Nog uitgebreider corona-steunpakket bij ABN Amro

Ook Rabobank onderneemt actie

ABN Amro

Bankkantoor

ABN Amro komt met een uitgebreid steunpakket voor klanten die problemen ondervinden als gevolg van het coronavirus. Waaronder betalingsuitstel voor het grootbedrijf. Deze maatregelen gaan nog verder dan wat met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is afgesproken. Rabobank neemt inmiddels eveneens maatregelen.

Voor een groep van zo’n 55.000 Commercial Banking-klanten, die een lopend zakelijk krediet hebben tot 2,5 miljoen euro, wordt betaling van rente en aflossing opgeschort voor zes maanden. In de maanden april tot en met september worden voor deze bedrijven geen betalingen voor aflossing en rente geïncasseerd. Zij kunnen deze termijnen later voldoen.

Dit uitstel wordt automatisch ingeregeld. Daar is bewust voor gekozen om snel een grote groep bedrijven te kunnen steunen. Echter, bedrijven in deze categorie die het niet nodig hebben, dienen dit uiterlijk 31 maart te melden. Zonder melding volgt automatisch uitstel.

Deze uitstelregeling staat daar waar mogelijk ook open voor Commercial Banking-klanten met een lopend krediet boven de 2,5 miljoen euro. Deze bedrijven kunnen contact opnemen met ABN Amro om de mogelijkheden te bespreken. Eerder kondigde de NVB aan dat de banken voor de groep met een hogere verplichting (boven 2,5 miljoen euro) de verdere ontwikkelingen scherp zullen volgen. Maar ABN Amro heeft meteen al besloten tot aanvullend maatwerk. 

Zzp'ers en flexwerkers

Ook aan zzp'ers en flexwerkers waarvan er in ict veel van zijn, wordt de helpende hand gereikt. Klanten met een lopend particulier krediet die worden geraakt door het coronavirus en mogelijk al snel hiervan de financiële gevolgen voelen, komen in aanmerking voor extra 'lucht'. Mensen met een hypotheek bij ABN Amro, Florius of Moneyou kunnen een verzoek doen om rente en aflossing voor drie maanden op te schorten. Ook is er een soortgelijke uitstelregeling voor klanten met een lopend consumptief krediet bij ABN Amro Retail Banking en ALFAM.

Door deze maatregelen ontstaat er bij betrokken bedrijven, zzp'ers en particuliere klanten extra lucht in hun liquiditeitspositie. Dat is belangrijk omdat het coronavirus acute impact heeft op de financiën van veel klanten.ABN AMRO wil haar klanten op deze manier snel en efficiënt steunen. Ruimte in de liquiditeitspositie is enorm belangrijk. Bedrijven en Zzp'ers zien inkomsten wegvallen terwijl de vaste kosten blijven.

Gezondheid

Kees van Dijkhuizen, topman bij de bank: 'Het gaat in deze turbulente periode primair om de volksgezondheid. Ook bij ABN AMRO zelf hebben we maatregelen genomen om de kans op besmetting onder medewerkers en klanten te minimaliseren. Als bank hebben we daarnaast een belangrijke rol in de economie. Het coronavirus leidt onvermijdelijk tot een zware en moeilijke tijd voor onze klanten. Dat geldt zowel voor bedrijven en zzp'ers als voor particulieren. We willen daar waar mogelijk snel support bieden. Dat geeft nu lucht en biedt onze klanten de kans om straks de draad weer snel op te pakken.'

De maatregelen van ABN AMRO komen bovenop een groot steunpakket van de overheid. Bedrijven kunnen met behulp van overheidsgaranties bij hun bank extra geld lenen, onder andere via de BMKB-regeling. Ook andere onderdelen van het steunpakket van de overheid bieden bedrijven extra liquiditeitsruimte.

Rabobank

UPDATE: In navolging van ABN Amro onderneemt ook Rabobank. De bank introduceert voor kleine, in de kern gezonde ondernemingen met een financiering tot 2,5 miljoen euro een nieuwe regeling waarbij lopende aflossingen zes maanden kunnen worden uitgesteld. Ondernemingen die door corona in moeilijkheden komen, kunnen hier direct al gebruik van maken. Voor klanten met hogere verplichtingen wordt maatwerk verricht.

Rabobank kan nu ook de aanvragen voor de nieuwe kredietregeling BMKB-C goedkeuren. De aanvraagloketten zijn ingericht en de eerste aanvragen zijn reeds in behandeling. 'We doen er alles aan om klanten zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. Daarbij blijft het onverminderd van belang dat iedere aanvraag individueel en gedegen wordt beoordeeld, zeker in deze aanloopfase. Van dag tot dag wordt de procedure verder verbeterd', aldus de bank. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-03-19T15:27:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.