Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Beeld van Facebook-generatie klopt niet’

08 september 2014 - 12:38ActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Jongeren die hun ziel en zaligheid op internet plaatsen, doen dat niet omdat privacy voor hun generatie een gepasseerd station is. Hun schijnbaar roekeloze omgang met privégegevens op internet past bij hun ontwikkelingsfase en is vermoedelijk van voorbijgaande aard. Het zou kunnen betekenen dat de 'Facebook-generatie' zoals deze groep vaak wordt voorgesteld, helemaal niet bestaat. Dat stelt promovendus Wouter Steijn. Hij promoveerde aan de universiteit van Tilburg (Tilburg Institute for Law, Technology and Society) TILT.

Voor het proefschrift met de titel: ‘Developing a Sense of Privacy: An investigation of privacy and the difference between young and old in the context of social network sites’ legde de onderzoeker 720 Nederlandse internetgebruikers van 12 tot 87 jaar vragenlijsten voor over hun gedrag op social media. Uit hun antwoorden blijkt, dat dit gedrag vooral wordt ingegeven door de behoeften die horen bij hun ontwikkelingsfase. ‘Adolescenten zijn vooral bezig met vrienden maken en het vormgeven van hun identiteit’, legt Steijn uit. ‘Ouderen hebben die behoefte minder; zij zijn meer bezig met de controle die zij hebben over hun data.’

Het verschil in omgang met social media tussen jongeren en ouderen wordt vaak verklaard als generatieverschil: jongeren die opgroeien met internet en social media, de ‘Facebook-generatie’, houden er nu eenmaal andere waarden op na. Steijn vindt die suggestie niet alleen misleidend, maar ook riskant.

‘De onderliggende gedachte is dat de ontspannen houding van jongeren ten aanzien van privacy hoort bij hun generatie en dus niet meer verandert. Door dat idee kunnen wetgevers en aanbieders van social media gaan denken dat privacy ook niet langer beschermd hoeft te worden. Zodat er op een gegeven moment geen keuze voor privacy meer mogelijk is.’

De onderzoeker verwacht dat naarmate jongeren ouder worden, hun privacy-behoefte zich eveneens zal ontwikkelen. Het is daarom belangrijk om ook vanuit een technologisch en juridisch oogpunt te bouwen aan een maatschappij waarin die privacy nog te behalen is.

‘Faceboek-generatie bestaat niet’

Steijn stelt dat voor verdere onderbouwing van zijn idee langduriger onderzoek nodig is. Social media zijn nu eenmaal een recent verschijnsel en de manier waarop mensen ermee omgaan, is nog in ontwikkeling. ‘Het belangrijkste punt van mijn onderzoek is dat de Facebook-generatie misschien wel helemaal niet bestaat’, zegt Steijn. ‘Het zijn gewoon jongeren die toegang hebben tot Facebook en daar datgene doen, wat de voorgaande generatie op het schoolplein deed.’

Meer over

PrivacySocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Facebook
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Facebook kan Whatsapp zakelijk gaan inzetten’

    Apps
    ActueelCarrière

    Facebook en WhatsApp populair op arbeidsmarkt

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Facebook naar de beurs, einde aan privacy?

    Facebook
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Facebook steekt Google naar beurskroon

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Facebook vormt groot gevaar voor bedrijven’

    2 reacties op “‘Beeld van Facebook-generatie klopt niet’”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      8 september 2014 om 17:01

      Meer onderzoek is op zijn plaats want het fenomeen heeft een aantal uiterst negatieve bijwerkingen. De resultaten van de manipulatieve mogelijkheden zien we dagelijks op tv, de ukraine-krisis.
      Hoe de “Maidan” onstaan is moet hier niet verder uitgelegd en dat FB speelt met het manipulieren was ook al in de nieuwsberichten.

      720 Deelnemers is wat weinig maar een reden voor verder onderzoek.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      9 september 2014 om 06:28

      U zult het vast wel in de media meegekregen hebben dat de waarde van FB geschat zou worden op 200 miljard. Is dat gebakken lucht of zijn de ‘zieleroeselen’ van meer dan een miljard mensen dit waard?

      Wist u ook dat FB mede opgericht is met gelden van een investeringsfonds InQtel waar de CIA achter zit? Daar is Big Data blijkbaar een realiteit en datamining de normale gang van zaken. Dat verklaard ook de sociale experimenten van FB om haar leden te beïnvloeden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs