Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Privacybescherming nog steeds lastig voor bedrijven

30 mei 2022 - 09:38ActueelInnovatie & TransformatieAVG
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Voor bijna twee derde van de bedrijven is het een uitdaging om te voldoen aan alle Europese privacyregels. Dat blijkt uit een onderzoek van Piwik Pro.

Vier jaar na de invoering van de GDPR ondervroeg Piwik Pro (dat software maakt om digitale gebruikservaringen te analyseren) 260 toplui van grote en kleine bedrijven uit 27 Europese landen, waaronder de Benelux. Er werd gepolst naar ervaringen met de nieuwe privacywetten en hoe deze de business beïnvloeden. 

Een grote meerderheid (73,5 procent) zegt dat het respecteren van de privacy van gebruikers een positieve impact heeft op hun business en dat ze het zien als een zakelijk voordeel. Voor ruim 63 procent van de ondervraagden blijkt dat geen evidentie. Gezien de uitdagingen die zij zien met hun huidige marketingtools, overweegt bijna de helft van de respondenten om over te stappen op oplossingen die zijn ontwikkeld binnen de EU. Als belangrijkste redenen hiervoor worden genoemd: customer support (60 procent), de prijs (50 procent) en AVG-compliance (37 procent).

Risico op een boete

Driekwart is het ermee eens dat privacywetten zoals de AVG nodig zijn in de wereld van vandaag. De belangrijkste motivaties voor AVG-compliance zijn het versterken van vertrouwen onder klanten (55,8 procent) en handelen in overeenstemming met de waarden van het bedrijf (46,3 procent). Toch heeft niet meer dan de helft van de respondenten ook geverifieerd of hun marketingtools inderdaad voldoen aan alle regels. Van deze groep heeft vervolgens 49 procent veranderingen doorgevoerd aan de hand van de resultaten van hun audits. Opvallend daarbij is dat het risico op een boete voor slechts een relatief klein deel van de respondenten (27,7 procent) reden is om te zorgen voor compliance. Slechts 7,3 procent procent zegt dat de AVG een negatieve impact heeft gehad op hun business.

Ook blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat respondenten zich er niet van bewust zijn dat veel van hun gebruikersdata worden bewaard in de VS. Van 63 procent (sociale-mediaplatforms) tot 81 procent (e-mail-automatie-tools) zijn de deelnemers van mening dat de data van hun tools binnen Europa worden opgeslagen. Voor zeven tot zestien procent wordt gezegd dat de data in de VS worden bewaard, terwijl dit voor zeven tot 22 procent niet duidelijk is voor de respondenten. Een zorgelijke uitkomst, die verraadt  dat veel Europese ondernemingen niet weten dat hun gebruikersdata worden opgeslagen door Big Tech-bedrijven in de VS, of daar kennelijk niet mee zitten.

Meer over

CompliancePrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Meer samenwerking tussen privacywaakhonden

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft-clouddiensten minder privacygevoelig

    OpinieData & AI

    Op welke voet staan qr-codes en privacy met elkaar?

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Wat bezielt de privacy-waakhonden?

    Privacy
    AchtergrondData & AI

    Dit zijn Neerlands grootste privacyschenders

    Amerikaanse vlag
    ActueelData & AI

    Europarlement betwijfelt nieuwe privacy-deal EU-VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs