'Google moet stoppen met misleiden consument'

Dit artikel delen:

Google krijgt een tik op de vingers van de Europese Commissie en de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Belgische Economische Inspectie. Die instanties onderzochten verschillende diensten van de internetreus, zoals de Google zoekmachine, Google Play Store en de Google Store en roepen het techbedrijf op zich te houden aan de consumentenregels en misleiding te voorkomen.

De drie organisaties hebben een aantal verbeterpunten opgesteld. Die moet het internetbedrijf de komende tijd opvolgen, anders volgt er nader onderzoek en mogelijke boetes.

ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh: ‘Google is voor veel consumenten een startpunt in hun zoektocht naar producten online. Via de zoekmachine, maar ook via diensten als Google Play Store en Google Store. Dat betekent dat Google, net als andere onlinehandelaren, zoals marktplaatsen en prijsvergelijkers, de consumentenregels moet naleven.’

Ze benadrukt dat consumenten er van op aan moeten kunnen dat ze niet worden misleid. De informatie die ze krijgen, moet duidelijk en volledig zijn. De keuzes die ze maken, moeten niet worden gestuurd door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. ‘Consumenten moeten met vertrouwen kunnen Googelen’, stelt ze.

Een greep uit de verbeterpunten

  • Google (Play) Store moet duidelijk aangeven wie de verkoper van het product is en hoe deze te bereiken is.
  • Google (Play) Store moet tijdig en duidelijk essentiële product- en servicevoorwaarden tonen.
  • Google zoekmachine moet duidelijk aangeven hoe de ranking tot stand komt en of ervoor is betaald.
  • Google Flights en Google Hotels moeten de prijzen tonen inclusief belasting en andere onvermijdelijke kosten.

Google Play Store is een marktplaats voor digitale content zoals apps, muziek, ebooks en andere media. Google Store is een marktplaats voor fysieke producten van de fabrikant uit Mountain View, zoals de Pixel smartphones, Nest domoticaproducten en Fitbit-sporthorloges.

Verleiden of misleiden?

Er is nog geen precieze termijn waarop er opgetreden wordt tegen Google als de genoemde verbeterpunten niet zijn aangepast. ACM laat weten in gesprek te gaan met Google over het doorvoeren van de in het kader genoemde verbeterpunten. Als er 'binnen enkele maanden' geen resultaten zijn volgen mogelijk sancties.

Om online consumenten te beschermen tegen misleiding en misbruik van marktmacht heeft ACM in 2020 de leidraad ‘Bescherming van de online consument’ uitgebracht. Die is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding.

Het is niet voor het eerst dat partijen als Google worden aangepakt door de Europese Commissie. Die probeert ook via de Digital Markets Act om consumentenrechten steviger te verankeren in wetgeving en monopolistische techreuzen aan te pakken. Ook werd in mei door de ACM een onderzoek aangekondigd naar de clouddiensten van de internetgigant in Nederland.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-07-23T14:56:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.