Managed hosting door True

Atos vraagt loonoffer voor bijscholing

Atos wil zijn vierduizend medewerkers op vrijwillige basis een eigen bijdrage voor het volgen van een opleiding laten betalen. Zij leveren dan 10 procent van hun werktijd of salaris in om daarmee een opleidingsprogramma te mogen volgen. Medewerkers die hiertoe bereid zijn, krijgen een werkgarantie voor twee jaar. De vakbonden vinden het een onzalig plan.

Volgens vakbond De Unie heeft Atos al jarenlang in Nederland te maken met tegenvallende resultaten, ook in de huidige groeiende it-markt. Er is vorig jaar een nieuwe groeistrategie gepresenteerd in het kader van het ‘Fit for the future’-programma. Daarbij is scholing een belangrijk aandachtspunt. Atos vindt dat er een disbalans is tussen dat wat de markt vraagt en de competenties die veel medewerkers in huis hebben.

De ict-dienstverlener wil dan ook dat meer (vooral oudere) werknemers zich laten bijscholen. Daardoor verwacht Atos een aantrekkelijker portfolio op de markt te kunnen aanbieden en beter te kunnen inspelen op de snel veranderende ict-behoefte op de markt. Op deze manier kan ook de werkgelegenheid beter worden gegarandeerd. Voor werknemers die hieraan willen meedoen en vrijwillig een eigen bijdrage leveren is er een baangarantie gedurende het programma. 

Daarnaast, stelt de Unie, mogen medewerkers die vijf jaar verwijderd zijn van hun pensioenleeftijd, 50 procent in deeltijd werken met volledige doorbouw van pensioen. Met deze maatregelen hoopt het bedrijf dat er middelen vrijkomen om jonge academici aan te trekken. 

Tweedeling

De Unie is van mening dat de medewerkers die om hun moverende redenen niet aan het opleidingsprogramma kunnen of willen meedoen, in de kou gezet worden door het bedrijf. Dat medewerkers zelf een eigen verantwoordelijkheid hebben om te investeren in toekomst vindt de vakbond logisch, maar dat zij hiervoor zouden moeten betalen gaat de vakbond een brug te ver.  

Door dit opleidingsaanbod dreigt er een tweedeling te ontstaan in het it-bedrijf. Dit zou Atos niet moeten willen, schrijft de Unie in een verklaring. De bond roept de centrale ondernemingsraad van Atos op om nog eens kritisch te kijken naar de instemmingsaanvraag die zij van het bedrijf heeft ontvangen.  

In de Telegraaf zegt FNV-bestuurder Ger Klinkenberg zelfs verontwaardigd te zijn. ‘Atos geeft toe jarenlang te weinig in opleidingen te hebben geïnvesteerd, en nu moet het personeel de inhaalslag betalen. We laten het niet zomaar gebeuren.’ De FNV wil binnenkort een bijeenkomst met kaderleden organiseren 'om te bespreken wat we kunnen doen'.

Atos zelf was nog niet bereikbaar voor een reactie.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5774369). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Je investeert en gelooft in mensen. Zo simpel is het. Dan kan in een samenwerken kort en lang duren. Mensen zijn altijd op doorreis. En waar die reis gezamenlijk blijkt profiteer je van elkaar. Daar moet je trots op zijn.
Maar als je dan niet meer aantrekkelijk blijkt te zijn, doe je het kennelijk op bovenstaande manier. Zielige vertoning vanuit een kennelijk achterhaalde bedrijfsethos.

Is dit niet een rechtstreeks gevolg van de aangekondigde strategie om in Nederland binnen een jaar van 35% offshoring naar 50% te gaan? Met niet aangekondigde gevolgen voor de werkgelegenheid hier.

Zo onzalig is het plan eigenlijk helemaal niet maar wel verbazingwekkend. Ik spreek allereerst even mijn Respect uit naar elke individuele IT professional voordat daar weer iets van word geroepen.

Veranderende markt
Markten en organisaties zijn sinds 2008 in rap tempo aan het veranderen. Door de crisis ingegeven zijn zij op zoek gegaan naar wegen die, ondanks het vele hypen, allerminst nieuw zijn. Vele IT ICT producten werden voorzien van een nieuw jasje en 'nieuw' gedoopt.

Ongeveer een kwart van de ontwikkelingen zijn wel nieuw te noemen en ik roem dan ook de vele 'heilige geesten' die met nieuwe ontwikkelingen en producten op de proppen zijn gekomen. Geheel in lijn met de wetmatigheden die IT ICT voor staan zijn heel veel IT professionals uitgefaseerd en werden en worden gedwongen zichzelf te 'herijken' in de zin dat zij zich af moeten vragen hoe verder, als de skills die zij tot dan toe hadden, niet langer meer gewenst zijn.

Ik ben zelf altijd een voorstander geweest van om je heen blijven kijken en je eigen toevoegende waarde voor je klant, waarbij je jezelf moet blijven ontwikkelen naar wat de markt van IT professionals verlangt. In dit licht genomen vind ik de stelling van Atos helemaal niet zo verkeerd. De betrokken IT professional, voor wie dit speelt, worden gewoon door ontwikkelingen gedwongen door te denken en verder te kijken dan de eigen discipline, kennis en vaardigheden.

Als de markt andere dingen verlangt kun je daar nog zo tegen zijn, het is uiteindelijk wel het brood op de plank. Kwestie van verder willen kijken.

It takes 2 to tango...

Als medewerkers op verschillende manieren geprikkeld worden om toch maar zoveel mogelijk facturabele uren te maken, dan zou dit zomaar het resultaat kunnen zijn. Prikkelen kan middels bonussen of al dan niet verborgen dreigementen zoals tijdens de jaarlijkse beoordelingsronde...

Aan de andere kant, je zou als medewerker jezelf eens af kunnen vragen of je die jaarlijkse bonus niet combineert met een paar vrije dagen om dan toch maar een stuk training op te gaan pakken.

Net zo goed als de managers bij Atos zich eens de vraag kunnen stellen of die prikkels uitdelen om zoveel mogelijk facturabele uren te maken op de langere termijn wel zo een goede is.

Kortom - tis maar net waar betrokken partijen op enig moment prioriteit aan willen geven.

"Atos vindt dat er een disbalans is tussen dat wat de markt vraagt en de competenties die veel medewerkers in huis hebben."
Atos, voor al uw pruts klussen ?

"Dat medewerkers zelf een eigen verantwoordelijkheid hebben om te investeren in toekomst vindt de vakbond logisch, maar dat zij hiervoor zouden moeten betalen gaat de vakbond een brug te ver. "
Gratis investeren ?

Atos en de vakbond, een lekker stel.

Zoveelste NL bedrijf met een businessmodel gebaseerd op uren consultancy dat is gereduceerd tot wat management lagen drijvende op steeds goedkoper (offshore) personeel terwijl het zich vastklampt aan klanten die steeds geinteresseerder naar de cloud kijken.

Als ex-Atos'er kan ik alleen maar zeggen dat me deze actie absoluut niet verbaasd. Het is bij Atos al jaren kommer en kwel en veel mensen staan al ruim 10 jaren stil in hun salarisontwikkeling.
In plaats van zich te storten op waar het echt om gaat, namelijk automatiseren, richt het bedrijf zich nog steeds alleen maar op een ordinaire snelle kostenreductie door zich te focussen op het korte termijn geld dat verdiend kan worden met offshoring. Alles voor de aandeelhouders en absoluut niets over voor het personeel.
Het Nederlandse management (gestuurd door de chauvinistische directie in Parijs) heeft nog steeds niet door dat offshoring slechts een (slecht) middel is en heeft het dan ook verheven tot primair doel en daarmee hoog in het vaandel geplaatst.
Werktijd/geld inleveren en dan voor 4K per persoon per jaar opleidingen mogen volgen ? Een sigaar uit eigen doos en dan nog niet eens een dikke want de gemiddelde zinvolle opleidingen liggen toch al gauw op een kleine 3K per week. En dan krijg je daarbij een baangaranatie voor 2 jaren ? Gebaseerd op gebakken lucht denk ik want als er geen nieuwe grote klanten binnenkomen gaat het snijden in de organisatie alleen maar verder. En er was al zo weinig vet meer over op de botten.
Als het niet al gek genoeg is moet je na de gedane opleiding/training ook nog eens een Europees Subsidie Formulier invullen zodat het bedrijf ook weer geld terug kan vragen wat het vervolgens in eigen zak steekt in plaats van het terug te laten stromen naar het potje van de werknemers.
Overigens moet ik wel lachen om de bemoeienis van de vakbonden want voor zover ik me kan herinneren zitten die al lang niet meer als serieuze gesprekspartners aan tafel, sinds de eenzijdige afschaffing van de CAO die haar ex-KPN medewerkers meenamen en vanuit Frankrijk alleen maar als lastig werd ervaren. De medewerkersgroep is, een enkeling daargelaten, niet eens lid van een vakbond en als ik de reactie van FNV lees denk ik dat ik nu ook echt maar eens, na ruim 30 jaar lid te zijn geweest, mijn lidmaatschap op ga zeggen en een goede rechtsbijstandverzekering ga afsluiten.
Ik leef mee met mijn ex-collega's maar ben erg blij dat ik de overstap heb gemaakt naar een bedrijf dat, ondanks ook wel wat onvolkomenheden, toch beter voor zijn mensen zorgt.

Atos verkoopt zich historisch gezien slecht en dan is een acquisitie een snelle manier om logo's binnen te halen. Deze investering is na een paar jaar verdampt omdat de klanten uit die acquisitie weglopen. Ze blijven dan wel met ongemotiveerd personeel zitten. De service naar deze klanten wordt slecht omdat Atos niet voor zijn eigen personeel zorgt.

Richard Branson: The way you treat your employees is the way they will treat your customers.

Offshoren is een doel geworden geen middel. Offshoren betekend eigenlijk dat je erkend dat je achterloopt op automatisering en dat je teveel met dure handjes uitvoert. De tijdelijke oplossing is dit handjeswerk dan goedkoper te laten uitvoeren waarbij je in de tussentijd dit werk automatiseert. Zo niet bij Atos die sturen op een percentage om bestuurders gelukkig te maken maar ze sturen dus niet op de werkelijke noodzaak.

Ik heb collega's huilend bij de voordeur van het kantoor gezien, dat ze te horen kregen dat ze boventallig werden, met hun kinderen aan de voordeur van het bedrijfspand waar in de tussentijd hele hordes Indiërs de grootste lol hadden met elkaar en tijd verkwanselden door het massale gerook en gepauzeer.

Soms lijkt het wel de VOC tijd maar dan in 2016. ik heb Indiërs gezien die gewoon 2 jaar op kantoor in Nederland werkten voor een appel en een ei. En dan helemaal wetend dat dit de mensen zijn die volgens Indische traditie hier mogen komen op basis van komaf ipv prestatie. Je moet er maar aan willen meedoen ...

Maar even ontopic, De werkgever heeft een plicht de werknemer te sturen in de richting waarin de markt zich begeeft. Dit is eigenlijk jaren goed gegaan maar nu ineens deze rare stuiptrekking. Het voorstel om 10% in te leveren is al raar. Er komen heel veel vragen bij me op:

1) Waarom 10% waarom geen 7% of waarom geen 15% waarom geen vrije keuze? Als het doel opleidingen funden is waarom dan een vast percentage?
2) Waarom 2 jaar waarom geen 6 maanden of 2 jaar. Als mijn afstand zo groot is tot de toekomstige job is de termijn anders. Zeker leeftijd en snelheid van de omscholing zijn bij iedereen anders.
3) Waarom worden de oudere mensen weer beloond? De optie om 50% te gaan werken en 62,5% betaald te krijgen is dus eigenlijk 25% salaris verhoging.
4) Waarom geen ontslagbescherming als ik zelf studeer en op eigen kracht deze targets haal?
5) Hoezo eigenlijk ontslagbescherming, is denk ik een wassen neus. Een toekomstig ontslag gaat via een afspeieglingsbeginsel. Het enige wat dan mag een hogere ontslagvergoeding uitkeren ter compensatie. Maar dan is het toch een sigaar uit eigen doos? Want die compensatie is nooit meer dan die eigen inleg.
6) En waar mag je dadelijk je cursussen boeken? Bij AtoS gecrediteerde instellingen die via een achterdeur weer geld laten terugvloeien naar de Atos-kas? Ik bedoel een soortgelijke constructie als met lease auto's? De prijzen die AtoS daarvoor betaald (schijnbaar) daar kan ik zelf die auto zelfs 2 keer voor leasen.
7) Bij CapGemini hebben ze dit akkefietje ook eens gehad. Weliswaar de omscholing niet maar wel een loonoffer. Wat heeft dit opgebracht? Doe is een kosten baten analyse? Ik weet zeker dat het meer gekost heeft dan opgebracht.

Een leuke anekdote is dat bij de presentatie werd verteld dat de korting in het loon van je huidige bruto loon werd afgehaald. Maw 5000 euro bruto blijft staan maar de regel eronder moved 500 euro naar het Atos Van der Willigen Fonds (zonder garanties). Dat zou handig zijn als je een hypotheek zou aanvragen, want dan zou de maatregel geen effect hebben. Om maar eens aangeven hoe ze proberen dit mooi te verpakken.

P.S. over lease autos gesproken, daar moeten ze gewoon eens mee stoppen. Met Lync en een travel ban voor de plebsen zou ik zeggen waarom dan nog rond tuffen? Iedereen met een lease auto mag wel naar Portugal rijden en krijgt alles vergoed. Hier is ook veel geld eerlijk te besparen. Gewoon voor de mensen die het nodig zijn een NS kaart en alle lease autos afschaffen! Oh nee natuurlijk dan moeten de bonus gerechtigde managers deze ook inleveren! We gaan toch maar voor het loonoffer van de Plebsen.

Atos is een bedrijf dat gewoon ieder jaar de goedkoopste "service" wil bieden om zo de concurrentie voor te wezen.
Dit doen ze het liefst over de ruggen van de toeleveranciers en ook het personeel.
Of dit op en duur zal leiden tot een betere service en kwaliteit naar de klant moet dan nog maar eens blijken.
Het is Atos te doen om eerst een klant binnen te halen en ze daarna uit te kleden.
Goedkoop......is Duurkoop uiteindelijk.

Als Atos-er, heb ik eerder dit jaar een presentatie gezien, waarin vanuit het Management/Hoofdkantoor in Parijs werd aangegeven dat er problemen waren met de Consulting & SI resultaten.

Hier is een heel nieuw plan uitgekomen (focus op grote groei accounts, veel meer offshoring - tot 50% van alle resources). Echter, ergens in de kleine lettertjes stond ook een opmerking dat er een besparing van -3% (per head, van de blijvende Benelux/Nordics-medewerkers) op de personeelskosten gemaakt diende te worden.

Als iemand met een gevoel voor getallen, bleef me dit in 't hoofd spoken. Het opheffen van kantoorlocaties, geen kerstpakket (ipv daarvan een donatie *niet lachen* 1,50 euro per medewerker aan een stichting voor vluchtelingen) en medewerkers met verouderde laptops laten rondlopen, geen serieuze trainingen meer, reis/hotel beperkingen, helpen immer maar een klein beetje.

Toen het FftF nieuws kwam, was het me duidelijk geworden hoe de 3% gehaald kan worden. Waarom kan het management niet gewoon eerlijk zijn? (iets met kernwaardes en transparantie)

Ik heb nog wel een tip voor het Atos management. Als je een kikkervisje bent moet je niet vergeten te veranderen. Maw, Je kan aan de voorkant nog zoveel eten, je moet een keer een kikker worden. En dat is een typische reflectie wat niet gebeurd bij AtoS. Teveel oog voor groei acquisities maar geen oog voor de nodige reshape van de organisatie. Dit is al een uitdaging bij een gelijkblijvende markt om je fusiepartner op te laten gaan in je bestaande bedrijf. Tel daarbij op een veranderende markt van traditioneel IT (platform2) naar cloud (platform3) een je hebt nog een veel grotere uitdaging.

Cloud is virtualisatie van alle 3 de IT hoofdbestanddelen namelijk compute, networking en storage. Dat vereist mensen met brede kennis van deze hoofdbestanddelen. AtoS is enorm verticaal verzuild. Mensen met of netwerk kennis, of storage kennis of compute kennis. Dit moet dus 3 keer breder zijn dus schaf de verzuiling af en laat die specialisten samen werken op 1 afdeling.

Dit idee moet je nog breder trekken. Deze specialisten bedienen ook in de breedte de totale service naar de klanten ipv alleen maar het stukje waar ze voor verantwoordelijk zijn in hun verticale zuil. Veel te makkelijk om het over de schutting te kiepen! Koppel de customer satisfaction aan een bonus voor het ondersteunende team en zie de vooruitgang.

Maar nee er wordt gekozen voor de traditionele AtoS manier van bezuinigen door slinkse, nou ja op zijn minst, on-transparante voorstellen te doen aan het personeel ipv degelijke lange termijn oplossing waar het personeel en de klanten weer voorop staan ipv de aandeelhouder. Maar het personeel wordt daarentegen onbeschoft behandeld.

1) Eerst 10 jaar het loon bevriezen,
2) Werknemers tevredenheidsonderzoeken worden weggemoffeld.
3) Daarna een herijking van de salarisbanden omdat we zg in Nederland te hoog waren ingedeeld tov Frankrijk. (navraag bij een Fransman bleek dat zei hetzelfde te horen hadden gekregen. Dus daar was verteld dat ze te te hoog waren ingedeeld tov Nederland???),
4) Vervolgens vakantie dagen bestemmen tot het wettelijke maximum (wereldwijd resulteert dit in inefficiëntie voor meer dagen omdat deze dagen per land verschillen, bij elkaar opgeteld veel dagen missende mensen in een globale organisatie),
5) Vervolgens mensen bewegen om voor 1 juli minimaal 14 extra vakantiedagen op te nemen (om de resultaten van Q2 op te pimpen)
6) Een Employability scan uit te roepen en mensen een waardering te geven dat ze echt moeten studeren en anders een risico vormen voor de continuïteit van jezelf en AtoS,
7) Een week later presenteren dat een onderdeel van FftF study is waar je 10% aan mee "mag" betalen omdat het geld op is.
8) Zet de tering naar de nering, doe een acquisitie minder en er is geld genoeg om iedereen op te leiden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×