CeBIT lijkt vooral toneel voor nieuwe media

Dit artikel delen:

Op de CeBIT, Europa's grootste ict-vakbeurs die vandaag in Hannover is begonnen, krijgen nieuwe media extra aandacht. T-Mobile zendt bijvoorbeeld op het beursterrein speciaal voor mobiele telefoons negentien tv programma's uit via de DMB standaard, maar ook het concurrerende DVB-H wordt in het zonnetje gezet.

Telecommunicatie zal komende dagen sowieso de beursvloer domineren. Zo neemt T-Mobile op CeBIT als eerste Duitse telecomaanbieder EDGE in gebruik, een mobiele telefonie standaard die downloadsnelheden tot 200 Kbps obdersteunt. Nederland was Duitsland vorig jaar al voor met EDGE van Telfort . Ook vindt vandaag de officiële lancering plaats van HSDPA in Duitsland, een technologie die gebruik maakt van UMTS voor zeer hoge downloadsnelheden. De lancering daarvan in Nederland wordt in april verwacht.

02, het Britse bedrijf dat door Telefonica is overgenomen, positioneert zich in Hannover als aanbieder van zowel DSL als mobiele diensten. Alleen al in Duitsland rekent het bedrijf op een marktaandeel van 15 tot 20 procent. 02 nam daar van KPN Telecom E-Plus over.

AHT International zal op de CeBIT een door de TU Delft ontwikkelde peer-to-peer tv techniek demonstreren. Hierbij kunnen video signalen in HDTV kwaliteit worden verspreid via een peer-to-peer netwerk. Onder meer wordt een aantal aan deze technologie gerelateerde hardware producten getoond, waaronder de p2pod, waarmee de consument zelf zonder extra investeringen eigen tv-uitzendingen (opgenomen of live) kunnen verzorgen. AHT is inmiddels al in gesprek met diverse content partijen voor het aanbieden van ‘premium content’ via het peer-to-peer netwerk. Te denken valt aan films, maar ook aan speciale live tv kanalen vanaf sportevenementen.

Andere Nederlandse bedrijven die de CeBIT als introductie gebruiken zijn Commodore en Tulip, dat zijn nieuwe merknamen Conceptronic, Ergo Lifestyle en PaceBlade onder de aandacht brengt.

Voor het eerst is onder de noemer Digital Living een complete hal gewijd aan digitale consumentenelektronica. Daarmee gaat CeBIT de concurrentie aan met de IFA  in Berlijn, dat voortaan ieder jaar wordt georganiseerd. Tussen Hannover en Berlijn is al een sterke rivaliteit ontstaan. Bedrijven als Philips geven hun budget nu niet meer aan de CeBIT uit, maar verhuizen in geheel naar Berlijn. De Digital Living hal is ook apart toegankelijk voor mensen die de CeBIT verder links willen laten liggen.

De CeBIT duurt nog tot 15 maart. De komende dagen worden ruim 500.000 bezoekers verwacht. Vorig jaar waren dat er niet iets minder dan een half miljoen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-03-09T09:54:00.000Z Redactie Computable/Emerce
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.