Managed hosting door True

'Weerstand tegen het nieuwe werken groeit'

 

Verwerpen afwijzen tegenhouden

Werknemers waren in 2013 minder enthousiast over het nieuwe werken (hnw) dan het jaar ervoor. De weerstand tegen plaats- en tijd-onafhankelijk werken is zelfs iets toegenomen. Dat is een opvallende uitkomst van een jaarlijkse enquête over het nieuwe werken die voor de derde keer op rij is gehouden door de Rotterdam School of Management en de Erasmus Universiteit.

Bij de ondervraagden roept het hnw-concept minder positieve associaties op (39 procent in 2013 tegen 50 procent in 2012). Ook nemen de negatieve associaties toe (19 procent in 2013 tegenover 12 procent in 2012). De voornaamste obstakels voor een succesvolle implementatie van hnw die worden genoemd zijn: ' angst onder werknemers om de eigen (vaste) werkplek te verliezen', 'weerstand van managers tegen het concept', 'de angst om contact met collega's te verliezen' en 'een mismatch van hnw en de bestaande organisatiecultuur'.

De onderzoekers bespeuren ook dat de redenen om het nieuwe werken in te voeren veranderen. 'Werd in 2012 vooral nog een groeiende werknemerstevredenheid en een verbeterde werk en privé-balans voor werknemers verwacht, in 2013 is kostenreductie de belangrijkste ambitie', schrijven ze.

'Betekenis hnw wordt duidelijk'

In de afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties met het nieuwe werken aan de slag gegaan. 43 procent van de respondenten in 2011, 53 procent in 2012 en 64 procent in 2013. De onderzoekers: 'Gemiddeld genomen scoren deze organisaties steeds beter op hnw-gerelateerde factoren, zoals: 'het vinden van een goede balans tussen wederzijds vertrouwen en controle van tijd- en plaatsonafhankelijke medewerkers', 'het online beschikbaar stellen van benodigde werkgerelateerde informatie' en 'het stimuleren van openheid in het dagelijks werk'. Voor de ondervraagden is de betekenis van het concept hnw  duidelijker geworden.'

De gegevens komen uit de Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013. Dat is een jaarlijks onderzoek dat een beeld geeft van hoe het nieuwe werken in Nederland wordt opgenomen. In 2013 hebben zo’n zeventig organisaties deelgenomen aan het onderzoek. De barometer is in 2010 ontwikkeld door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) in samenwerking met Novay en het Center for People and Buildings. 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4990255). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik heb al vaker geroepen dat HNW helemaal niet nieuw is, zeker niet als concept. Het concept werd namelijk in de eerste helft van de jaren negentig van het vorige millennium uitgerold bij verschillende internationaal opererende organisaties.

De reden dat te doen was eenvoudig. Meer productiviteit onderweg. Want het was vaak wachten of veel loze 'hotel uren' die wel moesten worden betaald maar relatief weinig echte productiviteit tegenover stond. Door ervoor te zorgen dat men middels elke telefoonlijn eenvoudige administratieve taken zoals email en rapportages kon doen, waren de te maken kosten peanuts.

Typische hype
Hoe een dergelijke hype kan uitgroeien tot een bepaalde vorm van antipathie moge duidelijk zijn. De redenen om over te gaan tot een dergelijk concept van 'Slimmer en Beter Gebruik maken van IT', komt domweg omdat men denkt dat je met dat HNW een volledige werkplek weg kunt saneren.

Het zou zo maar kunnen
Dat is wat ik een vrij incompetent iemand ooit eens hoorde zeggen op een heldere vraag. Hier dan het fenomeen dat men erg veel hyped maar wanneer het op helderheid en rechtstreeks antwoorden aankomt.....

Beter en Slimmer gebruik maken van de mogelijkheden die IT bied
Als je er even rustig naar wil kijken, zonder mee te rennen met 'hijgerige hypers'.... zou je wel eens kunnen zien dat gecombineerde mogelijkheden van en met IT nog beter tot nut kunnen worden gemaakt wat productiviteit betreft.

Heel veel mensen blijken niet te weten dat het inzetten van IT als vehikel, nog steeds tot doel heeft grotere productiviteit te kunnen bewerkstelligen. Het is zelden een volledige vervanging van.

Overigens, nu zal men ongeveer wel door hebben dat flink wat mensen de nodige discipline die je bij een dergelijk concept nodig hebt, gewoonweg niet te bezitten evenals een stukje zin voor verantwoordelijkheid.

Misschien een eyeopener voor de IT manager? Kijk waar je IT gewoon en soms heel eenvoudig constructief kunt inzetten om rendement te verhogen.

Pim, kun je dat eens wat meer toelichten want ik begrijp dit niet.
Immers (om eens een buzzterm te gebruiken) het is een win-win situatie.
De werknemer krijgt grotere vrijheden waarbij ook thuis werken (aka geen files) behoort.
De werkgever kan over personeel beschikken dat niet in de achtertuin van het bedrijf bivakeerd.
En als je dat niet wilt, dat tuf je alsnog naar kantoor....
Daar hoeft toch geen weerstand tegen te bestaan ?

Het overal en met elk device kunnen werken vind ik persoonlijk erg prettig, al kan ik me voorstellen dat als je op kantoor werkt je wel graag zeker wilt zijn van een werkplek op de verwachte plaats en niet hoeft te zwerven door het gebouw. Want iedereen houdt ook wel van een bepaalde mate van zekerheid.

Ik vind het zelf bevrijdend om niet gebonden te zijn aan een vast apparaat, of dat ik altijd een laptop hoef mee te zeulen.

Ook hier geldt gebruik versus bezit.

"Voor de ondervraagden is de betekenis van het concept HNW duidelijker geworden". Nou nog allemaal hetzelfde onder HNW gaan verstaan en de discussies en meningpeilingen worden nog eens zinvol. Maar dan zal het Het Nog Nieuwer Werken al wel zijn begonnen.

Is dit typisch nederlands? Ik ken deze discussie en trend niet uit duitsland/oostenrijk/zwitserland en zelfs uit tsjechie/slowakije hoor je nooit zoiets.
Wat opvalt is dat de mensen die ik spreek en die geen vaste plaats hebben, te maken hebben met onwerkbare situaties.
Nieuw is niet altijd beter!

HNW is inderdaad een marketingterm geworden voor "bezuinigen op kantoorruimte" (zie bijvoorbeeld het nieuwe pand van Capgemini). BYOD zou ook zo'n term kunnen worden: "bezuinigen op apparatuur"...

Iedereen die tegen het nieuwe werken is is bang voor zijn baantje! Als je als manager er bang voor bent dan ben je geen goede manager want goede manager kunnen goed hun medewerkers managen! Als je ITer bent dan werk je mee om te automatiseren en dat betekent efficienter en dat doe je nog efficienterder als je je tijd productiever gebruikt!

Sinds de introductie van "het nieuwe werken" bij een organisatie betekende dat alle inhuurkrachten de oude manier van werken werd verboden namelijk werken van uit elke andere locatie krijg ik uitslag van die term.

@twetter
efficienter, zoals op lokatie 1 aanmelden, iets naar de printer sturen die echter aan je account hangt en het papiertje uit de printer op lokatie b laat komen, alleen 25 km ver weg?
Een praktijkvoorbeeld van een kollega die in nederland met HNW gekonfronteerd is.

@Jan : Je haalt een aantal dingen door elkaar. HNW staat los van een gebrekkige uitvoering daarvan. Daarnaast lopen ze in Oostenrijk nog behoorlijk achter op dit soort zaken en lopen de VS voor en volgen wij als NL.

Terug naar de basis: Als het nieuwe werken niet duidelijk is kan de vraagstelling en de antwoorden ook niet duidelijk zijn.

HNW - Het nieuwe werken - komt uit een Memo van Bill Gates uit 2005 : http://goo.gl/ru240L
New World Of Work.

Die memo geeft aan wat er veranderd in de wereld aangaande het werk wat we doen.

Wat de uitdagingen zijn en welke oplossingen er zijn en komen.

De wereld is veranderd door het altijd verbonden kunnen zijn waardoor o.a. mogelijk is om overal te werken met diverse devices en systemen die ons met elkaar 24 uur per dag verbinden.

het nieuwe werken en dus de nieuwe mogelijkheden zal dus leiden tot veranderingen.

Een grote impact van always on is dat werkzaamheden niet meer alleen tussen 9 en 5 worden uitgevoerd en dat men niet altijd achter een (voorspelbaar) bureau zit. Dit leidt dus ook tot een andere manier van samenwerken en managen, veelal "output" (resultaat) gestuurd versus het traditionele input (van 9 tot vijf) gestuurd.

Doordat grotere organisaties dit ook gebruiken om ruimte flexibeler te maken kan hiermee kosten bespaard worden en mogelijk ook het beheer van werkplekken efficiënter gemaakt worden (pc's worden niet ingericht voor een gebruiker, maar de "werkplek" verhuisd mee naar waar je inlogd, bijvoorbeeld door middel van VDI).

HNW is dus niet per se een directe keuze, maar ook een natuurlijk iets wat wel gepaard gaat met vallen en opstaan en mogelijk ongewenste bij-effecten of adaptie vermogen van managers.

Het valt wel op dat de genoemde redenen allemaal onder de noemer 'Verandermanagement' vallen. Dus, geen technische issues, maar angsten, onzekerheden en sociale vraagstukken. Ik denk dit is heel typisch voor ICT-gedreven projecten. De mens hoort gewoon meegenomen in deze verandering. Anders krijg je de genoemde tegenwerking.

Ik denk dat het feit dat mensen beter begrijpen wat de voor- en nadelen zijn ook betere meningen veroorzaakt. Dus ik zou hier niet van een soort trend spreken maar van voortschrijdend inzicht.
Veranderen gaat meestal niet zo vloeiend en we moeten leren waar het goed gaat en waar niet. Ik vermoed dat voor tenminste alle lezers van Computable.nl geldt dat ze op een andere manier werken dan pakweg 5 jaar geleden. Met meer devices, op andere plaatsen en vooral op andere tijden (namelijk die je het beste uitkomt).
Is het allemaal winst? Ik denk dat we experimenteren om de beste mix van life en work te bereiken. Voor de één zal dat beter gaan dan de ander.
Elke hype heeft een essentie die gedragsverandering veroorzaakt. HNW heeft die m.i. ook. Resistance is....

@Jan van Leeuwen
Als je HNW als bedrijf gaat toepassen moet je er wel over nadenken wat dat betekent voor je medewerkers. Een beetje ITer weet dat aan te geven aan zijn bedrijf!

@Henri
volgens jouw definitie doe ik al sinds 25 jaar of meer aan HNW dus nog voor het memo van Gates.
De 9 tot 5 mentaliteit heeft me nooit aangesproken.
Toch is 1 vaste (werk)plek meestal geen overbodige luxe, 24 inch beeldschermen zijn niet zo transportabel en toch wel erg prettig om produktief op te werken.

Wat nu gebeurt is dat "experten" virtuele desktops maken die inderdaad gewoon slecht uitgevoerd zijn, je zult je verbazen maar dat werkt nu wel in Oostenrijk. Waarschijnlijk omdat bergen en "bergen sneeuw" het concept aantrekkelijk maken.
Voor de rest lopen ze op deelgebieden achter.

Als ZZP-er ben ik volledig ingericht op het nieuwe werken. Dat wil zoveel zeggen als dat ik altijd en overal KAN werken voor elke klant. Niet dat ik dat ook altijd en overal doe.

In de praktijk hechten mijn klanten er meestal wel aan dat ze mij ook ter plekke zien werken als ik voor ze bezig ben, maar de voordelen van het nieuwe werken zijn het duidelijkst in geval van nood. Dan kan ik ondersteuning leveren waar ter wereld ik ook ben. Met als meest extreme voorbeeld dat ik aangeschoten in een discotheek op vakantie een opdrachtgever uit acute problemen heb geholpen zodat ze in elk geval weer verder konden.

Kortom, Het Nieuwe Werken is vooral een hele nuttige en handige aanvulling op de overige mogelijkheden om te werken.

HNW? Zoals o.a. NumoQuest aangeeft, is HNW alles behalve nieuw. Meer dan 25 jaar geleden werkte ik thuis met een eigen (later een PC privé DOS) desktop, pcAnywhere en terugbellijnen. En nu heb je allerlei BYOD varianten met meer kanalen en nog meer mogelijke platforms. Dat is geen revolutie, maar een langzame evolutie. Buzzwords zoals HNW en Cloud, zijn grotendeels oude wijn in nieuwe zakken.

Maar het gaat niet om ICT, maar om de marktbenadering en het arbeidsmodel van een bedrijf.
Bedrijven moeten weten in hoeverre ze werknemers meer flexibel willen inzetten om de markt te bedienen, of zij hen daarbij Anywhere en Anytime willen kunnen inzetten en hoe ze de kosten kunnen terugverdienen. ICT hoeft dit beleid alleen maar te faciliteren binnen een goed beveiligingsbeleid van het bedrijf.

Na pakweg 25 jaar behoren bedrijven samen met hun P&O / HRM afdelingen een goed en up-to- date werkend arbeidsmodel model te hebben ontwikkeld. Weten bedrijven niet wat ze met het arbeidsmodel willen, dan moeten ze niet naar de afdeling ICT stappen, en zeker niet met ICT-sales managers gaan praten, want HNW is nergens te koop. Nee ze moeten met hun lijnmanagers en P&O / HRM afdeling gaan praten, niet over de 360°-werknemer maar over hoe een goede balans te bereiken tussen de markt, bedrijf en werknemers. De rest komt dan vanzelf wel.

Kennelijk herleid en identificeert de gemiddelde werknemer zijn waarde in de organisatie aan zijn stoel, bureau en prikklok? Ik zou alleen een medewerker in dienst willen nemen die zijn waarde in de organisatie afmeet aan zijn rol, zijn output en zijn sociale status.
Ownership, Responsibility, Engagement en Performance zijn de sleutelwoorden om een succesvol medewerker te worden die waarde heeft voor een organisatie. Het nieuwe werken is een mindset en geen methodiek en medewerkers moeten zich zelfstandig bewust zijn van wat hun rol in een organisatie is en hoe zij deze optimaal kunnen invullen. Als je dat niet in je hebt moet je je serieus af gaan vragen hoeveel zekerheid die "vast stoel" dan bied. De kans is groot dat als je even opstaat de stoel alsnog weg is. Het nieuwe werken zit in eerste instantie in de medewerkers zelf, een organisatie die zijn medewerkers in mindset niet mee heeft krijgt HNW ook niet goed geimplementeerd ongeacht welke inhoud je aan HNW toeschrijft.

Wat mij nog het meest verbaasd is dat deze discussie nog serieus gevoerd wordt, alsof HNW de laatste 10 jaar uberhaupt nog nieuw is en niemand van elkaars ervaringen geleerd heeft.

Hoe kan de weerstand van medewerkers nu groeien voor een concept waarbij de medewerkers juist meer vrijheid krijgen om hun eigen werkschema in te richten?
Schrikken ze van ondernemerschap? zelfstandigheid? verantwoordelijkheid? Snappen ze dan eindelijk waarom ze bij de beoordelingsronde niet allemaal topscores halen? Dan heeft Christian een zwaarwegend punt.

Ik werk zeker al tien jaar volgens HNW. Dus voor mij is het niet nieuw. Fantastisch, niet dagelijks door de files naar kantoor. Een keer wat later beginnen, 's avonds nog wat werken. Afspraken maken wanneer mij dat uitkomt.
Nadeel: Automatisch werk ik meer dan de vastgestelde uren, even snel wat regelen terwijl je eigenlijk vrij hebt.
Dat neem je op de koop toe.
In het algemeen:
Neem je eigen verantwoordelijkheid, laat zien wat je doet, onderhoud je contacten met collega's en managers. Zorg dat je niet een onbekend iemand wordt, die in de vergetelheid raakt.

@christian

De gemiddelde medewerker herleidt zijn waarde in de organisatie aan de erkenning die hij voor zijn in/output krijgt. Aangezien in slechte(re) tijden er veelal meer op kosten wordt gestuurd dan op iets anders en de gemiddelde medewerker veel moet 'slikken', omdat het gras overal dorrer wordt, dan mag deze medewerker best blij zijn in ieder geval nog een 'eigen' plekje te hebben in de organisatie. Als zelfs dát hem of haar wordt afgenomen en dagelijks zulke managementtermen als jij gebruikt verwerkt en/of geconfirmeerd moeten worden, dan mag er m.i. best wat weerstand zijn tegen HNW...

Het nieuwe werken (HNW) wordt nog al eens te pas en te onpas gebruikt en dus misbruikt voor allerlei zaken. Als ik een timmerman inhuur om te klussen in mijn huis, zorg ik er voor dat hij/zij aan de slag kan. Als het goed is hebben we vooraf afspraken gemaakt wat er moet gebeuren, en wat van eenieder wordt verwacht. In HNW word je ook gestuurd op output en kies je zelf welke activiteit je op welk moment wilt uitvoeren en op welke plek je dat het beste kunt doen: thuis, onderweg of op een geschikte kantoorplek. De werknemer krijgt meer autonomie en dus verantwoordelijkheid om afspraken te maken over wanneer die welke resultaten oplevert. Een werknemer krijgt dus meer flexibiliteit om te bepalen hoe die de output het beste realiseert. Maar lang niet alle functies zijn geschikt voor invoering van HNW. De "angsten" herken ik wel. Niet alleen is onze maatschappij nog niet goed ingericht op HNW, maar het nemen en geven van meer verantwoordelijkheid en het sturen op output in plaats van input is nog niet aan iedereen besteed.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×