Xs4all zet zwaar geschut in na ‘wanbeleid’ KPN

Megafoon

De ondernemingsraad (or) van Xs4all verwijt moederbedrijf KPN wanbeleid en waardevernietiging. Volgens de or van Xs4all heeft KPN aangestuurd op een onrealistisch rendement en winst van het dochterbedrijf. Er wordt een procedure gestart om het bestuur van KPN op het matje te roepen. De bestuursleden moeten tekst en uitleg geven over gevoerd beleid rondom Xs4all. Mogelijk volgt een stap naar de rechter.

De or van Xs4all meldt dat het een zogenoemde enquêteprocedure tegen KPN is gestart. Dat is een zwaar middel dat normaal alleen door grootaandeelhouders en vakbonden wordt ingezet. Er is een dertig pagina’s tellend document verstuurd naar de directie van KPN waarin de bedrijfsvoering van KPN rondom Xs4all wordt bekritiseerd aan de hand van een uitgebreide argumentatie, stelt de ondernemingsraad.

‘We hebben vele concrete voorbeelden van slechte aansturing in de afgelopen jaren. Ondanks dat is Xs4all een kerngezond bedrijf met veel potentie gebleven. Tot onze teleurstelling wordt hiervan geen gebruikgemaakt. Bovendien zijn bepaalde argumenten om Xs4all op te heffen juist een gevolg van deze aansturing. Gezien de ontstane situatie zien we ons nu genoodzaakt om voor dit zware middel te kiezen’, staat in een statement van de or.

Or-voorzitter Freya Maes licht toe aan Computable dat Xs4all door het’wanbeleid’ van KPN zich onvoldoende heeft kunnen onderscheiden in de markt. Bijvoorbeeld op het gebied van security en privacy. Ook is het bedrijf in haar ogen de mond gesnoerd om zich te mengen in kwesties als de sleepnetwet en downloadfilters. Onderwerpen waarin de onderneming zich voor de overname door KPN wel mengde, maar dat na de overname door KPN door de toenmalige KPN-directie zou zijn verboden.

Gestrekt been

‘Normaal beschikt de or alleen over instemmingsrecht en adviesrecht dat over één specifiek besluit gaat. Maar dit gaat over de hele bedrijfsvoering’, legt Maes uit.

Met het na de overname van Xs4all door KPN ingestelde enquêterecht, dat in 2002 is toegekend, kunnen tijdelijke voorzieningen worden aangevraagd zoals schorsing van het bestuur. Ook kan zeggenschap over de aandelen door een rechter worden ingetrokken, vertelt Maes.  

‘Het is een heftig en sterk middel, maar het is een weloverwogen stap. Ik kan nog niet zeggen of we bij een rechter (Ondernemingskamer red.) gaan uitkomen’, meldt Maes. Volgens de or-voorzitter haalt het huidige KPN-bestuur de gevolgen van zijn eigen 'wanbeleid' aan als argument voor de tegenvallende prestaties van Xs4all. Ze benadrukt dat bestuurders en functionarissen zich ook moeten verantwoorden voor het beleid en strategische keuzes van voorgangers.

Dertig dagen

KPN heeft plannen om XS4all op te heffen, maar de or sommeert KPN nu om maatregelen te nemen om het voortbestaan van XS4all te garanderen. KPN heeft dertig dagen om te reageren.

Begin januari maakte KPN bekend te willen stoppen met XS4all. Dat leidde tot veel protesten bij sympathisanten en XS4all-abonnees. In maart heeft de or adviesrecht bedongen over het voorgenomen besluit om XS4all op te heffen. De enquêteprocedure staat los van het adviestraject, de or moet nog adviseren over het voorgenomen besluit.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

eerst zelfstandig top bedrijf zijn.
dan je laten overnemen door kpn.
dan gaat het minder : wanbeleid moederbedrijf en niet meer "kunnen onderscheiden in de markt"

waarom laat je je dan ook overnemen ?

@Dino, rond 1998 was de markt flink aan het veranderen. Een relatief kleine partij als XS4ALL had het moeilijk om de nieuwe ontwikkelingen op eigen kracht bij te kunnen houden. Niet in de laatste plaats omdat 7 jaar na de start van internet in NL er veel nieuwe spelers op de markt waren gekomen. Dus werd een grotere partij gezocht om de ambities waar te kunnen maken. KPN zal dan, vanwege het al bestaande landelijk dekkende netwerk, een voorkeur hebben gehad. Dat maakt bijvoorbeeld de stap van inbelverbindingen naar een vaste ADSL een stuk makkelijker.

Met het grote aantal aanbieders is het tegenwoordig lastiger om je te onderscheiden in de markt. Reden ook om daar dan stevig aan vast te houden. Zeker als het alternatief een eenheidsworst wordt. De Telfort klanten zullen daar niet zoveel van merken, XS4ALL des te meer. Het is net als al die andere 'eerste levensbehoeften' (energie, TV, telefoon), je neemt het voor lief totdat je een probleem hebt. Pas dan blijkt hoe goed je provider daadwerkelijk is.

Zeker XS4ALL heeft altijd een vrijzinnige instelling gehad. KPN lijkt dit steeds meer te willen veranderen naar een grijze muis instelling. Dat komt aan het DNA van XS4ALL. Het is niet vreemd dat ze zich daartegen verzetten. De zelfstandigheid van XS4ALL is indertijd vastgelegd, het lijkt erop dat KPN hier vanaf wil.

@Berry Je moet er ook bij zeggen dat xs4all is verkocht aan de KPN. En wie betaalt bepaalt. Overigens, ik ben nog steeds lid, zonder verbinding maar betaal nog steeds 15 euro per maand alleen voor een email adres.

https://www.netkwesties.nl/992/kpn-betaalde-120-miljoen-gulden-voor.htm

@Louis, niet helemaal. Nu ja, ik ken dan niet precies de details van de verkoop/overname maar XS4ALL heeft contractueel voorwaarden voor de onafhankelijkheid bedongen bij de verkoop. Dus wie betaalt betaalt voor de voorwaarden van de koop. Daar hoort de activistische aard van XS4ALL zeker bij. Dat heeft in de afgelopen jaren (blijkbaar dus) wel eens wat wrijving gegeven tussen XS4ALL en KPN maar door het effectief opheffen van XS4ALL komt alles onder dezelfde vlag te draaien. Grote kans dat de kwaliteit dan de grote gemene deler wordt. Met 3 labels zal de kwaliteit (of klanttevredenheid) dan waarschijnlijk dus door 3 gedeeld. (ipv delen tussen labels.)

Vrijzinnig, zelfstandigheid, verzet, activistisch bla bla.
Markten veranderen altijd en wie betaalt bepaalt.
bedrijven zijn zelf gemene delers ;-)

@Barry Je hebt gelijk, het zit hem ook in de voorwaarden al weet ik niet of er een duur is afgesproken. KPN had inderdaad op een sympathiekere en respectvollere manier met xs4all kunnen omspringen. Het zal wel om geld gaan.

Klopt. Ik weet ook niet of er een termijn is opgenomen. En die voorwaarden waren ten tijde van de verkoop in 1998, er is veel veranderd in 20 jaar tijd. Ik denk dat KPN dan ook gokt dat ook de werknemers en klanten ook niet meer dezelfde zijn. Dat zou nog best wel eens een dure gok kunnen zijn. Er zitten veel loyale klanten en werknemers bij XS4all.

De vraag is vooral of het slim is van KPN om alles onder een naam te willen onderbrengen. Het zal vast eenvoudiger zijn om alle internet activiteiten onder 1 naam uit te voeren. Maar daarmee kun je de labels niet meer onderscheidend maken, het wordt dan een pot nat. Er zijn veel bedrijven die de namen toch apart van elkaar laten bestaan. Omdat ze een specifieke groep bedienen, om verschil in kwaliteit/service te bieden, of zelfs iets ongrijpbaars als merkentrouw. Vergelijk het maar met Toyota versus Lexus. Of een A merk versus de huismerken in de supermarkt. Ik denk dat het veel beter is om meerdere namen te blijven houden. Zoals een koffiemerk decennia geleden al ontdekt had, de beste koffie bestaat niet, je hebt een aantal varianten nodig voor een groot marktaandeel. (Vervang koffie door wat je maar wilt, soep, cola, internet.)

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-08-02T12:03:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.