Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Rathenau onderzoekt kansen robotauto

03 oktober 2014 - 12:433 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurRathenau Instituut
Henk Boot
Henk Boot

De overheid moet ervoor zorgen dat zelfsturende auto’s in Nederland kunnen communiceren met elkaar en met de weg. Alleen dan kunnen zelfrijdende auto’s in zogeheten treintjes rijden en optimaal bijdragen aan publieke doelen als verkeersveiligheid, energiebesparing en vermindering van files. Dat schrijft het Rathenau Instituut in het onderzoeksrapport 'Tem de robotauto. De zelfrijdende auto voor publieke doelen'.

Het Rathenau Instituut adviseert de minister van Infrastructuur & Milieu om uit te gaan van coöperatieve auto’s bij de uitwerking van de plannen die zij heeft voor het grootschalig testen van zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen. Ook moet de overheid zorgen dat er duidelijke regels komen over het gebruik van de gegevens die deze auto’s genereren, om de privacy van de bestuurder te beschermen.

Op dit moment worden er twee categorieën zelfrijdende auto’s ontwikkeld, te weten zelfstandige robotauto’s die verbinding hebben met het internet, maar niet met andere auto’s of met technologie die is ingebouwd in de wegen (de Google car) en auto’s die met elkaar en met de weg communiceren. Eerstgenoemde type auto maakt een snelle ontwikkeling door met name in de Verenigde Staten. In Europa werkt men aan de tweede categorie, coöperatieve auto’s. Dit type auto draagt bij aan vermindering van de filedruk en aan energiebesparing. De ontwikkeling van coöperatieve auto’s is complex, omdat overheden en bedrijven in Europa samen standaarden moeten ontwikkelen waarmee de auto’s elkaar kunnen ‘verstaan’. Maar de voordelen van coöperatieve verbonden auto’s zijn zo groot dat de ontwikkeling ervan volgens het Rathenau Instituut prioriteit moet krijgen. Op termijn kunnen de voordelen van beide soorten auto’s gecombineerd worden.

Het Rathenau Instituut noemt het wel van belang dat de overheid de privacy beschermt van de bestuurders en passagiers van zelfrijdende auto’s. Het moet duidelijk zijn wie de eigenaar is van gegevens over gemaakte ritten en wie toegang tot die gegevens krijgt. Dat is onder meer van belang voor verzekeringen, reiskostenvergoedingen en verkeersboetes, maar ook voor opsporingswerk van de politie, het bijhouden van het gedrag van betaalde chauffeurs en voor de werkgevers van mensen met een auto van de zaak. Nu de minister van Infrastructuur & Milieu werkt aan plannen om zelfrijdende auto’s uitvoerig te gaan testen op de Nederlandse wegen, is het tijd om deze zaken te regelen, zodat die van begin af aan meegenomen worden in het ontwerp van zelfrijdende auto’s.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    TPU
    Data & AI

    Kort: Google en Anthropic in tpu-deal van vele miljarden, Clippy is Back! (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Personeelskosten en cloudgebruik drijven ict-kosten gemeenten op

    OpenAI atlas
    Data & AI

    Hello Atlas, bye bye Chrome?

    Cloud & Infrastructuur

    Chipconflict tussen Nederland en China legt VW-fabrieken lam

    Cloud & Infrastructuur

    Checklist overstappen naar Europese cloudomgeving

    cloud zonder geheugen
    Cloud & Infrastructuur

    In de cloud zonder geheugen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs