Managed hosting door True

Qiss IT traint vrouwen voor in de ICT

 

Ict-detacheerder Qiss IT start met een traineeship voor vrouwen. Dit doet het bedrijf om een toename van vrouwelijk talent in de ict te stimuleren. Binnen dit traineeship worden vrouwen door middel van klassikale trainen begeleid en getraind met hun eerste stappen binnen de ict. De CompTIA A+-training vormt de basis, waarna de ict-kennis verder wordt uitgebouwd door middel van ITIL v3-, Prince2-, MCSA 7- en Topdesk-trainingen.

Na de eerste maanden van trainen gaan de vrouwen bij de opdrachtgevers van Qiss IT aan de slag om hun ict-kennis en -vaardigheden verder te ontwikkelen en door te groeien tot ict-professional. ‘De eerste reacties op ons initiatief zijn enthousiast’, meent Qiss IT-directeur José van Dalen. ‘Het is vernieuwend, er is dringend behoefte aan meer vrouwelijk talent, inzicht en kennis op de ict-afdelingen. Dit is een welkome afwisseling binnen de huidige mannenwereld.’

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat op dit moment 30 procent van de zeven miljoen Europese ict’ers een vrouw is. In Nederland ligt dit percentage beduidend lager: slechts 10 procent van het ict-personeel is vrouw. ‘In de ict draait alles om klantcontact, analytisch vermogen en vooral procesmatig denken’, vervolgt Van Dalen. ‘Bij Qiss IT merken we dat juist vrouwen hierover beschikken. Zij kunnen echt luisteren naar de klant en zijn daardoor beter in staat om de precieze vraag van de klant te doorgronden. Dat resulteert in een betere oplossing op de langere termijn en daardoor een betere klantrelatie.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4999348). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Leuk geprobeerd maar de meeste lezers doorgronden deze goedkope manier van aandacht claimen. Het enige argument, dat vrouwen beter kunnen luisteren dan mannen, is volledig uit de lucht gegrepen. Hoe komt zij aan deze wijsheid? Ik weet niet of u het weet maar de tijd dat IT alleen werd bedreven door autistische nerds is allang voorbij.

Beste Victoire22,

jammer dat je op deze negatieve wijze reageert op dit initiatief. QISS IT is dit traineeship gestart wegens het grote tekort aan hoogopgeleid IT personeel, binnen dit traineeship bieden zij namelijk HBO starters met een passie voor IT een carrière mogelijkheid. Dit alles is in overleg gegaan met de huidige klanten van QISS IT, zij hebben aangegeven dat ze ook een stuk diversiteit op de afdeling missen en daarom is er voor deze eerste editie gekozen voor 8 dames. Wij zijn van mening dat mannen en vrouwen een andere denkwijze hebben en op een andere manier werken, diversiteit op de afdelingen komt de resultaten ten goede. De ICT'er van nu moet communicatief sterk zijn en procesmatig kunnen denken en dat is waar wij ons op richten.

Leuk en goed idee!

Beste Pamela,

Iedereen mag denken wat ie wil tuurlijk. Maar U doet het nu weer.

.....diversiteit op de afdelingen komt de resultaten ten goede.

U stelt een resultaat voor dat niet te meten danwel te bewijzen is dus volledig subjectief. Mij lijkt het dan meer op juist voortrekkerij. Ik ben met U eens dat er minder vrouwen zijn in de ICT maar om ze nu gelijk als "beter" te bestempelen gaat er gewoon niet in bij mij. De kwaliteiten blijken pas bij een assesment van de kandidaat. En dan ben ik overtuigd dat er zowel goede dames danwel heren bij kunnen zijn. Als werver zou ik het dan laten bij de kwaliteit van de kandidaat onfahankelijk of het nu een man of vrouw zou zijn.

Beste Victoire22,

bedankt voor je actieve deelname in reacties op dit artikel. Iedereen mag zijn mening geven over ons Traineeship en dit zal ook door iedereen anders geïnterpreteerd worden. Jouw mening is gehoord. QISS IT heeft geen enkele keer geprefereerd dat dames "beter" zouden zijn, wij spreken van ICT'ers van nu, dit zijn zowel mannen als vrouwen.

Leuk stuk en super initiatief! QISS ga zo door.

Met zo’n bedrijfsnaam en een vrouwen managementteam was het wachten op een initiatief om juist vrouwen klaar te stomen voor een rol in de ICT. Maar waarom zou je dat ondersteunen met argumenten over eigenschappen die niet echt uniek zijn voor vrouwen?

Bij onze organisatie, waar vrouwen overigens meer dan welkom zijn, moet elke kandidaat een logisch-analytische test doen. Vrouwen scoren niet beter of slechter dan mannen.

Een vrouw luistert ook niet perse beter dan een man. Het is alleen zo dat mannen vaker minder sensitief zijn, en onderzoek toonde aan dat minder sensitieve mensen (ook als het vrouwen zijn) iets slechter luisteren. In dat geval kun je beter hoog intelligente mannen aannemen, want die zijn vaak sensitiever en luisteren dus beter. Of homo’s, die hebben naar het schijnt dezelfde hersenbouw als vrouwen.

Los van dit alles: we moeten inderdaad eens af van de wanverhouding man/vrouw in de ICT, maar waar we vooral vanaf moeten is de neiging om eigenschappen en kwaliteiten te generaliseren en hele groepen in hokjes te stoppen. In die zin ben ik het met Victoire22 eens: uiteindelijk gaat het om de juiste man/vrouw op de juiste plaats.

Als mannen zwanger konden worden was de mensheid al uitgestorven.

Klinkt als een herhaling van zetten: in de jaren 90 deden we dit vanuit Pink Elephant (HBOers/WOers klaarstomen voor de ICT). Volgens mij niet meer passend bij de huidige tijd, maar wellicht biedt de huidige economische situatie er weer aanleiding toe.

@HansKroon: de controller is een man :-)

@Pamela: heb jullie website bekeken. Wel inlogmogelijkheid voor medewerkers maar niet voor klanten? Jammer, komt een beetje inside-out over. Overigens wens ik jullie alle succes toe.

Je vraagt je toch af waar dan al die vrouwen gebleven zijn gebleven uit voorgaande trajecten?

Haha Ewout. Je haalt wel een valide punt aan. Vrouwen in de ict zijn schaars.

En dit is wel vaker geprobeerd te veranderen. Alleen klaarblijkelijk nog zonder veel succes. Want ik kom er nog niet bijster veel tegen. Wel in de commerciële rollen bij it-clubs en op ontwikkelafdelingen, projectoffices etc. maar daar buiten zijn ze nog erg schaars.

Mij zal het overigens worst wezen of het een man of vrouw is. Zolang de persoon maar over de juiste drive, kennis en kunde beschikt.

Niets mis om de mono-mannen-cultuur in de IT te lijf te gaan. Meer diversiteit vergroot de algehele competence en zal uiteindelijk hierdoor beter renderen.

Wat is overigens de vrouwelijke vorm van het woord nerd?
Zo maar een gedachte die opkwam.

@Pamela
'Qiss my ash' om te stellen dat er geen sprake is van discriminatie als ik openingszin lees, eerste selectiecriteria lijkt toch duidelijk het vrouw zijn. Dat er in eerste editie toevallig gekozen is voor acht vrouwen lijkt me dus in tegenspraak met artikel, hoewel het natuurlijk een fout van redactie kan zijn. Correctie nieuwsbericht of reactie?

"Zij kunnen echt luisteren naar de klant en zijn daardoor beter in staat om de precieze vraag van de klant te doorgronden. Dat resulteert in een betere oplossing op de langere termijn en daardoor een betere klantrelatie."

Denk dat mijn vrouw dan toe is aan een patch want zodra het om techniek gaat luistert ze niet, als ze denkt dat ze wat op Facebook kan plaatsen zonder netwerk denk ik tegenwoordig: Succes!

Kun je me dus uitleggen wat je bedoeld met:

"De ICT'er van nu moet communicatief sterk zijn en procesmatig kunnen denken en dat is waar wij ons op richten."

Dat ik in 'libelle taal' de werking van een netwerk uit moet leggen aan een vrouw is nog iets wat ik begrijp, dat dit ook nog in het denkproces van 'Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus' moet gaat me echter boven de pet en kost teveel tijd. In de praktijk los ik het netwerk probleem op zonder verdere uitleg omdat communicatief sterk gewoon een synoniem is voor 'Jip & Janneke' taal.

Bovenstaande is nog ICT gericht maar als ik kijk naar fysieke verschillen tussen man en vrouw moet ik denken aan een soortgelijke campagne om meer vrouwen te interesseren voor het leger. Best leuk initiatief maar toen bleek dat meesten al niet eens in de laadbak van 4-tonner konden komen zwaaiden velen binnen één maand al af. En dat terwijl de mannen nog gewoon een dienstplicht hadden van veertien maanden of meer...

Dit alles is een lange intro naar de vraag die ik heb, zijn vrouwen zo langzamerhand niet gewoon teveel verwend?

Vrouwen voor het maken van de requirements
Nerds voor het maken de software
Autisten voor het testen
Ewout voor de communicatie ? ;-)

ITIL --> processen
Prince2 --> project management
MCSA --> microsoft certified solution architect
Topdesk --> service management

Van de vier zie ik er maar eentje die echt wat met ict te maken heeft, en dat is MCSA. De rest is allemaal het management er omheen.
Krijg daardoor toch een beetje het "too many chiefs, not enough indians" gevoel.
Iedereen weet hoe je op papier ict-omgevingen moet managen, maar mensen die nog echt kunnen programmeren, routers configureren en problemen kunnen debuggen aan de hand van stack traces zijn en blijven schaars.

Ewout komt lekker hard binnen, maar hij raakt wel wat.

"Dit doet het bedrijf om een toename van vrouwelijk talent in de ict te stimuleren."

Dit klinkt als eind negentiger jaren toen banketbakkers omgeschoold werden naar IT door detacheringsbureaus. Iemand moet IT leuk vinden en daarin interesse hebben. Niet werven omdat er meer vrouwen in de IT moeten komen.

Op een project heb ik een vrouwelijke projectleider. Dat vind ik prima, maar inhoudelijk schiet ze wel tekort en dat blijft tricky voor IT-projecten. Vrouwen die echt goed zijn in hardcore IT... ik ken er maar één.


@Jan
Nerdette ;)

En een nerd is een algemene term die vaak synoniem wordt gebruikt met de term computer nerd of IT nerd. Maar de term nerd heeft mettertijd wat dat betreft een bredere betekenis gekregen en je zou kunnen stellen dat een nerd iemand is die vol overgave zich concentreert op een onderwerp.
Dus wat dat betreft zou de zin 'Vanavond zitten de schaats-nerds weer vol spanning voor de TV om te zien of hun helden nog medailles gaan winnen.'

@PaVaKe Dat dacht ik ook toen ik het stuk las. Maar dat is ook ict, er zijn ook heel erg veel mannen die in deze tak van de ict zitten. Doe er nog een tweedaagse scrum cursus bij en je bent helemaal klaar voor een carriere in 'De ICT'.

Heb in de loop der tijd een aantal malen met technische dames gewerkt en ik had het idee dat ze goed wisten waar ze het over hadden. Het is een feit dat er weinig vrouwen zijn die een technische opleiding volgen.

Verder vond ik het ook heel leuk om met dames te werken en denk dat het welkom is in de ict mannewereld. Geen haantjesegedrag! Een beetje ICT project is een apenrots waarbij de aap met de grootste bek de toon zet. Als vrouwen ergens invloed op hebben dan is het wel het gedrag van mannen op de apenrots.

Discriminatie werkt naar 2 kanten, enkel vrouwen bevoordelen is ook discriminatie.
Bij mijn trainingen in gesprekstechnieken was de verdeling 50/50 en er was geen verschil te ontdekken in de mate waarin vrouwen of mannen communicatief zijn, talent is niet geslachtsspecifiek.
Het geschetste denkbeeld is een grove versimpeling van de waarheid en diskwalificeert het bedrijf, wie zo denkt kan toch niet serieus genomen worden?

Laten we nou eens stoppen met zeggen dat vrouwen zo geschikt zijn voor de IT, omdat zij zo goed kunnen luisteren. Vrouwen moeten, net als mannen, geselecteerd worden op hun vakinhoudelijke competenties. Uiteraard wordt dit bij voorkeur aangevuld met de juiste soft skills. Dat is echter altijd aanvullend op. We gaan toch ook geen chirurg operaties laten uitvoeren die goed kan luisteren, maar geen opleiding geneeskunde heeft? Ik ben helemaal voor meer vrouwen in de IT, maar dan wel voor vrouwen met een inhoudelijke achtergrond. En daarmee bedoel ik dus niet zaken als PRINCE2 en ITIL, waarbij je niks leert over wat IT inhoudt.

Henri,

Valide punt. Iemand moet echt willen, kunnen of de potentie en drive hebben.

In de jaren 90 hebben we ook half NL omgeschoold tot ICT'er. En dat heeft ook niet overal een positief effect gehad. En de markt overspoeld met generalisten.

Zo te zien heb ik te hard 'BOE' geroepen en gaat Pamela of iemand anders van QISS niet meer mijn vraag beantwoorden, gek natuurlijk want een communicatief sterke vrouw met enige inhoudelijke kennis had me verbaal in de hoek gezet. Kijkend naar overige reacties en praktijk denk ik namelijk dat we vrouwen alle ruimte en kans bieden voor een 'loopbaan' in de ICT maar lopen ze zelf steeds weer weg als blijkt dat verhalen van dit soort programma's mooier zijn dan de realiteit.

Mijn vrouw heeft zelf in de ICT gewerkt als functioneel beheerder cq. consultant salaris- en personeelssystemen en is veel sterker in bepaalde financiele en administratieve processen dan mij. Dat de genoemde framewerken en trainingen voor haar 'abracadabra' zijn heeft trouwens meer met cultuurverschil te maken dan taal aangezien het sterk op Anglo-Amerikaanse leest geschoeide trainingen zijn. Net als boekhoudingen tegenwoordig waardoor het kunnen en het willen twee verschillende dingen zijn geworden.

"Dat resulteert in een betere oplossing op de langere termijn en daardoor een betere klantrelatie."

Aangaande lange termijn personeelsplanning kunnen we kort zijn, die is er niet waardoor dit soort initiatieven inderdaad vanaf de jaren 90 telkens zonder resultaat blijven. Ik haal even de openingszin aan van mijn eerdere opinie hierover: "Tegenwoordig lijkt er sprake van een Orwelliaanse situatie doordat kunde wordt vervangen door kunst, oftewel expressionisme waarbij gevoelswaarde de werkelijkheid vervormt."
Tenslotte balkt Kroes weer hetzelfde riedeltje als 15 jaar geleden met haar beloften over banen in de apps-industrie maar vergeet ze haar eerdere uitspraken en acties toen Internet het beloofde luilekkerland leek. In die tijd werd ITIL trouwens vooral gebruikt als 'carriereplan' voor allerlei HBO opgeleidde studenten die nog nooit een stap hadden gezet in de catacomben van een datacenter.

Hoe zou het komen dat we nu een groot tekort hebben aan technische IT-ers en afhankelijk van Internet welke gedomineerd wordt door Amerika?

Beste Ewout,

mij laat je niet zo snel schrikken hoor en ik sta er altijd voor open om je vragen m.b.t. dit onderwerp te beantwoorden. Onze insteek is puur om HBO starters te helpen met het vinden van een nieuwe baan. Het onderdeel vrouwen is nu erg uitvergroot, maar het grootste gedeelte van de medewerkers bij QISS IT zijn mannen. Zelf geef ik de voorkeur aan een face to face gesprek om je vragen te beantwoorden, dit komt de efficiëntie ook ten goede en zo worden er niet over en weer reacties geplaatst. Hoewel het natuurlijk leuk is om te zien, hoe iedereen zijn eigen mening hierop los laat. Maar ik zal onderstaand je vragen beantwoorden en daar mee rond ik deze discussie op dit platform af, ik ben altijd bereikbaar voor commentaar, het nummer van QISS IT is terug te vinden op onze website.

Voordat je tot je kernvraag komt heb je me de vraag gesteld: Kun je me dus uitleggen wat je bedoeld met:"De ICT'er van nu moet communicatief sterk zijn en procesmatig kunnen denken en dat is waar wij ons op richten."
Wat wij hiermee bedoelen is dat de afgelopen jaren er veel veranderd is en dit ook betekent dat invulling van functies en de daarbij behorende competenties veranderen. De automatiseringsafdeling wordt een ICT regieorganisatie en hiermee verandert de relatie met de business, deze ontwikkelt zich van opdrachtnemer-opdrachtgever naar regie, samenwerking en partnership. Naast competenties als software en technologie kennis -worden business kennis, veranderkennis en soft skills steeds belangijker.

Na je verhaal kom je tot de kernvraag: zijn vrouwen zo langzamerhand niet gewoon teveel verwend? Dit zie ik meer als jou mening dan als een vraag om eerlijk te zijn. Dit is namelijk niet meetbaar, of te onderbouwen omdat gebaseerd is op persoonlijk inzicht en meningen. Wanneer jij iemand verwend vindt en wanneer ik iemand verwend vind kan heel erg uit elkaar liggen. Wat ik wel kan zeggen is dat onze Trainees zeker niet verwend zijn, zij hebben zich vol overgave, heel veel enthousiasme en motivatie gestort op het traineeship. Verwend zijn zij allerminst.

Met vriendelijke Groet,
QISS IT

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van IT-vrouw. Hear hear!

Pamela,
Gezien aantal accountmanagers van andere bedrijven - QISS werkmaatschappijen? - die mijn LinkedIN profiel bekijken is het misschien handig om de discussie open en openbaar te houden. Betreffende trainees en verwend zijn ken ik beide kanten van het verhaal, als lijdend en leidend onderwerp krijg ik dan ook een deja vu gevoel met eind jaren 90 toen ook busladingen trainees op kosten van de klant getraind werden wat tot wederzijdse frustraties leidde omdat prinsen en prinssessen nogal opportunistisch waren, allemaal gevlogen dus naar je genoemde 'regie functies' waarmee de wet van Archimedes weer eens bewezen is.

In de 15+ jaar dat ik in de ICT werk heb ik veel zien veranderen maar nog nimmer dat datavolumes kleiner werden of complexiteit minder. Wel zie ik een kentering in 'Het Nieuwe Werken' en vlieg dus steeds vaker van hot naar her om te communiceren met CTO's op een niveau dat alle trainees boven de pet gaat. Dat allemaal wel heel procesmatig: business probleem + technische mogelijkheden = oplossing waarna accountmanagers woorden 'vuil' mogen maken aan de prijs.

Met vriendelijke groet,
KISS IT

Ik kan me in eniger mate wel vinden in de intentie van het artikel. Waarom zou er niet wat extra onderzoek en investering worden gedaan voor dergelijk intiatief. Sec vind ik daar niet zoveel mis mee.

Het jammere is een beetje dat het een beetje word gepresenteerd als zou het erg noodzakelijk zijn maar weer niet zo heel erg helder word op welke wijze Qiss IT nou zou willen bepalen of iemand wel aanleg heeft om de IT in te stromen. Want die stap is altijd de eerste noodzakelijke stap.

Ik zie die kennis en expertise bij Qiss IT helemaal niet terug waarbij ik het zou betreuren weer tegen een commercieel verhaaltje aan te kijken terwijl ik in het initiatief dan wel weer iets zie.

Een tweede, maar dat is al oudere kennis, ben ik wel benieuwd hoe het contractueel zal worden opgezet en op welke wijze men denkt te investeren. Voor iemand namelijk in eniger mate klaar is voor een stap in de commerciële IT ben je al gauw een paar maanden verder.

Hoe de criticasters er ook tegen aan kijken, ik ben wel voor het initiatief.

Dat een positief initatief als dit zoveel stof doet opwaaien....
Ik vind het een goed initiatief in ieder geval, ik ga het zelfs bij mijn werkgever voorstellen omdat ook wij kampen met het diversiteitsprobleem. Overigens over de breedste zin des woords, dus het betreft niet alleen de vrouwen. Maar goed, laten we daar beginnen omdat een gemengde werkvloer nu eenmaal een betere afspiegeling is van onze zeer diverse samenleving.

Het initiatief lijkt positief, maar heeft het thans wel toegevoegde waarde voor de cursisten? Dit zijn trainingen op het laagste niveau van ict-ondersteuning. Het is nog niet eens een volwaardige vmbo-opleiding, terwijl echte mbo’ers met ervaring reeds zo moeizaam aan de bak komen of zelfs vervangen worden door net afgestudeerde hbo’ers.
Twintig jaar geleden had zoiets nog zin, nu niet.

Als je vrouwen serieus wil nemen, stimuleer ze dan om een volwaardige opleiding te volgen. Dit initiatief dient alleen de opleider. Vrouwen hebben recht om serieus genomen te worden en niet op het niveau van 'Pam, je haar danst'.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×