Managed hosting door True

Ook de nieuwe iPhone blijft een gadget

Ondanks verbeteringen aan het besturingssysteem en aan de hardware, blijft de Apple iPhone een gadget. Daarom is het gebruik van de telefoon zakelijk nog niet interessant. Dat zeggen Computable-experts van het topic Telecom. Apple komt op 26 juni met de iPhone 3G S. Deze zou sneller zijn en heeft een verbeterd besturingssysteem.

Directeur Jasper van 't Wout van Digacom denkt juist dat het gadgetgehalte en het succes ervoor zorgen dat er steeds meer toepassingen voor de zakelijke gebruiker worden ontwikkeld. 'De applicaties die worden ontwikkeld, richten zich steeds meer op de zakelijke markt', zegt Gert-Jan de Vries, technisch consultant bij Capgemini.

Voorbeelden van applicaties die het voor de zakelijke markt aantrekkelijk maken, zijn de remote wipe-functie en de ondersteuning van knippen en plakken. Dat kon bij de eerdere versies nog niet. Het ontbreken van multitasking is volgens de experts echter nog een gebrek. Bovendien ondersteunt de nieuwe versie niet standaard het SIP-protocol. Kevin Richter: 'Omdat het besturingssysteem geen multitasking ondersteunt, is het ook niet mogelijk om een nummer te zoeken in een document zodra je de SIP-applicatie gebruikt.' Ook het tegelijk bellen en een e-mail versturen is hierdoor niet mogelijk, schrijft Martain Spierings van Ordina.

Telecomadviseur Eddy Gijssel vindt het ontbreken van 'over the air' en offline-synchronisatie voor Microsoft Exchange en Lotus Notes een belangrijk minpunt. 'Vooral voor smartphones binnen grote organisaties,' zegt hij.

Een provider

Het ontbreken van die zakelijke applicaties is een reden voor experts om niet over te stappen. Maar ook de koppeling aan een provider is een argument. Alleen bij provider T-Mobile is de iPhone verkrijgbaar. 'Privé wat meer betalen is vaak voor velen geen probleem, vanwege het premiumgehalte van de iPhone. Maar zakelijk ligt die besluitvorming net even anders', zegt marketing manager Bas Baars van Mitel.

Er zijn niet alleen negatieve reacties. Eildert van Dijken van Comsys vindt de telefoon extreem stabiel. 'Vooral in vergelijking met Windows-smartphones'. Algemeen directeur Rob Kurver van Voipro Nederland zegt dat zijn hele organisatie vorig jaar is over gegaan op de iPhone. 'We kijken uit naar iPhone 3G S. De iPhone wordt door de verbeteringen een volwaardige extensie van het bedrijfstelefoniesysteem.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2970811). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Ik gebruik de 3G al een jaar zakelijk, werkt perfect met MS exchange bijvoorbeeld, agenda, email, contactpersonen, en bellen en emailen tegelijk is allang mogelijk.. De vraag is natuurlijk welke programma's heeft de gemiddelde zakelijke gebruiker nodig? Naar mijn idee zit alles erin wat ik zelf nodig heb, zelfs een Remote Desktop client die prima werkt..

Telecomexperts?

De huidige iPhone kan al tegelijk bellen en een andere applicatie gebruiken. De huidige iPhone kan ook over the air synchroniseren met een Exchange server en hoeft daarom niet via een kabeltje te kunnen synchroniseren met Outlook.

Je heb van die telecomnerds die nooit een iPhone hebben aanraakt. Maar wel oordeel hebben over iPhone door klakkeloos over te nemen waar andere niet-iPhonegebruikers over klagen. IT-nerds zijn het die nog steeds een ouwe nokia gebruiken en zeiljas met fellekleuren als dagelijkse jas gebruiken vanwege praktische redenen. iPhone kopen? Dat vinden ze te duur of zijn daar te nuchter voor, ik vind het naief.

De iPhone is een topapparaat. Ik gebruik hem al sinds de introductie en kan er zakelijk gezien prima mee uit de voeten. in tegenstelling tot m'n oude Windows Mobile telefoon. Die liep vaak vast en was veel beperkter qua applicaties.

Experts van het topic telecom? Remote wipe is er al sinds vorig jaar. En dat abonnement van T-mobile is helemaal zo gek nog niet als je even gaat rekenen. Worden deze 'experts' soms betaald door een andere telefoonfabrikant? De iPhone is trouwens gewoon een kleine, draadloze mac, waar je toevallig ook mee kan bellen en sms-en. Ik heb nog nooit zo'n fijne, betrouwbare goedwerkende telefoon gehad als dit. Ik ken ook geen enkele telefoon waar je zoveel (gratis) goedwerkende applicaties kunt krijgen.

Ik sluit me aan bij de rest: de iPhone is het beste zakelijke toestel dat ik ooit gehad heb. Qua gebruiksgemak en beschikbare software simpelwel onovertroffen door elke andere telefoon.

De titel van het artikel is niet: is de Iphone wel of niet een goede telefoon? De titel is: Ook de nieuwe Iphone blijft een gadget. En over de definitie van een gadget kan je discusseren. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Gadget). Maar het feit blijft dat een menu van een telefoon persoonlijk is: De ene gebruiker vind de user interface geweldig en de andere vindt de user interface niet zo handig. Apple heeft met de Iphone user interface de toepassing van touchscreens voor mobiele telefoons in een versnelling gebracht. Hierdoor zijn andere fabrikanten verplicht na gaan denken over hun eigen user interface. Persoonlijk vind ik de iphone een mooie telefoon ( en ja, ik heb er ook ��n, maar ben overgestapt naar een ander toestel). Echter als ik ict-manager zou zijn van een middel tot groot bedrijf, zou de iphone niet mijn eerste keuze zijn om dit bedrijfsbreed uit te rollen. Puur om het feit dat ik als gebruiker niet kan kiezen welke provider ik wil gebruiken. Niet dat T-mobile slecht is, maar ik wil graag zelf een keuze kunnen maken, wat voor mijn bedrijf het beste is. En wat betreft Multitasking. Multitasking is mogelijk, echter Apple bepaald welke applicatie dit wel en niet mogen. En zover mogen alleen originele programma's van Apple hiervan gebruik maken. ( tenzij je de applicatie backgrounder installeert en je iphone effe fixt :-) ) En bijvoorbeeld een SIP client is geen officiele Apple App.

Persoonlijk vind ik 'm te groot... Misschien ligt hij qua functionaliteit iets achter, maar qua design, net als de rest van Apple, is hij mijlenver vooruit op de rest. Vergelijk een Iphone eens met een BlackBerry of een Ipaq. Als je ergens een Iphone laat zien krijgt iedereen een twinkeling in de ogen en willen ze 'm even vasthouden.

Geen applicaties? Wat heb je dan nodig? Wedden dat het er is? Er is veel meer op de markt beschikbaar dan in de AppStore. Voor diverse zakelijke klanten heb ik software geschreven die slecht intern beschikbaar is via deployment...

Experts....??

Dit zijn louter commentaren van mensen die nog nooit met een Mac of een iPhone gewerkt hebben, omdat ze vastgeroest zitten aan MS.

Once you go Mac, you'll never go back.

Alleen al om het knopje wat je hebt om hem in vergaderstand te zetten is hij de moeite waard (ipv menutjes doorworstelen).

Mijn mening verder is dat het een goede telefoon is maar zeker niet perfect. En ja hij heeft een hoog gadgetgehalte maar dat kan je gewoon negeren.

Nou, alles is hierboven wel gezegd.
Ik gebruik de iPhone zakelijk en eigenlijk is het mijn kantoor voor onderweg. Ik kan alles (bellen, emailen, werken met online apps ) en in noodgevallen zelfs alle servers beheren (VNC, SSH, Remote desktop, FTP).
Ik ga in ieder geval gerust op weg.

Maar ja, zelfs goede dingen moet je sommige mensen door hun strot duwen.

Wederom een zeer subjectief artikel uit de Computable-koker. Normaal als het om Apple gaat. Gelukkig spreken de reacties boekdelen. Artikel verwijderen met excuses is zeker geen optie?
Misschien eerst eens bij echte experts te rade gaan voor zo'n sprookje online wordt gezet?

Na alle HTC's is mijn iPhone 3G een verademing. Althans hij werkt gewoon makkelijker, heeft een super scherm en het enige nadeel is de batterijlevensduur. Oh ja en die zakelijke applicaties? Pefect qua sync met Exchange, geen enkel probleem. Zelf PowerPoints zijn goed te zien en ik kan met DigiLink Revelation zelfs de documenten en images welke ik in mijn SharePoint folders heb staan bekijken.

Ik heb diverse merken en modellen gehad, maar sinds ik de iPhone heb wil ik niets anders meer. Ik wacht met smart op de 3GS en ga hem meteen halen. Synchroniseren met Outlook gaat perfect. Ik kan mijn PC thuis en het netwerk op de zaak benaderen, waar ik ook ben. Nu nog TomTom navigatie er op en het is een perfect apparaat.

Er is geen betere voor de zakelijke markt! Wij gebruiken hem ook bij Urbanet, inclusief MS exchange. Microsoft devices zijn bij ons allemaal getest en afgeschoten. Apple Iphone en Google Android lopen mijlenver voor.

Killerapp voor de iPhone: aansluiten op een beamer en rechtstreeks via iPhone powerpoints presenteren!

Ik snap niet waarom jullie al die commotie maken voor een telefoon. Dat is net zo'n zelfde voorbeeld als dat Microsoft had op de E3. Van de daken aan het schreeuwen dat het allemaal nieuwe functionaliteiten ging toevoegen aan de Xbox, en Sony blijft heel rustig eronder en kan slechts 3 woorden zeggen: Hebben wij ook. Datzelfde heeft apple (en in het bijzonder haar gebruikers) nu ook. Ik heb zelf overwogen om een iphone te kopen, maar ik heb een HTC gekocht omdat het een goed product is. Keer op keer hoor je (onafhankelijke) experts roepen dat de Windows Mobile en de Symbian momenteel de langst lopende en best ondersteunde platformen in de mobiele smartphones zijn. Apple mag er ook wel bijkomen voor mij, maar roep niet van de daken hoe geweldig je telefoon wel niet is, omdat hij kan knippen en plakken, en dat hij mms'jes kan versturen. En dat je nu GPS kunt gebruiken, en dat je geweldig internet hebt. Knippen en plakken kan Windows Mobile al (en ook van Symbian) sinds het begin. MMS'jes versturen kan ik al sinds mijn provider dat ondersteunt, GPS kan ik al sinds dat er bekabelde gps antennes waren en met mijn operabrowser kan ik op Windows mobile even mooi internetten. Het enige probleem waar Microsoft (zoals het ook met de PC OS'en) zit is dat het ontzettend log wordt door de vele fabrikanten. Neem een samsung, sony ericsson, htc, toshiba, lg. Ze gebruiken in diverse modellen WM. Dan vind ik het niet gek als je MOS op zoveel toestellen moet kunnen draaien dat ie soms wat "trager" is. Dus bespaar jullie allemaal de moeite, ieder systeem heeft zijn pr�'s en zijn con's, ook jullie iPhone!! (en ps. voordat ik uit wordt gemaakt voor een nerdy die nog nooit een iphone vast heeft gehad, ik heb het wel degelijk 3 maanden intensief gebruikt!)

Ik hoor het me al zeggen tegen mij CEO: "Neem die iPhone maar niet want hij heeft geen SIP". Kom op zeg! Zet eerst eens een paar quotes om deze headline, dit is een uitspraak van zogenaamde experts die op een eilandje leven. Ik zie om me heen alleen maar senior management met een iPhone en die hun blackberry zogenaamd kwijt zijn.

Bij een HTC krijg je een paperclip geleverd voor het reset gaatje!

Daarnaast een vergrootglas voor het surfen!

En als toetje een telefoon boek dat je verteld hoe je alles in moet stellen vooral WiFi

De Iphone is niet meer weg te denken in de wereld van de mobiele telefonie voor consumenten. De vraag is of deze telefoon ook grootschalig op zakelijk gebied kan worden ingezet. Sinds de komst van Exchange ActiveSync op de Iphone zijn basisfunctionaliteiten al goed te gebruiken. Exchange-beheerders missen echter nog functionaliteiten op het gebied van beveiliging, centraal beheer en functionaliteiten in het gebruik. De Iphone is dan wel gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk vormgegeven, maar door dit gemis nog niet te gebruiken in een Enterprise omgeving.
Met de komst van de Iphone 3.0 OS rijst de vraag weer op of de Iphone nu wel gebruikt kan worden als bedrijfstelefoon. In de wandelgangen wordt wel gezegd dat de nieuwe Iphone alles kan wat het nu nog mist. Met de nieuwe functionaliteiten lijkt dit voor de eindgebruiker ook zeker het geval. Ontbrekende mogelijkheden van de agenda, uitgebreide zoekmogelijkheden door mail op de server en foutmeldingen bij offline gebruik lijken nu allemaal te zijn opgelost. Op het gebied van beveiliging en centraal beheer loopt Windows Mobile echter nog ver vooruit op de Iphone. Het lijkt er dus op dat de Iphone 3.0 OS voor kleine bedrijven beschikt over voldoende functionaliteiten, maar dat er voor grote bedrijven nog ruimte is voor verbetering!

@Martain Spierings van ORDINA ik heb nieuws voor je! Tegelijkertijd mailen en bellen is op de iPhone geen enkel probleem. Zou zelf niet weten wanneer ik dit nodig heb, maar als iemand dit soort uitlatingen doet wil ik het wel even controleren. Dus volgende keer niet zomaar wat roepen Martain.

De iPhone werd vooral in het begin bekritiseerd dat deze geen goede verbinding tot stand bracht of uitviel.

Gek genoeg is mijn ervaring met het apparaat dat het nu juist in gebouwen waar de "gevestigde orde" als Nokia, HTC en om het even wat voor GSM ook niemand verbinding krijgt of nauwelijks een verstaanbaar gesprek kan voeren, juist de iPhone het gewoonweg doet.

Ook bij het zoeken op het Internet heb ik al menige Windows PC wonderwel kunnen aftroeven als er iets gezocht moest worden.

Maar ja, het is ook maar een gadget, nietwaar?

Er lopen hier twee discussies door elkaar:

1. Is de iPhone geschikt als zakentelefoon? Experts zeggen nee, aan de reacties lees je dat het wel zo is. ActiveSync ondersteuning maakt dat synchronisatie met Exchange een fluitje van een cent is. Het zou leuk zijn als multi-tasking goed ondersteund werd, Apple doet het niet, andere telefoons wel en lopen vast...

2. Is de iPhone betaalbaar als zakentelefoon? Het is een telefoon met een gadgetprijs en een provider lock-in, dus het antwoord is nee. Gebruikers betalen echter graag extra om een iPhone te hebben i.p.v. het bedrijfsmodel... Vergelijk het met bijbetalen voor een Audi A6 als zakenauto. Toch kiezen veel managers voor deze "gadget". De provider lock-in vind ik een zwak argument, ik verwacht ook niet een Opel te kunnen kopen bij de Volkswagen-dealer.

Er is een derde vraag die slechts schamel aan de orde komt:
Is de iPhone toelaatbaar als zakentelefoon? De telefoon heeft PIN-code slot, kan nu ook op afstand gewist worden, slaat informatie versleuteld op, kan VPN tunnels gebruiken. Het risico is hiermee niet echt anders dan "zakelijke" telefoons.

Wat een slecht voorpagina-artikel waarin telecom-experts worden geqoute met ferme onwaarheden: het is zeer zeker WEL mogelijk om met iphone de te bellen en tegelijk te SMS en mailen enzovoorts. Daarnaast Apple ondersteunt geen achtergrond processen behalve voor het ophalen van email, dat gebeurd altijd en overal op de achtergrond.

Offline synchronisatie: dat was 5 jaar geleden nog interesant maar nu niet meer, er is altijd en overal een dataverbinding beschikbaar.

Beroepshalve gebruikte ik ieder kwartaal een andere model smartphone: de iphone is als enige een blijvertje waar ik niet meer vanaf wil.

Het verbaast me dat er geen opmerkingen meer zijn over het ontbreken van een plastic toetsenbordje. Dat was bij de lancering 2.5 jaar geleden de reden dat het geen zakelijke telefoon zou zijn. Maar dat lijkt (nu andere fabrikanten ook dat pad zijn ingeslagen) geen issue meer te zijn.

Daar zijn nu weer wat andere redenen voor in de plaats gekomen. Alleen hebben de 'experts' niet de moeite genomen om te controleren of hun beweringen (nog) wel kloppen.
Geen ander toestel kan aan het multitasken van de iPhone tippen. Kernel is (net als OSX) een fork van BSD met een mach microkernel. Experts weten dat dit een van de meest stabiele en schalende OS is waar ook Linux niet tegen op kan.
Dat Apple applicaties van derden afsluit als er een andere applicatie wordt geopend staat daar los van. Apples eigen applicaties zoals bellen, mail, notificatie services, enz. kunnen gelijktijdig gebruikt worden. (En zolang Apple geen SIP applicatie meelevert zal die dus worden afgesloten. Maar dit staat heel krom in het artikel. Alsof het enige gebrek wat de 'experts' hebben kunnen vinden maar moest worden uitvergroot.)

Elk toestel laat ruimte voor verbetering. Maar welk toestel is dan wel geschikt voor 'zakelijk gebruik'? Benoem eerst zakelijk gebruik. Net als de term 'smartphone' heeft iedereen daar zijn eigen definitie voor en van daar uit worden de toestellen dan ingedeeld. En ook in dit artikel schuift het weer op zodat een iPhone weer kan worden neergezet als gadget.

Wat is dan wel belangrijk voor een zakelijke gebruiker? Een toestel dat midden in een gesprek vastloopt? Dat zijn accu na een paar uur leeg is omdat er ongemerkt nog wat applicaties aan het 'multitasken' waren? Dat je voor bijna iedere 'zakelijke' handeling de stylus te voorschijn moet halen en het daardoor ook onmogelijk is hem met ��n hand te bedienen?

Voor elk toestel kan er een pro, cons lijst worden gemaakt. Voor de meeste (zakelijke) gebruikers zal de iPhone veruit de grootste pro-lijst hebben en de kleinste cons-lijst. Dat een aantal bekende features wat later zijn ge?mplementeerd wordt ruimschoots goedgemaakt door features die na 2.5 jaar nog steeds niet op andere toestellen te vinden is.

De provider keuze kan een probleem zijn. Maar ik durf te wedden dat je juist deze 'experts' nooit zult horen over de koppelverkoop van Windows bij hun PC. Dat vanwege het premiumgehalte van Windows de zakelijk besluitvorming net even anders is als priv�. Oh, in deze context is het ineens heel normaal... Net als bij telefoons. Als iets goed werkt mag het best wat (meer) geld kosten. (En in geval van Windows hoeft het niet eens goed en effici�nt te werken.)

Als goedmakertje volgende week bij, beschikbaarheid in Nederland, een positief verhaal op de voorpagina?

'De nieuwe iPhone blijft een gadget en is voor zakelijk gebruik nog steeds niet interessant', zo wordt gesteld. Deze conclusie onderschrijf ik van harte, echter om heel andere redenen dan het panel van Computable experts. Opmerkelijk dat zij klagen over ontbrekende functionaliteit, zonder zich af te vragen door hoeveel zakelijke gebruikers die functionaliteit nu echt gemist wordt. Naar mijn mening zijn er veel fundamentelere problemen met de iPhone. Zakelijke toestellen blinken in het algemeen juist uit door weinig toeters en bellen in combinatie met een hoge betrouwbaarheid. En dat laatste is nu juist waar het aan schort bij de iPhone.

In het artikel wordt met geen woord gesproken wordt tekortkomingen van de iPhone waar iedere zakelijke gebruiker vrijwel dagelijks mee geconfronteerd zal worden. Ten eerste, de ontvangst van de iPhone is in veel kantoorgebouwen (maar ook in de auto) belabberd. Dit is niet ? zoals vaak beweerd wordt ? een probleem van T-Mobile, want andere toestellen hebben dat probleem helemaal niet. Ten tweede is de accu van de iPhone onvoldoende krachtig voor een dag gemiddeld zakelijk gebruik. Dat betekent dus tussentijds opladen. Veelzeggend is dat mijn werkgever bij een uitgebreide iPhone pilot maar liefst 3 laders meeleverde (kantoor, auto, thuis). Ten derde de veelgeprezen display van de iPhone. Hoe prachtig dat grote scherm ook is, het gebruik van een touchscreen leidt onherroepelijk tot meer onbedoelde telefoontjes vanuit de binnenzak, per ongeluk verstuurde berichten en (in combinatie met een soms merkwaardige T3 implementatie) hilarische typfouten.

Deze tekortkomingen zijn ruim voldoende om de iPhone als kansloos voor de zakelijke markt te bestempelen, lang voordat het tot discussies over geavanceerde features of hogere kosten zou kunnen komen.

Lees meer over:
Gerelateerde artikelen:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×