Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
file

UvA haalt kinderziektes uit rekeningrijden

15 oktober 2007 - 09:344 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De betrouwbaarheid van systemen voor rekeningrijden is essentieel. Je wilt immers niet dat een autobezitter dubbel wordt aangeslagen, omdat de trekhaak tussen auto en trailer over het hoofd is gezien. Arnoud Visser deed er onderzoek naar en hielp zo commerciële aanbieders om de kinderziektes uit hun systemen te halen.

Een combinatie van praktijk- en simulatieonderzoek naar systemen voor rekeningrijden, uitgevoerd door de Universiteit op Amsterdam (UvA), droeg in belangrijke mate bij aan het verbeteren van de betrouwbaarheid van commerciële systemen voor rekeningrijden. Arnoud Visser promoveert op 23 oktober aan de faculteit Informatica van de UvA naar de methoden en algoritmen die nodig zijn om de betrouwbaarheid van rekeningrijden te kunnen modelleren.

Zijn onderzoek heeft een lange historie. Visser: "Toen de discussie over rekeningrijden in het midden van de jaren negentig begon, hebben verschillende landen onderzocht of het interessant was om de toenmalige systemen voor het rekeningrijden aan te schaffen. Duitsland heeft dat bijvoorbeeld op behoorlijk grote schaal gedaan, omdat ze betalingen wilden heffen op vrachtwagenvervoer. Het bleek toen dat alle toen bestaande systemen gigantische fouten maakten. Elk systeem maakte weer andere fouten, maar het was op het eerste gezicht niet duidelijk waar die fouten vandaan kwamen zonder in de meetkastjes te kijken."

Trekhaak

Als gevolg van het mislukken van die buitenlandse pilots vroeg de Nederlandse overheid in 1995 aan een aantal universiteiten, waaronder de Universiteit van Amsterdam, hoe meetsystemen voor rekeningrijden betrouwbaarder konden worden gemaakt. Visser: "Wij hebben toen voorgesteld om dat te doen door simulaties te combineren met reële metingen op de weg en die meetgegevens weer als invoer te gebruiken voor de simulaties." Die aanpak was en is volgens de kersverse doctor in de Informatica nog steeds uniek op het gebied van simulatieonderzoek. Visser: "Twee jaar lang, in 2000 en 2001, zijn er langs de A2 metingen gedaan met vier verschillende commerciële systemen voor rekeningrijden, waaronder eentje op basis van camera's en eentje op basis van een lasergordijn. Je kunt de testopstelling nog steeds zien staan ter hoogte van Woerden."

De systemen voor rekeningrijden leverden informatie over de hoeveelheid auto's en hun snelheid. Dezelfde gegevens ontvingen de onderzoekers daarnaast ook van Rijkswaterstaat, op basis van metingen met inductieloops onder het asfalt. Visser: "Zodra er verschillen optraden, konden we op video's van Rijkswaterstaat terugzien wat er in werkelijkheid gebeurd was. Zo konden we gevoelige plekken in de systemen voor rekeningrijden detecteren." Een voorbeeld: met een camerasysteem bleek het lastig om donkere auto's tegen een donkere weg te zien. En het lasergordijn ondervond hinder van spiegelende autoruiten. Visser: "Die lastige situaties konden we vervolgens op de testbaan in Lelystad opwekken. Of we verrichtten metingen op momenten dat er meer kans was op het maken van fouten." Het goed waarnemen van trekstangen is bijvoorbeeld essentieel om te kunnen bepalen dat trailer en auto als één wagen gerekend moeten worden en niet als twee. Visser: "We hebben toen aan Rijkswaterstaat gevraagd wanneer we de meeste kans hadden op het waarnemen van trailers, en dat bleek op zaterdagmiddag te zijn. Zo konden we uiteindelijk achterhalen bij welke stanglengte een trailer nog wel en wanneer niet meer werd waargenomen."

Robuuste systemen

De fabrikanten hebben veel baat gehad bij het Amsterdamse onderzoek. Visser: "Aan het eind van het project, in 2001, hadden we twee behoorlijk robuuste systemen langs de kant van de weg staan." In 2001 besloot de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat, Tineke Netelenbos, echter om rekeningrijden voorlopig niet in Nederland in te voeren, maar in plaats daarvan onderzoek te doen naar kilometerheffing. Daarbij worden heffingen niet betaald op basis van gepasseerde tolpoorten, maar op basis van gereden kilometers. Visser: "De fabrikanten die aan het onderzoek hebben meegedaan hebben hun verbeterde systemen in de hele wereld kunnen verkopen, behalve in Nederland."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Huawei stuurt 15 top-studenten naar China

    file
    ActueelOverheid

    Invoering kilometerheffing op de lange baan

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    UvA investeert in open source leeromgeving

    4 reacties op “UvA haalt kinderziektes uit rekeningrijden”

    1. Der Mies schreef:
      15 oktober 2007 om 12:43

      Leuk afstudeerproject. Klinkt als innovatie met OCR en AI.

      Login om te reageren
    2. Jay schreef:
      15 oktober 2007 om 15:13

      Wat grappig, de A2 loopt kennelijk plotseling langs Woerden! Als dat de betrouwbaarheid van het onderzoek c.q. proefschrift aangeeft ….!?

      Login om te reageren
    3. bop schreef:
      18 november 2009 om 19:35

      Registreren , analyseren ,data-mining ; vreemd dat dit soort onderzoeken mij altijd weer de smaak van totalitairisme geven…

      Login om te reageren
    4. Een IT-er schreef:
      18 november 2009 om 21:56

      @bop
      Inderdaad, zou je wel mee moeten werken aan dit soort megalomane control-freak Big Brother projecten ?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs