Privacybescherming nog steeds lastig voor bedrijven

Voor bijna twee derde van de bedrijven is het een uitdaging om te voldoen aan alle Europese privacyregels. Dat blijkt uit een onderzoek van Piwik Pro.

Vier jaar na de invoering van de GDPR ondervroeg Piwik Pro (dat software maakt om digitale gebruikservaringen te analyseren) 260 toplui van grote en kleine bedrijven uit 27 Europese landen, waaronder de Benelux. Er werd gepolst naar ervaringen met de nieuwe privacywetten en hoe deze de business beïnvloeden. 

Een grote meerderheid (73,5 procent) zegt dat het respecteren van de privacy van gebruikers een positieve impact heeft op hun business en dat ze het zien als een zakelijk voordeel. Voor ruim 63 procent van de ondervraagden blijkt dat geen evidentie. Gezien de uitdagingen die zij zien met hun huidige marketingtools, overweegt bijna de helft van de respondenten om over te stappen op oplossingen die zijn ontwikkeld binnen de EU. Als belangrijkste redenen hiervoor worden genoemd: customer support (60 procent), de prijs (50 procent) en AVG-compliance (37 procent).

Risico op een boete

Driekwart is het ermee eens dat privacywetten zoals de AVG nodig zijn in de wereld van vandaag. De belangrijkste motivaties voor AVG-compliance zijn het versterken van vertrouwen onder klanten (55,8 procent) en handelen in overeenstemming met de waarden van het bedrijf (46,3 procent). Toch heeft niet meer dan de helft van de respondenten ook geverifieerd of hun marketingtools inderdaad voldoen aan alle regels. Van deze groep heeft vervolgens 49 procent veranderingen doorgevoerd aan de hand van de resultaten van hun audits. Opvallend daarbij is dat het risico op een boete voor slechts een relatief klein deel van de respondenten (27,7 procent) reden is om te zorgen voor compliance. Slechts 7,3 procent procent zegt dat de AVG een negatieve impact heeft gehad op hun business.

Ook blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat respondenten zich er niet van bewust zijn dat veel van hun gebruikersdata worden bewaard in de VS. Van 63 procent (sociale-mediaplatforms) tot 81 procent (e-mail-automatie-tools) zijn de deelnemers van mening dat de data van hun tools binnen Europa worden opgeslagen. Voor zeven tot zestien procent wordt gezegd dat de data in de VS worden bewaard, terwijl dit voor zeven tot 22 procent niet duidelijk is voor de respondenten. Een zorgelijke uitkomst, die verraadt  dat veel Europese ondernemingen niet weten dat hun gebruikersdata worden opgeslagen door Big Tech-bedrijven in de VS, of daar kennelijk niet mee zitten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-05-30T11:37:00.000Z Frederic Petitjean


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.