Managed hosting door True

'ICT-starter zonder certificaat weet te weinig'

Bemiddelaar koppelt gecertificeerde student aan bedrijf

 

Studenten

Het lukt ict-opleiders maar niet hun lespakket te laten aansluiten op het bedrijfsleven, vindt directeur Carlo Kalkman van onderwijsbemiddelaar Isential. Onder de naam ICT Talentenhuis ontwikkelt hij daarom onderwijsmateriaal voor hbo- en mbo-studies. 'Werkgevers willen geen schoolverlater die ze nog van alles moeten leren.'

De ontwikkelingen in de ict volgen elkaar zo snel op dat ze voor opleiders nauwelijks bij te houden zijn, vindt Kalkman. Daardoor zouden studenten wel veel basiskennis krijgen, maar weinig leren over specifieke producten. 'Mbo's en hbo's willen breed opleiden', aldus de directeur. 'Daardoor krijgen de studenten bijvoorbeeld wel les over databases, maar niet over Microsoft SQL Server.' Volgens Kalkman is die productkennis nu juist waarom werkgevers vragen.

Om dat gebrek aan aansluiting te verhelpen, ontwikkelt ICT Talentenhuis samen met opleiders nieuw lesmateriaal. Voor mbo-studies zijn dat certificeringstrajecten die, bij goed gevolg, worden afgesloten met bijvoorbeeld een Citrix-, Cisco- of Microsoftcertificaat. Voor het hbo ontwikkelt Kalkman keuzeminors waarbij de student een stageperiode doorbrengt bij een bedrijf en daar vervolgens ook afstudeert. In veel situaties zou de student ook na de opleiding bij de werkgever in kwestie kunnen blijven. Kalkman: 'Voor veel bedrijven is het aannemen van schoolverlaters een onderdeel van hun werving- en selectie.'

Volgens de directeur zijn de twee onderwijsvormen een voor studenten een goede manier om aan het werk te komen. 'Schoolverlaters die zulke specifieke kennis niet hebben, zijn onhandig voor werkgevers. Zij hebben het gevoel dat ze deze afstudeerders nog van alles moeten leren voor ze echt aan het werk kunnen.'

Meerdere leveranciers

Uit onderzoek van Computable bleek onlangs dat ruim de helft van de 1633 ondervraagde ict'ers vindt dat het certificaat aan populariteit wint. Vooral mbo'ers volgen graag een opleiding waarbij ze aan het eind een certificaat krijgen.

Overigens vindt niet iedereen het een goed idee wanneer een school zich verbindt aan een leverancier. Ict'ers reageerden kritisch op een initiatief van kenniscentrum Ecabo en Microsoft waarbij studenten een certificaat van de softwareleverancier kunnen behalen. Zo zou het belangrijk zijn dat opleiders zich niet richten op een enkele leverancier, maar certificaten van meerdere leveranciers aanbiedt.

Sinds 2009 heeft het ICT Talentenhuis ongeveer tien mbo-opleiders en één hbo-opleider geadviseerd.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3378813). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Liever grondige kennis van de basis tijdens een opleiding. Het certificaat met productkennis kan je (indien nodig) tijdens de eerste maand ook wel halen.

Certificaten maken misschien werving en selectie makkelijker, maar het is vooral tijdens een HBO opleiding zaak om je te verdiepen in de achtergronden. Basiskennis hoort centraal te staan.

Het is bijvoorbeeld prima mogelijk om de standaard MS .NET development certificaten te halen zonder enige kennis van objectoriëntatie of UML. En ja, iemand is dan direct inzetbaar. (= goed meetbaar)

Maar als je iemand aanneemt die die achtergrondkennis wel heeft opgedaan, en vervolgens tijdens de eerste maand nog even z'n certificaat haalt op kosten van de werkgever, is de kwaliteit van het werk stukken beter. (= slecht meetbaar)

Het behalen van een certificaat is ook, met zelfstudie, een relatief kleine investering. Als je als werkgever daar niet toe bereid bent verdien je het ook om mensen zonder degelijke achtergrondkennis te krijgen.

Wat eventueel wel zou kunnen is tijdens een HBO opleiding een certificaat naar keuze aanbieden. CCNA, MCPD etc.

Dan krijg je straks alleen nog starters die van school komen met Microsoft, Cisco en Citrix certificaten. Een opleiding moet juist zorgen voor een brede basiskennis.

Nadeel van een dergelijk systeem is dat je voor je opleiding al moet gaan bepalen welke richting je exact wil gaan specialiseren en vervolgens daar je opleiding bij te gaan zoeken. Niet iedereen zal zich namelijk willen specialiseren in bv Microsoft producten maar in Linux, Unix, enz.

Als een bedrijf een starter met bepaalde certificaten wil hebben kan het bedrijf de starter zelf nog verder opleiden. Gelukkig zijn er bedrijven die weten dat als ze een starter binnenhalen dat ze behoorlijk in moeten investeren betreffende de opleidingen.

Zelf ben ik een starter die een HBO opleiding heeft waar ze juist niet werken met certificaten (bieden overigens wel de ruimte hiervoor). Hier zijn ze juist blij dat ik buiten Microsoft ook een stuk linux in de opleiding mee heb gekregen.

Business as usual... bedrijven klagen jaar naar jaar over de 'gebrekkige' aansluitingen. Tja... het liefst zouden ze zien dat de belastingbetaler de opleidingen van hun aan te nemen personeel betaalt.

Als bedrijven specialisten willen, dan zullen ze ook zelf moeten investeren in de specialistische kennis.

Wie \ welk bedrijf bepaalt anders de standaard welke gegeven wordt op de scholen?
Waarom zou men bij databases microsoft SQL server moeten krijgen en geen adabas bijvoorbeeld.

Laat de scholen zorgen voor generalisten die conceptueel kunnen denken, domeinspecifieke kennis kun je opdoen tijdens stage/afstuderen of als je gaat werken.

'ICT-starter zonder certificaat weet te weinig'
Een ICT-starter mét certificaat ook.
Een starter weet vrijwel per definitie te weinig.

Gelukkig geven opleiders een breed pakket waarmee je alle kanten op kan.
Dit voorkomt dat je als werknemer volledig blind wordt voor andere oplossingen en niet volledig geindoctrineerd wordt door de eenzijdige technieken van een aantal grote bedrijven.
Als bedrijven zo nodig experts willen hebben dan moeten ze gewoon eens bereid zijn om te investeren in salaris en opleidingen voor hun personeel.
Met een fatsoenlijk salaris zouden lang niet zoveel mensen na een paar jaar/maanden weer vertrekken.
Maar bijna elke directeur van de grote ICT toko's lijkt het wel normaal te vinden dat hij wel een dik salaris krijgt en de werknemers maar rond moeten komen van een hongerloontje.

Volgens mij is ervaring en resultaat een graadmeter en niet een certificering. Ik wil de jochies met papiertjes maar met nul praktische kennis die worden aangenomen met hun verse certificaatjes niet de kost geven.

Maar ja, we weten al langer dat HR personeel niet verder weet te kijken dan papiertjes, omdat het grootste deel van P&O compleet gewoonweg te incapabel is om geschiktheid van een kandidaat aan de wensen van de eigen complexe ICT organisatie te koppelen.

Ik heb liever geen starter met papieren me naast me werken, maar liever iemand zonder papieren maar die wel weet waar hij het over heeft.

Een diploma van een mbo- of hbo-opleiding is net zoiets als een rijbewijs. Je hebt de concepten en regels geleerd en weet ze in een model toe te passen.

Een certificaat is net zo iets als het theorie-examen van een rijbewijs: je kent de regels maar hoe je die moet toepassen is je niet geleerd.

Het grote probleem van certificaten is dat de Inkopers en HRM-mensen er blind op gaan. Terwijl veel certificaten alleen aangeven dat iemand een boek uit zijn hoofd kan leren en dit lang genoeg kan onthouden om het certificaat te behalen.

Redhat heeft al gebruiken met deze meneer van certificaten. Het examen voor beheerders is een praktijkexamen. Hier gaat het er niet om hoe maar dat je het probleem oplost binnen een bepaalde tijd.

Ik ben het zeer oneens met Carlo Kalkman. Het klopt, vanuit de optiek van 'verkoopbaarheid' dat mensen zonder certificaat minder geliefd zijn. Maar dat komt exact door hetgeen Jeroen al aangeeft: kortzichtigheid van de inkopers of HRM.
Een certificaat zegt weinig over de kennis van iemand. Het geeft aan dat hij in staat is een boek van buiten te leren en er een examen over te doen. Niet meer en niet minder.
Helaas maak ik het maar al te vaak mee dat er weer zo'n relatief jonge gast van een of andere detacheerder wordt ingehuurd. Prachtige certificaten, zoals SQL Server of .NET. Kan geweldig zijn weg vinden in de genoemde producten. Maar zet 'm MySQL voor, en hij is de weg kwijt. Of laat 'm een performanceverbetering op lastige query toepassen, en hij weet niet waar te beginnen omdat hij niet eens het verschil tussen een inner en outer join weet.

Een school moet je voorzien van basiskennis, los van de gebruikte technieken of producten, waarmee je in staat bent om je allerhande technieken en producten heel snel eigen te maken. Als je "specialisten" gaat opleiden op HBO of universiteit, dat leid je mensen op die zeer beperkt inzetbaar zijn.

Certificaten (vooral van bepaalde leveranciers) zijn zwaar overrated. Helaas vallen inkoop/HRM er op, waardoor vele detacheerders in de hype meegaan.

Basisopleiding moet per definitie breed zijn. Maar certificaten kan je wel inbedden in de opleiding.

Bijvoorbeeld MCTS / CCNA / Comptia zijn ook vrij brede en basale certificaten, die ook de algemen basiskennis behandelen.

Hoe lager het niveau, hoe meer de opleiding zich kan baseren op certificaten: MBO'ers moeten na hun school gewoon de handen uit de mouwen steken en met de parate kennis aan de slag, terwijl HBO'ers en Universitaire scholieren toch op een abstracter niveau begeven en vaak eerst nog wat doorleren.

Natuurlijk heeft iedereen gelijk, ook Carlo Kalkhoven en de ict-bedrijven. De scholen hebben behoefte aan goed lesmateriaal (naast de vendor cursussen) èn aan specialisten die de kennis kunnen overbrengen.

De gemiddelde mbo docent kan de basiskennis prima overbrengen. Voor het diepgaande werk is ondersteuning nodig uit de bedrijven.

Het ontwikkelen van lesstof kan het best gedaan worden i.s.m. ECABO, stichting Consortium Beroepsonderwijs en Stichting Praktijkleren. Daar zit de kennis m.b.t. opleiden, kwalificaties en (onderwijs) regelgeving.

Als mbo-docent ben ik blij met ieder initiatief tot verbetering van de opleidingen!

@valcon:

en het ergste van dat alles is dat het steeds vaker voorkomt dat de inkoop-organisatie de expertise inkoopt op de markt. Zij doet de voorselectie op basis van certificaten en prijzen, en daar mag degene die de aanvraag gedaan heeft vervolgens uit kiezen.

De echte specialist die wat duurder is en geen certificaten heeft komt nauwelijks meer door de voorselectie, terwijl dit wel de persoon is die gezocht wordt.

Ik dacht ook altijd dat het beter is om een goede basiskenis te hebben. Iemand met goede basis die concepten begrijpt, kan heel snel een specifiek product leren. Iemand die alleen heeft geleerd met een bepaald product te werken, kan meer moeite hebben om op andere (maar conceptueel dezelfde) producten over te gaan. Maar blijkbaar denken sommige bedrijven anders. Gewoon iemand met productkennis inhuren, als er een nieuw product komt - deze persoon ontslaan en vers bloed inhuren, met up-to-date "kennis".

Jozik geeft het prima aan:
'Een ICT-starter zonder certificaat weet te weinig.'
'Een ICT-starter mét certificaat weet ook te weinig.'

Conclusie:
Een certificaat is in deze stelling dus niet doorslaggevend.

Het artikel is nogal 'prediken voor eigen parochie'.

@Maria

Bedrijven willen gewoon iemand die meteen met hun producten aan de slag kan. Het is aan de ICT professionals om conceptkennis te verkrijgen om dan vlot de certificaten te kunnen behalen.
Als de kiezer altijd gelijk heeft, dan heeft de markt dat vast ook.

Vacatures Loopbaan

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×