Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Australiërs trekken stekker uit ov-chipkaart

24 januari 2008 - 09:523 minuten leestijdActueelGovernance & Privacy
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De Australische stad Sydney heeft na zes jaar problemen met de invoering van een ov-chipkaart definitief de stekker uit het project getrokken. De financiële strop wordt geschat op 52 miljoen euro. De Tcard, zoals het betaalsysteem voor openbaar vervoer in Australië heet, heeft veel overeenkomsten met de Nederlandse ov-chipkaart.

De Australische stad Sydney heeft woensdag, na zes jaar van problemen met de invoering van de ov-chipkaart, de zogenaamde Tcard, besloten te stoppen met het project. De Tcard is heeft sterke overeenkomsten met de Nederlandse ov-chipkaart. Beide kaarten zijn gebaseerd op de Mifare-chip van chipfabrikant NXP. In de Tcard zit wel een duurdere, beter beveiligde versie. De beveiliging van de Australische versie is niet gekraakt, zoals dat bij een onderdeel van de Nederlandse ov-chipkaart wel gebeurde. De reden dat het Australische project stopt, is dat de leverancier van de ov-kaart niet kan voldoen aan de geëiste veelzijdigheid van de kaart.

Problemen

Sydney heeft een ingewikkeld openbaarvervoersysteem met zowel particuliere als overheidsbedrijven waar voor de verschillende vervoermiddellen (bus, trein, pont) met een ander kaartje moet worden betaald. De Tcard moest uitkomst bieden. Sydney hoopte in 1996 al tijdens de Olympische Spelen van 2000 een elektronisch pasje voor al het openbaar vervoer te hebben, maar al bij de aanbesteding ging het mis.

Een Amerikaans bedrijf en het  Australische ERG  lagen jarenlang in de clinch wie de smartcard mocht gaan ontwikkelen. Uiteindelijk ging het project in 2002 van start. Proeven liepen op niets uit, er waren problemen met de software en buschauffeurs kwamen in opstand tegen de kaart. Het project  sleepte zich uiteindelijk van uitstel naar uitstel en van crisisoverleg naar crisisoverleg. Deadlines werden overschreden en vanuit het publiek, de media en de politiek klonk steeds meer weerstand tegen het systeem.

Genoeg is genoeg

Woensdag werd definitief de stekker uit het project getrokken. De Australische minister Watkins zei daarover: "Genoeg is genoeg. Dit is een enorm frustrerend project geweest. We willen graag een geïntegreerd kaartjessysteem voor ons openbaar vervoer, maar we moeten de belastingbetaler in New South Wales beschermen. We hebben het bedrijf ERG Group alle mogelijkheden gegeven om aan onze eisen te voldoen.
De regering en de bevolking van Sydney zijn het zat dat er geen resultaten worden geboekt.’

Het is nog niet precies duidelijk hoe groot de financiële schade is. De regering van de deelstaat New South Wales heeft in ieder geval een claim van 95 miljoen Australische dollar (52 miljoen euro) neergelegd bij de leverancier van het systeem, ERG. Dat bedrijf voerde eerder in Hong Kong en Londen een betaalsysteem voor openbaar vervoer in.

Meer over

Mifare

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Huizinga overleeft ov-chipkaartdebat

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TNO: OV-chipkaart bijna gekraakt

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Beheerder OV-chipkaart sluit andere chip niet uit

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    CBP: OV-chipkaart GVB schaadt privacy reizigers

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TLS: OV-chipkaart niet vertraagd

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Tweede Kamer wil spoeddebat over OV-chipkaart

    4 reacties op “Australiërs trekken stekker uit ov-chipkaart”

    1. Robert schreef:
      24 januari 2008 om 11:26

      In London draait al enige jaren de Oyster kaart – dat werkt volgens mij prima, zowel op trein, bus als metro van veschillende bedrijven en heb nog niet van problemen gehoord. Of weet iemand meer?

      Login om te reageren
    2. Esther schreef:
      24 januari 2008 om 12:33

      Niet alle leveranciers werken met de Oyster Card. Voor sommige treinen, bijvoorbeeld naar vliegvelden, moet je apart een kaartje kopen. Maar verder is het systeem vergelijkbaar dus waarom het daar wel werkt en hier niet???

      Login om te reageren
    3. Willem schreef:
      24 januari 2008 om 19:22

      Buiten de geschetste problematiek van de verschillende particuliere en overheids vervoersbedrijven, is het interne overheidsapparaat in Sydney verdeeld en slecht geco?rdineerd. Dit resulteert in matige dienstverlening als het gaat om stiptheid en reizigersinformatie. Dit is algemeen bekend in New South Wales (Sydney). Het publiek staat daardoor afstandelijk tegenover het openbaar vervoersapparaat. Het falen van de invoering zegt iets over de partijen die het invoeren, niet over het OV chipkaart als product.

      Login om te reageren
    4. Joke schreef:
      25 januari 2008 om 21:45

      De techniek is niet het probleem. Net als in Nederland is ook hier de politiek en gepolder het probleem. Er zijn teveel mensen die tegen vernieuwing zijn, die zich ermee bemoeien.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs