Managed hosting door True

Sogeti: Wij ontslaan nu geen mensen

 

De komende periode komt er geen grote ontslagronde bij ict-dienstverlener Sogeti. Ceo Jeroen Versteeg erkent dat het lastige tijden zijn, maar van ontslagen is bij Sogeti geen sprake.

Ict-dienstverlener Sogeti zegt, ondanks de economische crisis, geen mensen te ontslaan. "Van ontslagen is bij ons geen sprake", aldus ceo Jeroen Versteeg. De dienstverlener erkent dat het moeilijke tijden zijn. Het bedrijf heeft momenteel meer bankzitters dan gewoonlijk, voor deze werknemers is er even geen werk.

Versteeg verwacht dat er in de ict-sector het komende kwartaal meer ontslagrondes bekend worden gemaakt. "Ik denk dat de Verenigde Staten het derde of vierde kwartaal uit de recessie gaan komen. In Nederland liggen we een half jaar achter op de VS. Medio 2010 begint het voor ons weer beter te worden."

Obama

De Sogeti-ceo denkt dat de nieuwe Amerikaaanse president Barrack Obama het vertrouwen van de consument weer kan herstellen. "De Amerikaanse economie is voor tweederde afhankelijk van de consument." Daarnaast vindt hij dat er door bedrijven overdreven gereageerd is op de huidige economische situatie. "En veel bedrijven hebben wel de productie verlaagd, maar niet de productiecapaciteit." Deze bedrijven kunnen weer op volle toeren gaan draaien mocht dat nodig zijn.

Eerder erkende de ict-dienstverlener dat het momenteel negentig mensen meer dan normaal thuis heeft zitten. Voor deze mensen is geen werk bij klanten. De werknemers worden nu ingezet op interne projecten of doen opleidingen. Versteeg: "Niemand vindt het leuk om stil te zitten. Je moet werknemers blijven uitdagen."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2849461). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ja, Ja,

Dit zeiden ze 6,7 jaar geleden ook. Dezelfde heer Versteeg heeft toen behoorlijk wat medewerkers ontslagen om vervolgens een jaar later te roepen dat er zo moeilijk aan werknemers te komen is.

Zo, 'ex-Sogeti-er', het is meteen duidelijk waarom jij er niet meer werkt... Sogeti was toen nog geen Sogeti, Jeroen Versteeg was toen geen CEO en waar slaat die loze opmerking op over het werven van mensen?

Een gedurfde uitspraak van Jeroen Versteeg! Maar tegelijkertijd is dat "nu" natuurlijk relatief; wat is immers "nu"? Vandaag? Deze week? Dus volgende week wel? Toch waardeer ik de openheid van zaken die Sogeti in de afgelopen week heeft gegeven wel. Talloze andere ICT dienstverleners weigeren om aantallen bekend te maken, dat maakt mij nog veel meer wantrouwender.

Waarom word er hier geschreven dat er geen ontslagen vallen bij Sogeti terwijl ik alsook een 20-tal andere collega's begin januari 2009 op straat zijn gezet wegens het niet kunnen plaatsen bij een klant?! Hierbij denk ik niet alleen aan beginners, maar ook aan mensen die al langer in dienst waren. Op zich zou ik dit nog kunnen aanvaarden was het niet dat ik op mijn C4 te lezen kreeg "voldeed niet aan de eisen". Ik vind dit ongepast omdat ik nooit de kans heb gehad om mijn capaciteiten te tonen en ik zeker genoeg inspanningen heb getoond. Ik kreeg zelfs motiverende woorden van mijn manager na een klein intern onderzoek dat ik had gedaan met een collega van mij. Ik vind dit alles een spijtige zaak, maar hierdoor besef ik dat ik toch maar een nummer was!

He?
Zijn er een 20-tal collega's ontslagen bij Sogeti? In welke P-categorie vielen zij dan en waren ze al lang in dienst?
Ben benieuwd.

Ik spreek nu wel enkel over Belgie. Bij mijn weten waren het er 20, maar toen ik mijn bedrijfswagen ging binnenbrengen was er nog al iemand ontslagen dus ik heb geen idee over het aantal op dit moment. Qua p-categorie of dienstjaren heb ik geen idee. Ik was zelf nog niet zo lang tewerkgesteld bij Sogeti, maar ik weet ook dat er mensen ontslagen zijn die al langer binnen het bedrijf zaten.

Beste Noaber,

Ik zie wel aan je reactie dat je niet weet waarover je spreekt. Het toenmalige Iquip is per 1 augustus 2002 samen met andere onderdelen Sogeti geworden. Dus rekenwonder als ik spreek over 6,7 jaar geleden dan spreek je over 2002 en 2003. Jeroen Versteeg was toen Divisie-directeur en heeft als zodanig heel wat medewerkers ontslagen.

En als reactie op je opmerking dat je wel weet waarom ik er niet meer werk. Als jij maar een greintje van de kennis en kunde hebt die ik heb zou je een topper zijn.
Sogeti zou heel goed gebruik kunnen maken van mijn ervaring en kennis maar ja, die kans hebben ze gehad.

@ ex-Sogeti-er:

Je hebt gelijk, op 01-08-02 is Sogeti ontstaan. De ontslagen waren inderdaad ook eind 2002, begin 2003. Waar ik in eerste instantie aan dacht waren de toenmalige trainees, die konden veel eerder stoppen.

Maar als je nu echt zo'n topper bent, waarom dan nog klagen over je ex-werkgever? Waar maak je je druk om?

Beste Noaber,

Voor jouw informatie. Eind 2001 is Iquip al begonnen met het ontslaan van trainees in hun proeftijd en het opschorten van de OHIO training. Daarna werden nieuwe ervaren medewerkers die nog geen opdracht hadden in hun proeftijd ontslagen. Om vervolgens ook ervaren eigen medewerkers in plukjes te ontslaan. Dus al veel eerder dan jij aangeeft.

Mijn reactie op je tweede opmerking:

Ik klaag niet want dat klinkt heel anders. Maar ik herken wel een patroon. Deze situatie is vergelijkbaar met de periode waarover ik het heb en de reacties zijn nog steeds hetzelfde. Mijn mening is als men toen een groot aantal (ervaren) medewerkers in dienst hadden gehouden (er werd nog steeds met winst gedraaid door iquip/Sogeti) men daarna geen enkele moeite hadden gehad om de groei op te vangen en ervaren medewerkers konden inzetten op de projecten in te zetten ipv te werven.

@ ex-Sogeti-er:

Ik heb geen tijd aangegeven, behalve dat de trainees eerder konden stoppen. Dat is inderdaad eind 2001 geweest en heb gezien dat ze moesten opstappen. En dat is waar ik in eerste instantie op doelde.

V.w.b. het patroon wat jij ziet: ik heb nog niets gehoord over Young Professionals die de deur uit zijn gezet, laat staan andere werknemers. Dat is toendertijd wel gebeurd en misschien hadden ze dat op kunnen vangen. Misschien dat uit die tijd een les is geleerd en men nu de werknemers wil proberen te behouden?

Ik spreek nu wel enkel over Belgie. Bij mijn weten waren het er 20
--> 8 consultants zijn ontslagen in Belgie en 5 stafleden. Dat zijn er 13 en geen 20.

Op zich zou ik dit nog kunnen aanvaarden was het niet dat ik op mijn C4 te lezen kreeg "voldeed niet aan de eisen".
--> Ja dat is niet helemaal correct.

Met de ontslagronde die in 2002 en 2003 werd uitgevoerd heeft Sogeti Nederland zichzelf lelijk in de vingers gesneden. Toen vervolgens de economie en het werk weer aantrokken, bleek het voor Sogeti Nederland bijzonder lastig om de ontstane gaten snel op te vullen met nieuwe werknemers. Gevolg: een aantal klanten hebben we toen 'nee' moeten verkopen omdat Sogeti Nederland geen mensen beschikbaar had.

Bij de huidige economisch malaise is Sogeti er dan ook veel aan gelegen om nu niet dezelfde fout te maken als 7 jaar geleden. Immers, tezijnertijd trekt de economie weer aan, en dan zullen alle werknemers hard nodig zijn. Als je dan je medewerkers nog steeds in huis heb, kan je beter en sneller op nieuwe kansen inspringen.

Wat dat betreft doet Sogeti het nu een stuk verstandiger dan bijvoorbeeld Ordina die inmiddels flink mensen aan het ontslaan is. Die hebben straks, als de malaise voorbij is, een capaciteits probleem.

Enige nuancering tav Ordina. Zij beeindigen de contracten van onderaannemers, zodat zij de plekken kunnen opvullen met eigen mensen. Ik noem dat geen ontslaan.

Reactie op Anoniem:

Even voor de nuance. Sogeti Belgie is een andere entiteit dan Sogeti Nederland. Dat daar ontslagen zijn gevallen heeft absoluut geen betrekking op Nederland. Belgie trekt haar eigen pad en heeft kennelijk een andere keuze moeten maken dan Sogeti Nederland.

Dat is spijtig is, is wel een feit, maar hier in Nederland zijn er absoluut nog geen tekenenen te zien dat er ontslagen gaan vallen.

Reactie op Ex Sogetist:
De impact van deze crisis is op de gehele economie, waarbij de ICT dienstverleners zelfs beter zaken kunnen doen. In 2002, 2003, was de impact bijna alleen op IT, waardoor er noodgedwongen ontslagen vielen. Ik vind het niet goed om situatie met elkaar te vergelijken, omdat we het hier over een totaal andere wereld en situatie hebben.

@ makila:

Mij hadden ze verteld rond de 21, maar dit is uiteraard maar van horen zeggen...

Niet voor niets wordt over de ontslagronde in 2002/2003 gesproken als de zwartste bladzijde in de geschiedenis van Sogeti... Niemand wil ontslagen en er wordt hard aan gewerkt om het te voorkomen.
Nu maar hopen dat het niet nodig gaat zijn, maar niemand kan in de toekomst kijken. Als de economie nog verder instort (door een oorlogje in Iran??) kan het allemaal nog erger worden.

Santtu en Sogetist,

Wat mij opvalt is dat volgens jullie Sogeti bewust is van het feit dat Sogeti in die jaren een grote fout(en) heeft/hebben gemaakt. Maar dat nooit enige verontschuldiging of toereiking is gemaakt naar de slachtoffers van die fouten. Ik ken gevallen van toenmalige werknemers die ontslagen zijn, die in ernstige financiele en persoonlijke problemen zijn gekomen. Het zou dan ook Sogeti gesiert hebben als Sogeti dan richting die medewerkers een gebaar had gemaakt in plaats van al die jaren doodgezwegen. Sogeti had ten minste zijn fouten kunnen erkennen richting de ontslagen medewerkers die wel vele jaren goed waren om hard voor Sogeti te werken.

Even voor de goede orde. In 2002 hebben alle ontslagen medewerkers een zeer ruime vergoeding meegekregen. De vakbonden schreeuwden uiteraard moord en brand maar toen zij werden geinformeerd over de ontslagvergoeding en de gevolgde procedure hebben zij Sogeti een compliment gegeven en uiteraard niet meer gepubliceerd. In elke oorlog vallen nu eenmaal slachtoffers. Overigens komen er op dit moment nog nieuwe medewerkers binnen bij Sogeti (omdat ze dat een aantal maanden al beloofd hadden). Klein verschil met 2002 toch ?

Anoniem :
Sogeti Belgium heeft een mail gestuurd naar iedereen. Daarin stond in 8 consultants en 4 stafleden. En een beetje later nog iemand. Hoeveel er effectief ontslagen zijn, kan ik natuurlijk niet zeggen, maar 13 is het cijfer waarmee Sogeti officieel naar buitenkomt.

Ik was erbij,

Ik weet niet in welke wereld jij toen leefde maar zo fantastisch hoe jij het schets is het niet gegaan. Voor dat de officiele ontslagen eind 2002, begin 2003 waarin de vakbonden zijn gekend, uitgevoerd werden zijn er al enkele honderden medewerkers via de zijdeur ontslagen.
Dit werd op een slimme manier gedaan om de wettelijke bepalingen te omzeilen. Dit is niet bepaald zachtzinnig gegaan (procedureel) en heeft zoals ik al eerder vermeldde de nodige financiele en persoonlijke drama's voor de ontslagen medewerkers veroorzaakt.

Om alle speculaties te voorkomen: ikzelf ben daarna prima terechtgekomen en er zeker niet minder van geworden. Maar het gevoel om zo behandeld te worden door een bedrijf waar je vele jaren hard en met plezier hebt gewerkt is voor mij en vele anderen een grote teleurstelling geweest.

Als de overheid in bepaalde bedrijfstakken SOFTWARE TESTEN verplicht stelt is het gelijk weer afgelopen met het aantal bankzitters, gaat de economie weer uit de crisis.

Als de overheid in bepaalde bedrijfstakken SOFTWARE TESTEN verplicht stelt is het gelijk weer afgelopen met het aantal bankzitters, gaat de economie weer uit de crisis.

Toen ik in 1993 bij IP/ (Informatica Projectgroep) in dienst kwam, telde het bedrijf 450 medewerkers. In die tijd had het bedrijf het motto: in goede tijden gaan we niet extra veel mensen werven, zodat we in slechte tijden geen mensen hoeven te ontslaan en zelfs ons aannamebeleid kunnen handhaven. IP/ was in die tijd, een slechte tijd voor de ict, het enige bedrijf dat een paar keer per jaar een klasje met trainees startte.
Vervolgens werd IP/ Iquip en toen werd het Sogeti. Het bedrijf is enorm gegroeid en dan is het niet gek dat er in mindere tijden mensen ontslagen worden. Mijn indruk is dat de directie wel probeert om ontslag golven te voorkomen. Dat er toch af en toe mensen uit moeten kan ik ze niet verwijten, je moet toch overleven als bedrijf. Bij mijn weten is dat in 2002 op een nette manier (met goede ontslagvergoedingen) gebeurd.

Beste ex-sogeti-ster,

Ik werkte ook al bij Sogeti tijdens de IP/ tijd. Ik heb zelf gemerkt dat de mentaliteit en sfeer toen anders beter) was. Na de groei en mede door het beleid van Hans van W. is het allemaal wat schreeuweriger en bla -bla erig (rare woorden ik weet het) geworden. Ik denk dat mede de oorzaak is geweest van de toenmalige ontslagen. De medewerker werd steeds minder belangrijk en groei en uitstraling naar buiten belangrijker.

Ik vind het wel gek dat er toen mensen ontslagen werden mede door het feit dat er nog steeds winst werd gemaakt en men 1 a 2 jaar later weer om mensen schreeuwden(zoals ik al eerder vermeldde).

Als reactie op je opmerking, dat bij jouw weten de ontslagen op een nette manier gebeurde, kan ik uit eigen ervaring en die van vele andere zeggen dat niet niet waar is. Maar ja, hoe kan jij dat nou weten als intern door de leiding naar de medewerkers andere verhalen worden verteld.

Jeroen Versteeg heeft gelijk: op dit moment ontslaat hij geen personeel, hij pest ze weg.
Wat ex-Sogeti-er stelt, dat sinds Hans van W. het beleid schreeuwerig is geworden herken ik. De uitstraling naar buiten is belangrijker dan de eigen medewerker.

Ik werk sinds enkele jaren bij een van de mooiste ICT-bedrijven van Nederland. Er wordt momenteel alles aan gedaan om gezond te blijven en iedereen aan boord te houden. Tot nu toe gaat dat prima.

Ik was er in 2002/2003 niet bij. Ik hoor verschillende verhalen, dus de feitelijke gebeurtenissen van toen kan ik niet beoordelen. Wel zie ik dat de oud-gedienden, die dit wel hebben meegemaakt, dit beschouwen als een zwarte bladzijde uit de Sogeti-geschiedenis. Dat maakt iedereen extra gemotiveerd om herhaling te voorkomen.

Ik ben trots en prijs me gelukkig voor zo'n bedrijf te werken!

Hoe zou het bij Sogeti zijn na alle berichten bij Logica en Ordina?

Nog steeds geen ontslagen of gebeurt dat op een andere manier zoals een van de posters suggereerde?

Laatste berichten die ik heb gehoord, zijn 1000 man op de bank...daar hoor je dan weer verdomde weinig over.

Ik kan me voorstellen dat je daar verdomde weinig over hoort. Het klopt namelijk gewoon niet. Sogeti heeft geen 1000 man op de bank zitten.

Het klopt inderdaad niet dat er 1000 man op de bank zit.

Misschien wereldwijd wel maar voor Sogeti NL zeker niet...

We are still going strong.

Er zitten er momenteel ca 300 op de bank. Net als een maand geleden. Niets aan het handje dus (behalve wat minder winst).

Vandaag zijn er weer ontslagen gevallen bij Sogeti, ik hoor dat er nu meer dan 500 mensen op de bank zitten.

In januari misschien niet (mensen ontslaan), maar we zijn nu 2 maanden verder en een vriend van mij is net ontslagen. En die werkte er zeker langer dan 5 jaar.

Hij gaf ook aan dat er meer mensen ontslagen waren. Dus ook hier slaat de crisis behoorlijk toe.

Wie mijn eerdere reacties heeft gelezen weet inmiddels mijn standpunten.

Gezien de laatste reacties is er in 7 jaar tijd blijkbaar niets veranderd.

Weer worden er medewerkers ontslagen en wordt er niet over gecommuniceerd naar de medewerkers. Ik hoor dan ook van oud-collega's dat de sfeer weer gelijk is aan 7 jaar geleden.

Voor de mensen die Sogeti te vuur en te zwaard verdedigen: blijkbaar werkten jullie er nog niet 7 jaar geleden of hebben jullie een enorme plaat voor je hoofd.

Overigens vind ik het enorm vervelend voor de medewerkers die nu ontslagen zijn of worden. Ik hoop ten zeerste dat er voor hen in de (nabije) toekomst betere tijden aan komen.

@Sjaak

heb je het dan over Sogeti Nederland of sogeti Belgie?
Dit heeft nl vaker tot verwarring geleid.

Ik heb het over Sogeti Nederland.

Zeer amusant, die ex-sogeti-er. NOT! Ja, ik was er bij in 2001-2003. Ik heb van dichtbij (vanuit de staf) gezien hoe mensen direct na 9/11 door de zijdeur zijn afgeserveerd, en hoe de stemming in het bedrijf in rap tempo omlaag ging, omdat niemand enig idee had hoe het verder zou gaan, tot na de ontslagen die begin 2003 stopten. Ik heb het van beide kanten gezien: ik bleef binnen, en uit mijn priv?-omgeving zijn mensen weggeschoven. Daarbij zaten trainees die nog in hun proeftijd zaten, maar ook professionals die al een behoorlijke tijd geen inzet meer gehad hadden. En in die laatste categorie zijn ze stuk voor stuk met een zeer behoorlijke ontslagregeling weggegaan. Sogeti heeft destijds ook expres besloten dat niet alleen de jonkies weg moesten, maar dat er van boven naar beneden mensen uitmoesten, om de lasten evenwichtig te verdelen over de hele organisatie. Dat ex-Sogeti-er hier toch stennis zit te schoppen neem ik hem(haar?) kwalijk: je had ook voor de rechter tegen die vergoeding in kunnen gaan. Ik heb een vermoeden uit welke hoek je komt: er was een zeer klein clubje (nog geen 10 mensen) die zeer rancuneus zijn vertrokken, weigerend om autos, laptops en telefoons in te leveren, en scheldend op iedereen die contact met ze opnam.

Nogmaals: die periode is geen periode waar de oudere (in dienstjaren) Sogetisten graag op terugkijken. Ze herinneren de directie er ook regelmatig aan, zeker in deze tijd. Maar de sfeer in de Sogeti kantoren is niet hetzelfde als 7 jaar geleden. Ik zit weer binnen, en ik zie wel mensen vertrekken, maar uit vrije wil; niemand op de manier zoals dat toen ging. Sogeti is groter, en blaakt van het zelfvertouwen. De publiekelijke uitspraak van Jeroen is daar een toonbeeld van. Tenzij er gekke dingen gaan gebeuren verwacht ik niet dat Sogeti er op grote schaal mensen uit gaat zetten.

Nog een Sogetist,

Zeer amusant je reactie. Zo neemt jij het mij dus zeer kwalijk dat ik hier mijn mening geef (al noem jij dat schoppen). Voor zover ik weet is er in dit land vrijheid van meningsuiting. Maar dat geldt zeker even niet als je niet voor Sogeti bent want dan wordt je ineens in een bepaalde hoek gezet (lastig, rancuneus, scheldend enz.). Ik moet je helaas teleurstellen, ik behoorde niet tot die groep maar ben met een stille trom vertrokken zoals zoveel mensen in die tijd. En ja, ik ben bij de rechtbank geweest. Dus voor zover een einde aan jouw waarheid.

Ten tweede er werden professionals die echt niet lang op de bank zaten ontslagen. Ook zijn er medewerkers zeer gekwetst (genoeg voorbeelden hiervan maar om herkenning van de personene te voorkomen noem ik deze niet). Voor zover ik weet was het geen bewust beleid om een afspiegeling van het personeel te ontslaan maar was het volstrekte willekeur en vriendjespolitiek. Ik heb zelf meegemaakt dat een opdracht die 100% passend voor mij was naar een vriendje van een unit manager ging die hier zeker geen 100% geschikt voor was.

Nogmaals zo fantastisch als jij en ook sommige anderen het schetsen is het echt niet geweest. Het irriteerd mij dan ook zeer dat er een ander beeld geschetst wordt dan de waarheid die ik en met mij vele anderen hebben meegemaakt en dat afwijkende meningen (dan die van jullie) in een negatieve hoek worden gezet.

Ik hoop niet dat je ontslagen wordt maar in geval dat het wel gebeurt je denkt aan mijn woorden: "Op dat moment ga je anders over Sogeti denken".

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×