Managed hosting door True

ICT-manager zoekt naar kostenbesparing

Ict-managers bij bedrijven proberen de komende twaalf maanden te besparen op ict-kosten. Dat concludeert softwareleverancier CA uit een onderzoek onder 562 directeuren en senior managers verantwoordelijk voor ict uit veertien landen in Europa en het Midden-Oosten. Zij willen de kosten verlagen met investeringen in servicebeheer (88 procent), ict-beveiliging (79 procent) en het beheer van de infrastructuur (76 procent).

Volgens de softwareleverancier getuigt deze uitkomst van een zogeheten Lean-IT-strategie. Die denkwijze valt samen te vatten als: waarde verhogen, verspilling verlagen. 'Het blijkt dat organisaties niet alleen kiezen voor een Lean IT-strategie om de huidige economische problemen te doorstaan, maar ook als katalysator voor groei zodra de opleving begint', zegt medewerker Gregor Petri van CA. 'Deze organisaties maken gebruik van automatisering om verspilling snel op te sporen en te elimineren.'

De meerderheid (57 procent) verwacht de investeringen te betalen uit het lopende afdelingsbudget, de rest boekt deze als extra investering.

Meer doen met minder

Grafiek kostenbesparing

Uit het onderzoek blijkt dat organisaties vooral werken aan 'meer doen met minder', het verbeteren van de dienstverlening en ict- en bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen (elk met een score van 89 procent). Andere pRioriteiten zijn kostenbesparen (83 procent) en de dienstverlening binnen de ict-afdeling verbeteren (83 procent).

Het onderzoek 'Preparing for the Upturn with Lean IT' werd gehouden in mei en juni 2009. De deelnemers waren afkomstig uit Oostenrijk, België, Finland, Israël, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Rusland, Saoedi-Arabië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3081631). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Veel organisaties hebben hun servicedesk niet effici?nt ingedeeld. Dit zou in ieder geval al heel wat loonkosten schelen. Kwaliteit van het systeem moet in ieder geval niet achteruit gaan.

Ik denk dat er ook heel wat te bezuinigen valt. Vooral overhead. Ik werk bijv. voor een outsourcer. Voor iedere techneut zijn er minstens 4 bobo's. Managers kunnen het beste beginnen met het ontslaan van directe collega's. Zo zal het wel niet gaan, want je gaat je 'maten' niet ontslaan.

Gewoon alles automatiseren in je bedrijf wat er te automatiseren valt. Dan heb je blijvend minder mensen nodig, heb je een beter Return On Investment op je ict-infrastructuur en je bereikt een blijvende kostenreductie.

Streef er daarnaast naar om ook jezelf overbodig te maken door verregaande zelfsturing van de team waarover je de regie hebt (heus ze kunnen het ook wel zonder jouw leiding) en viola.. waar praten we dan nog over?

Dan heb je kosten bespaard, efficienty geimplementeerd een beter ROI voor het bedrifj bereikt, en kun jij als (interim) manager weer fijn aan de slag waar jouw capaciteiten het hardste nodig zijn.. op weg naar een nieuwe uitdaging.

Zo nemen computers en de rest van de ict-infrastructuur steeds meer (niet inspirerend, repeterend, geestdodend, eenvoudig) werk van de mens over, die dan - automatisch - meer tijd krijgt om te gaan GENIETEN en LEVEN.

Daarnaast zouden ze ook eens moeten kijken of de 'Verzekerings arts!' Uberhaubt wel geschikt is om ziektebeeld en arbeids (on)geschiktheid te bepalen!

Ik raad die ICT-managers aan ook eens te kijken naar de opbrengsten van investeringen in ICT t.b.v de bedrijfsvoering. Het is natuurlijk wel erg kortzichtig om naar besparingen te zoeken binnen het ICT-domein zonder te kijken naar de effecten daarvan voor de bedrijfsvoering als geheel.En dat laatste moet je toch doen in overleg met het management uit het functionele domein (de business!)

@RV: GENIETEN en LEVEN van een uitkering? Gaat niet lukken. Het CWI stuurt je naar een productiebaan en als je dat niet wilt kort het UWV je op je uitkering. Als je een dagopleiding wilt volgen mag dat niet en een baan onder je niveau moet je accepteren. Voor zover je geest nog niet gedood was door het werk dat de ICT van je heeft overgenomen wordt deze wel vakkundig om zeep geholpen door de instanties waar je bij werkloosheid mee te maken krijgt. Dat is pas genieten.

@hk: Dat hangt geheel van je definitie van "genieten" en "leven" af toch? En ik ben het helemaal met je eens, het werk-bedrijf gaat straks nog een naamsverandering ondergaan:

1. Dan word de naam "TEwerkSTELLINGSbedrijf", mark my words.
Die omslag is nu al - stilletjes - gaande met de inkorting van de "WW" periode, hun marketing kreet "brug van werk_naar_werk", na een (half) jaar het verplicht moeten aannemen van een lagere baan dan je voor opgeleid bent...

2. Zo langzamerhand word de gehele arbeidsmarkt naar de kl*** geholpen door dit soort praktijken. Want als je - als ervaren icter (of ander vakexpert) - verplicht op een lagere baan moet gaan werken, staat leuk op je cv. Leg dat maar weer eens uit als je de kans heb gecreerd om terug in de ict te gaan werken. Ik zie het gez*** aan de sollicitatietafel al komen.

3. Niet te vergeten de "oudere generatie" die werkeloos raakt. Ben je 50+ mag je achter de kassa gaan zitten bij de hema, met je xx jaren ict opleiding of tomaten gaan plukken in het westland.

"Geestdoding":
- Die gedachte komt ook steeds meer bij me op. De mensen leren - anno 2009 - steeds minder en worden steeds dommer gehouden op een opleiding. Alsof de opgeleide beroepsbevolking (de zittende elite) alleen maar "dommere handjes en voetjes" nodig hebben, i.p.v gelijkwaardige collega's. Maar ha kennis is macht he ;-)

- Aan de andere kant kun je je geest ook beter gebruiken voor je eigen passies, dan die van de baas. "40 uur werken tot je 67ste als LevensVervulling" is niet mijn ideaal van leven. Dan verdien ik liever op de automatische piloot mijn centen, dan kan ik mijn passie en creativiteit wel thuis kwijt, om ervoor te zorgen dat je niet (nog) verder afstompt op de werkvloer.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×