In het nieuwe bedrijf wordt het intellectueel eigendom ingebracht zodat Lightyear zijn missie kan voortzetten. Deze ip-rechten leken de afgelopen weken het grote struikelblok te worden. Een consortium van investeerders onder leiding van Invest-NL wilden patenten, technologie en andere rechten die ze in onderpand hadden gekregen, niet zomaar uit handen geven. Uiteindelijk is dit consortium dat 81 miljoen euro in Lightyear stak, akkoord gegaan met een deel van de aandelen in het nieuwe bedrijf in ruil voor deze rechten. Ongeveer honderd van de zeshonderd medewerkers die het bedrijf voor het faillissement had, kunnen mee. Ze gaan verder werken aan het concept.
De grote droom, het produceren van de Lightyear 2, een betaalbare elektrische auto op zonne-energie, lijkt nog ver weg. Daarvoor is ten minste een miljard euro nodig. De komende maanden zal Lightyear aanvullende financiering moeten regelen. Insiders uit de autowereld denken dat het al moeilijk is een kleine vijftig miljoen euro op te halen.
Uw reactie
LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren