Managed hosting door True

Capgemini neemt organisatie op de schop

FNV: Mogelijk 400 medewerkers worden geraakt

 

De Application Services-divisie van ict-dienstverlener Capgemini Nederland gaat de productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. De dienstverlener zegt dat in de nieuwe indeling van de organisatie er geen afscheid wordt genomen van personeel. Vakbond FNV ontvangt echter andere signalen en zegt dat meer dan vierhonderd medewerkers geraakt worden door de veranderingen.

Capgemini ziet zich genoodzaakt tot deze strategische veranderingen vanwege de huidige marktomstandigheden waarin investeringen in grote ict-trajecten onder druk staan en concurrentie op de markt stevig is. ‘Het werk is meer kortcyclisch geworden en dit vraagt van Capgemini Nederland Application Services het vermogen om sneller te kunnen schakelen', aldus een woordvoerder. ‘Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe, meer klantgerichte organisatiestructuur. Het doel van deze aangepaste structuur binnen Application Services is dat de klantvraag meer leidend wordt en snellere besluitvorming plaatsvindt.'

Met het herschikken van de organisatie wil Capgemini kleinere en slagvaardigere managementteams creëren voor snellere besluitvorming. De dienstverlener meent dat de herinrichting nauwelijks impact heeft voor de professionals. ‘Het betreft geen reorganisatie en leidt niet tot het afscheid nemen van mensen', aldus de woordvoerder. ‘Na overleg met de OR is besloten dat Capgemini Nederland Application Services zo snel mogelijk gaat werken vanuit de verbeterde organisatiestructuur.'

Andere geluiden

Toch bereiken ook andere geluiden de redactie van Computable. Zo spreekt de directie in een mailing over het opheffen van de productdivisie Customer Software Development en vervalt voor minimaal vijftien mensen hun baan. Daarnaast zou een groep BAS-medewerkers, die na de overname van Getronics kwamen, niet meer passen in de cultuur van het bedrijf. Ook op verschillende management- en sales-posities zouden mensen niet meer hoeven te komen werken en probeert Capgemini vaststellingsovereenkomsten af te sluiten om van ze af te komen. Een vergelijkbare methode hanteerde Capgemini ook al in 2009. Vakbond CNV was hier toen niet over te spreken. De woordvoerder van Capgemini meent dat de vaststellingsovereenkomsten losstaan van de huidige organisatorische veranderingen.

Vakbond CNV heeft dit keer nog geen individuele meldingen binnengekregen, maar zegt wel dat dit soort constructies ook recentelijk door Capgemini werden toegepast. Collega-vakbond FNV heeft wel signalen ontvangen dat er onderhuids wat zaken spelen bij Capgemini. Bestuurder Bob Bolte zegt zelfs dat bij verschillende veranderingen bij Capgemini meer dan vierhonderd medewerkers geraakt gaan worden. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten. Anderen moeten een lagere functie met lager salaris accepteren, want anders wordt hen het gat van de deur gewezen.'

Financiële resultaten

De maatregelen bij Capgemini Nederland zijn noodzakelijk nadat de omzet in 2011 tegenviel. De winst was nog wel op peil, maar het Franse management ziet de Benelux vooral als probleemgeval. Maatregelen konden dan ook niet uitblijven. Buiten de Benelux gaat het eigenlijk heel goed met Capgemini. Overal werd er een omzetgroei gerealiseerd, in de Benelux daalde de omzet met 4 procent.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4400336). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Tja, vroegûh was de Benelux altijd de parel aan de internationale kroon van Cap. Reorganisaties zijn de laatste 12 jaar "gewoon" onderdeel van de bedrijfscultuur geworden, alleen neemt de frequentie toe naar mate het aantal medewerkers sneller afneemt. Hopelijk leidt de steeds snellere zigzagkoers niet tot kapzeisen. Misschien een idee om het oude mantra “ga lichtvoetig over zwaar terrein” weer eens op te poetsen?

Ik leef mee met mijn oud PinkRoccade collega's die BAS-medewerker zijn geworden. Als ik er nog werkte zou ik inmiddels stapeldol zijn geworden.
Was Bosma maar nooit naar de beurs gegaan ......

Dit is nou eenmaal hoe het gaat met deze 'harmonica' bedrijven. Als het goed gaat dan kun je met z'n allen komen en zodra het wat minder is gaat het zoals in het artikel wordt geschetst. Dit is het risico als je bij dit soort bedrijven, met zo'n verdienmodel, gaat werken. Helaas realiseren maar weinig mensen zich dit.


Ik heb dit ook ondervonden. Heb ooit in de clinche gelegen met een directielid en tijdens gesprekken om eruit te komen kwam er ineens zonder aanleiding een hrm medewerkster erbij zitten om mij een vaststellingovereenkomst op te dringen. Na onderhandeling heb ik dit geaccepteerd omdat ik het een verschrikkelijk bureaucratisch bedrijf vind om voor te werken. Gewoon een te duur uitzendbureau en managers die 0,0 managerial zijn. Blij dat ik weg ben!!!!

Die truc met een vaststellingsovereenkomst hebben ze bij mij ook geprobeerd in 2009. Daar trapte ik echter niet in, ik heb er een arbeidsrechtadvocaat op gezet die er nog 2 maandsalarissen uitgesleept heef plus z'n eigen honorarium. Daarna hebben ze de betaling van die ontslagvergoeding getraineerd door zogenaamd schade aan de leasewagen in te houden (toen ik hem inleverde hebben ze niks gevonden) maar dat bedrag was te klein om te procederen. En ze hadden daarna, toen al betaald was, nog het lef om 2 nog binnengekomen bekeuringen te gaan claimen. Ik heb toen gezegd dat ze die maar van die auto-inhouding konden inhouden.

Medio vorig jaar is Capgemini al voorbereidingen gaan treffen om massaal medewerkers te dumpen. Begin 2012 hebben hele groepen medewerkers (voornamelijk Bas-medewerkers) die wel goed functioneerden een negatieve beoordeling gekregen. Op vele beoordelingen stond te lezen dat de prestatie in relatie tot het salaris te min was. Tenminste dat vonden opeens de Capgemini kopstukken.
Was is gebeurd? Zonder enige informatie vooraf heeft Capgemini de beoordelingssystematiek aangepast. Van een beoordeling in relatie tot de functie (2010) naar een beoordeling in relatie van het salaris (2011). Hele groepen medewerkers zijn inderdaad in verzet gekomen. Ze hebben hun ongenoegen kenbaar gemaakt bij de OR. Echter de ‘onafhankelijke’ OR-leden werken voor dezelfde managers die bedacht hadden om via negatieve beoordelingen medewerkers te ontslaan. Ook gebruiken ze deze negatieve beoordelingen om eenzijdig het salaris te verlagen. Capgemini wil massaal medewerkers dumpen echter wil geen cent betalen. Het gevolg is dat een team van managers, juristen e.d. het de betreffende medewerkers zeer moeilijk maken in de hoop dat ze vertrekken met een minimale oprotpremie.
En als dekmantel voor het geheel roept Capgemini dat ze divisies gaan samenvoegen om meer klantgericht te kunnen opereren. Sorry, maar alle ICT bedrijven op deze wereld werken klantgericht. De fout die Capgemini heeft gemaakt is dat ze gingen voor de maximale winst. Daardoor hebben ze heel wat klanten verloren aan Atos en Ordina die voor continuïteit gingen. De medewerkers moeten de rekening betalen terwijl het Capgemini management fluitend in de andere richting kijkt. En de OR leden kunnen niets doen omdat ze anders ook de laan uitvliegen.

Capgemini zit inderdaad met ongeveer 600 bankzitters in de maag. De eerste gedwongen ontslagen zijn inmiddels een feit. Precies als in 2009 wordt geen collectief ontslag aangevraagd want dan moet Capgemini een sociaal plan opstellen en dat kost geld. Medewerkers worden geïndoctrineerd met de bedoeling dat ze instemmen met een vaststellingsovereenkomst en dus ontslag krijgen. Op die manier veeg je de tent ook schoon. Dit gaat wat langzamer maar het resultaat mag getoond worden! Ik kan de Capgemini medewerkers alleen maar adviseren om juridisch advies in te winnen en te strijden voor een maximale vergoeding conform de kantonrechterformule. Dit maakt ook de omvang van het probleem zichtbaar. Als medewerkers op grote schaal worden ontslagen a.g.v. een negatieve beoordeling dan is het voor de rechters toch ook duidelijk dat hier sprake is van een vooropgezet scenario.

Het leuke tantième constructie is duidelijk van een ZZP-er formaat en daarbij horen wat risico's tegenover. Capgemini is een beursgenoteerd megaultra groot IT-Detacheringsbureau waar het prettig werken en lekker verdienen samen komen. In tijd van tegengevallen gaan de zwakte (onrendabele) natuurlijk als eerste de deur uit. Ik heb er met heel veel lol jaren lang er gewerkt, met een gemiddeld van 160 uur per jaar een (te kiezen) cursussen/opleidingen. Welke andere IT bedrijf in NL geeft zo veel ruimte voor groei en ontplooiing (met oog op uitzending percentage van 100% maar toch :-)

@van der Horst
Sommigen van ons zijn verkocht aan zo'n harmonica-bedrijf (leuke omschrijving overigens). Dus weinig keus.

Las ik dit nou goed? "_. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten.'_"
Klopt helemaal namelijk. Ik heb al een aantal anderen exact hetzelfde commentaar zien geven.
September 2009: krijg een waarschuwing en 2 maanden later nog een brief die *100%* identiek is, op één regel na. ipv we geven je nog 2 maanden de tijd om je gedrag te verbeteren, staat daar dat je over 2 maanden opgerot bent.(maar dan politiek verantwoord)

Het blijft een veredeld uitzendburo :-).
Ja, het liefst met langlopende (outsourcings) contracten, want dat geeft zo'n lekkere cash flow.
Succes ITers.

Ik ben in 2011 met een vaststellingsovereenkomst naar buiten gewerkt. Capgemini heeft een mooie HRM-atlas, waarin de rechten bij ontslag wordenvermeld. Echter als je eruit wordt gegooit houdt geen enkele manager daar aan.
Ik raad alle medewerkers aan zich goed te verdiepen in welke rechten en plichten ze hebben en een goede advocaat in de hand te nemen.

Ik heb zo het idee dat de cap organisatie inderdaad op de schop moet, maar dan op een andere manier... Hoeveel vice presidents, quality managers, practice managers, delivery managers en andersoortig manage-volk heeft cap wel niet?

@gast Op het moment dat je verkocht wordt, heb je het niet meer in de hand. Het beste is dan om je eigen pad te kiezen i.p.v. overgeleverd te zijn aan de grillen van een nieuwe organisatie. Naar mijn mening heb je altijd een eigen keus. Vaak ligt deze dan niet meer bij die nieuwe werkgever. Die zijn echt niet geïnteresseerd in medewerkers maar meer in wat het bedrijf ze gaat opbrengen etc. Het punt is dat je je nooit afhankelijk op moet stellen t.o.v. dit soort bedrijven. Maak gebruik van hun faciliteiten(opleidingen en projecten)en ga geen wurg lease contracten aan. Zorg dat je na voldoende ervaring op gedaan te hebben je eigen weg inslaat. Een vast contract is echt schijnzekerheid, dat geldt voor voor de hele markt. Als ze je niet meer nodig hebben dan wordt alles uit de kast gehaald om afscheid van je te nemen.

Ruim 11 jaar geleden maakte in Parijs én in Nederland het visionaire leiderschap plaats voor een horde administrateurs. Passie en inspiratie werden ingeruild voor spreadsheets en KPI's. De gevolgen laten zich simpel af lezen door de ontwikkeling van de resultaten van de groep Internationaal en in de Benelux over die periode te bekijken. Tragisch om te zien hoe ter meerdere glorie van de shareholders value deze waarde zich juist omgekeerd evenredig ontwikkelde en blijft ontwikkelen. Misschien kan de laatste het licht uit doen...

Het jammerlijke is een beetje dat je bij dit soort ontwikkelingen als opdrachtnemer of werknemer altijd in het defensief terecht komt. Ik heb dit soort zaken overigens niet alleen hier plaats zien nemen maar eveneens mij de andere 'groten' zoals Atos, KPN, Centric, Cap.

Wanneer het minder gaat, zoals nu, dan ben je gewoon 'commodity' waarvan men afscheid neemt omdat dat domweg goedkoper is. Je ziet dan soms ook wel gebeuren dat je terug kunt komen tegen volkomen ondergewaardeerde voorwaarden. Je ben daarnaast ook benadeelde waar het het vinden en aannemen van contracten of opdrachten betreft.

Organisaties zitten namelijk niet te wachten op zzp-ers of werknemers die op een minder aardige manier de organisatie hebben verlaten. Daar komt natuurlijk ook nog bij, gegeven de huidige momentsgeest, dat men denkt voor een dubbeltje op de eerste rang denkt te kunnen zitten en dan ook de nodige kwaliteit denkt te kunnen verlangen.

Je ziet al een kentering optreden dat steeds meer organisaties begrijpen dat continuïteit op een andere manier moet worden tegemoet getreden dan het uurtje factuurtje verhaal. Wil je namelijk continuïteit en kwaliteit, dan moet een organisatie daar iets voor doen en zich daarvoor open stellen.

De 'groten' komen dan steeds minder aan bod met het 'uurtje factuurtje' omdat dit achteraf helemaal zo goedkoop bleek te zijn. Ook hier geld natuurlijk alle waar naar geld. Wanneer organisaties klagen over gebrek aan betrokkenheid of betrouwbaarheid van personeel, die worden steeds vaker gedwongen in de spiegel te kijken. Als je immers goede krachten, die uiteraard iets kosten, er uit dwingt, en er opportunistisch hele jonge onervaren 'goedkope' krachten voor terug plaatst, moet niet zeuren over kwaliteit en kennis.

Je ziet dat men schoorvoetend op schreden terug aan het keren is. Eén van de grootste redenen is de versnelde uittreding van de oudere garde en het tweede is dat men langzaam maar zeker begint te beseffen dat IT geen sluitpost is van de begroting maar een strategisch bedrijfsonderdeel. Nu nog de nuchterheid en rede weer terug en we kunnen gewoon aan de slag. Dat laatste kan dan waarschijnlijk nog wel even duren ben ik bang met de huidige stand van zaken.

Geduld blijft dan ook hier een goede zaak. Helaas, het is even niet anders.

Voorgaande reageerder verwoordt het mooi. Volgens mij vergeet hij wel een paar ontwikkelingen die wachten op betere tijden in Nederland onzinnig maken. Strategisch bedrijfsonderdeel jazeker maar door opgedane slechte ervaringen bij de grote it dienstverleners wordt dat bedrijfsonderdeel steeds meer bevolkt door eigen personeel. Door voordurende offshoring wordt de werkgelegenheid bij de grote itdienstverleners steeds kleiner voor nederlandse iters. Daarbij kom dat de niet it bedrijven zelf zijn gaan offshoren daar hebben ze geen grote it dienstverlener meer voor nodig. De grote itdienstverleners zijn zo groot geworden omdat ze hele it afdelingen insourceten, ook die tijd is geweest. Ik geef de grote it dienstverleners nog een jaar of vijf en dan is het over. Uitgekotst door de klant, door de eigen aan de kant gezette werknemers en over omdat men werkelijk geen idee heeft wat wel zou werken...India, China, Brazilië meer komt er feitelijk niet uit, oja cloud, cloud, maar geen idee hoe men daar geld mee gaat verdienen...

De silo's binnen CAP met hun eigen winst/verlies zorgt binnen CAP voor onderlinge concurrentie (richting klant notabene). Samenwerken willen de mensen op de werkvloer wel echter de managers niet, zo lijkt het. CAP zou helemaal op de schop moeten. Zooitje managers eruit (besluiten nemen is toch te lastig), 1 organisatie met 1 winst/verlies rekening maken en zorgen dat we allen samenwerken. De bankzitters kunnen dan wel ingezet worden. Er is namelijk werk genoeg, echter de persoon is van een andere divisie en dus intern 'duur'. Men wil alleen niet anders denken en doen. Het is immers de KPI die de manager wil halen want daar hangt een groot deel van zijn salaris aan vast. Dat dit absoluut niet efficient is voor CAP (NL) is van ondergeschikt belang. Weg met die KPI cultuur!

Ik denk dat Capgemini langzamerhand op een punt is gekomen waar er teveel mensen door Cap onbehoorlijk naar buiten zijn gezet.
De methode van insourcen en de mensen op straat knikkeren is te vaak gehanteerd en gaat zijn doel voorbij streven.

De mensen die Cap moesten verlaten weten hoe deze organisatie in elkaar steekt en wat de voordelen en nadelen zijn om er diensten van af te nemen. Deze mensen wegen zaken als onmenselijkheid meer en meer mee, zeker als het henzelf of hun vrienden is overkomen.


Capgemini is de laatste 3 jaar heel hard achteruit gegaan in kwaliteit. De betere medewerkers hebben Capgemini al lang verlaten. Wat er nog zit kon geen betere baan krijgen, of was te oud, of was te naief om het management te geloven. Zoals een Capgemini medewerker zei "Cap is not the place to be". Als je kijkt ook wie er allemaal practise manager is geworden, in veel gevallen een heel droevige kwaliteit. En ook bij het c-level is armoede troef. Helaas is Cap een ingeslapen bedrijf geworden, en het wordt steeds erger. Jammer.

Ik werk nu bijna 12 jaar met veel plezier als secretaresse bij Capgemini. In die 12 jaar heb ik veel reorganisaties en herindelingen van dichtbij meegemaakt en ik heb veel mensen zien gaan en komen: managers, consultants, secretaresses.

Wat ik erg jammer vind, is dat mijn oud-collega's hier heel duidelijk verwoorden hoe zij over hun voormalig werkgever denken, maar dat zij dit stuk voor stuk anoniem doen. Als je dit soort uitspraken doet, wees dan een échte vent (of vrouw, dat kan natuurlijk ook) en zet je naam er bij. Natuurlijk heb ik ook met grote verbazing mensen zien vertrekken, goede collega's, harde werkers, waarvan je dacht: "Hè?! Hoe kan dát nou?!" Maar er zijn ook veel mensen weggegaan (of weggestuurd) die hier absoluut niet op hun plaats waren. Wellicht een reden om nu anoniem hier hun ongenoegen te uiten?

Beste Hester,

Blij te lezen dat u al 12 jaar met plezier als secretaresse bij Capgemini werkt.

Zo te lezen ontgaat het u dat de mensen die via een insourcing naar binnen komen er binnen de kortste keren ook weer uit zijn gegaan, na overdracht van werk vooral. Lees bovenstaande reacties er maar op na.

Wellicht zou u eens kunnen kijken naar de inhoud van 1 van de 1000-en VSO's en u zult begrijpen waarom de meeste mensen hier unaniem zijn.

Nou Hester, heb je er wel eens aan gedacht dat ex werknemers geen zin hebben om een proces van hun ex werkgever aan hun broek te krijgen? Lijkt me een goede reden om anoniem te reageren. Ik vind het beeld dat uit de reacties naar voren komt opvallend consistent. Het is niet netjes om via beoordelingen medewerkers aan de kant te zetten, terwijl het eigenlijk gaat om ontslag om bedrijfseconomische redenen. Van veel collega's die de afgelopen tijd een slechte beoordeling hebben ontvangen weet ik dat ze uitstekend functioneren. Ik heb wat van die beoordelingen gelezen en ik kan je verzekeren dat de honden daar geen brood van lusten. Als die mensen hier van zich laten horen, dan hebben ze wel degelijk een punt.

Ik kan me volledig aansluiten bij de reactie van Hester. Het is altijd opmerkelijk dat als er een negatief bericht over een bedrijf wordt geschreven dat men over elkaar heen valt om daar nog even hun sausje over te doen.

Opmerkingen over het teruglopen van kwaliteit van Capgemini stroken totaal niet met de marktbeleving en kijk eens hoe goed het bedrijf het doet! Er zijn genoeg bedrijven die het op dit moment een stuk zwaarder hebben.

Post gewoon onder je echte naam, je hebt toch niets te verliezen want ooit terugkomen bij Capgemini is wel het laatste wat je zou willen, toch.....?

Deze reorganisatie gaat niet helpen. De toegevoegde waarde van een detacheerder zit namelijk uitsluitend in de kwaliteit van de medewerkers. Er zijn inmiddels meer dan voldoende ZZP'ers die minstens even goed zijn als de medewerkers van Capgemini. Dat betekent dat je je als bedrijf moeten richten op wat wel de toegevoegde waarde voor klanten zou kunnen zijn. Het gaat daarbij niet helpen dat er een vastgeroest managementteam zit waar geen beweging in zit. Bovendien zijn ze ook te duur om af te kopen.

Beste Dick Groen

Het doet me goed van u te mogen lezen dat het bedrijf het zo goed doet.

Kunt u ook aangeven waar ik dit zou kunnen terug lezen? Zijn er (jaar-) cijfers gepubliceerd over Nederland die dit onderstrepen?

Als ik ga kijken naar de waarde van het aandeel zie ik dat dit in 2007 € 80 waard was en dat het vandaag op € 32 staat.

Zie: http://www.beursgorilla.nl/fonds-informatie.asp?naam=Cap+Gemini&cat=koersen&subcat=1&instrumentcode=360097430&symbol=

Ben zeker benieuwd naar het tegendeel.

Bij de groepering van bovenstaande feiten kom ik niet verdere dan n = 2 en als je de kerncijfers van Q1 2011 en Q1 2012 dif. dan kan elke 'brugwub' zien dat het neerwaarts gaat. Vroeger bestond de "blauwe brigade" incl. meest uitgebouwde urenspreadsheet, dit heb ik al in geen jaren meer gehoord of gezien. CAP is weinig tot niet zichtbaar op cruciale en strategische plekken in de benelux. De beste mensen vertrekken richting MKC, SHELL of ING. Ik heb een praktijk case aangehoord waar spraken was van senioriteit obv. 5 jaar algemene werkervaring, ingezet op div. strategie. Volgens mij is het een doem scenario - waarbij een hoop genivelleerd wordt, om zo de KPI kwaliteit te borgen.
Wel jammer voor al die ‘high potentials’ …

Vacatures Loopbaan

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×