedaan te krijgen

Vrij vertaald:
- ik heb een budget voor een ICT-er voor bijv. 50 euro per uur
- de ict-er vraagt 60 euro per uur, dat is te veel
- dus ik ga maar iemand inhuren voor 70 euro per uur

Hoe realistisch zijn de eisen van een overheid als werkgever dan nog?

@ Rob A.

Tuurlijk willen werkgevers zo goedkoop mogelijk goede kwaliteit. Jij doet een aanname dat de personen uit het buitenland die voor lage lonen willen werken in de IT geen kwaliteit (kunnen) leveren. Uit ervaring weet ik dat die aanname onjuist is. Overigens, als je wat ervaring had gehad, weet je dat je inmiddels geen aannames moet doen zonder gedegen onderzoek.

Verder geef ik je een advies. Focus niet op het geld, maar op het werkplezier. Alleen met plezier in je werk ga je lang mee. Het geld komt vanzelf als je ervaring opdoet. En zo te lezen heb je nog een lange weg te gaan.

De meeste mensen die hier reageren snappen er niet veel van. Ik ben al 4 jaar freelancer voor 150.000 EUR per jaar. Wie laat zich nou uitbuiten voor 2400 EUR per maand?

Rick,

Wat is jouw specialisme dan?

Wat is jouw specialisme dan?"

Volgens mij schreef Rick het volgende namelijk: Freelance Uitbuiter !

EUR 2400,- per maand is wat mij betreft echt een salaris voor een beginnend HBO-er in de ICT. En dan ga ik er van uit dat de rest gewoon goed geregeld is (pensioen, auto, laptop, gsm). Maar ik verbaas me er wel over dat mensen met 10 jaar ervaring en die echt goed zijn, nog steeds genoegen nemen met EUR 3500,-.

Advies: probeer te achterhalen wat je voor je bedrijf ieder jaar binnen haalt. Aan omzet, kostenbesparing, enzovoot. Dan heb je echt iets in handen om te onderhandelen.

Bedrijven moeten beter letten op hun zittende personeel, focus is te vaak op aantrekken van nieuwe mensen. Wacht niet af tot je zittende goede mensen vertrekken om ze dan een tegenbod te doen, maar zorg dat ze tevreden blijven!

De reden waarom veel jongere ICT'ers weggaan na 3-5 jaar is omdat hun loonstijging niet correspondeert met de startsalarissen. Ik heb in het verleden gezien dat ICT'ers tijdens slechte jaren braaf weinig of geen loon erbij kregen/eisten, om vervolgens te ontdekken dat starters/switchers meer kregen dan zij na ettelijke jaren trouwe dienst. Ik ben zelf om die reden overgestapt en verdien nu 50 procent meer....

Maar als er in de vacatures nu eens opgenomen wordt wat de NeedToHaves zijn en de NiveToHaves, dan zit de ondergrens van het salaris in de NeedToHaves en de onderhandelingsruimte in de NiceToHaves. Ervaring kan 2 Jaar (NeedToHave) tot 8 jaar (NiceToHave) zijn. Dat geeft meer openheid in de mogelijkheden tot solliciteren en de mogelijke verdiensten. Kennis en ervaring mogen best beloond worden. Bedrijven kijken met een verkeerd oog naar kosten van ICT-ers met het salaris als indicatie en niet wat ze ervoor terugkrijgen of wat ze in een nieuwe moeten investeren.

Werkgevers moeten gewoon eens doorhebben dat een werknemer in eerste instantie werkt voor een goed salaris. Niet voor de leuke bedrijfsuitjes, niet voor de leuke uitdaging, niet voor leuk samen bieren, niet voor het wij gevoel, maar gewoon voor de hypotheek die betaald moet worden en voor de kinderen die opgevoed moeten worden.

Mijn vorige werkgever zei altijd "Jaha, bij andere werkgevers kun je misschien wel meer verdienen, maar daar heb je niet zo'n leuke uitdaging". Even vertaald: dat betekent: "Andere werkgevers betalen je beter, en je hoeft niet gratis over te werken."

Sommigen schijnen echt te denken dat je het als hobby doet, thuis niks te doen hebt, en voor de gezelligheid en de borrels naar hun 'leuke top tent' komt of zo.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×