Managed hosting door True

T-Mobile verzorgt gratis internet in trein

 

Vanaf 1 maart 2010 rijden de eerste NS-intercity's waarin de reizigers draadloos en gratis kunnen internetten. Daartoe hebben telecomaanbieder T-Mobile en de Nederlandse Spoorwegen een driejarige overeenkomst getekend. Voor de internetverbinding installeert de telecomaanbieder in elk treinstel een Wi-Fi router die vervolgens per trein worden gecombineerd en verbonden met het umts-netwerk van T-Mobile. Ook worden informatieschermen aan het netwerk gekoppeld.

Het duurt tot 2012 voordat alle intercitytreinen van NS zijn voorzien van draadloos internet. T-Mobile werkt hiervoor samen met het Britse Nomad Digital. Dat bedrijf levert infrastructuur voor datacommunicatie en doet dat voornamelijk in de vervoersector. T-Mobile werkt onder andere in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland al samen met Nomad.

Subsidie

Voor de implementatie van draadloos internet is zestig miljoen euro beschikbaar. NS ontvangt een subsidie van 15 miljoen euro van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en investeert zelf nog eens 45 miljoen euro. Of de trein-Wi-Fi ook op langere termijn voor reizigers gratis blijft, is onduidelijk. De eerste drie jaar blijft het in elk geval gratis.

Eerder experimenteerde de NS samen met telecomaanbieder KPN met draadloos internet in de trein. Eind 2007 werd de samenwerking beëindigd. NS achtte de plannen te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar. Dit kwam deels doordat de inkomsten uit reclame zou tegenvallen. Kort daarna besloot minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) alsnog een subsidie voor trein-Wi-Fi beschikbaar te stellen. 'Internet biedt een heerlijke meerwaarde voor het ov', stelde hij.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3173199). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

NS maakt de klassieke fout van het trekken van nieuwe klanten en het daarbij verwaarlozen van de reeds bestaande klanten. Zolang ik nog regelmatig moet staan in de trein (1e klas!) dan interesseert internet me niet maar wil ik domweg meer capaciteit (� raison van die 15 + 45 miljoen Euro), en zeker niet n�g meer nieuwe klanten.
Zouden de treinlaptoppers die dit lezen overigens hun geluid willen uitztetten?

@ Cees: voor stilte heb je stiltecoup�s, die zijn er niet voor niks. Laatst ook alweer een erg vervelende reactie van een mevrouw, omdat ik een gesprek voerde over de telefoon, dat zeker niet luidruchtiger was dan haar gesprek met haar man.

Verder snap ik dat je niet graag staat, ken het probleem zeker, maar kan me er niet zo druk om maken, zelden of nooit hoef ik langer dan twee stations te staan, omdat er veel mensen in- en uitstappen...ach, dat overleven we ook wel weer.

Wat ik me afvraag is of de treinkaartjes alweer duurder worden, hoewel ik elke vrijdagmiddag en zondagavond vertraging heb.

Ik kan mij de eerste poging tot internet in de trein nog wel herinneren. Opeens verschenen er buitengewoon irritante monitoren met reclame er op. Alleen in die (zeldzame) wagons had je dan internet (als het werkte). Nu lijkt dit weer te gaan gebeuren; er komen monitoren in de wagons waarin je draadloos internet hebt. Dat kan niet voor de mensen zijn die online gaan, want die hebben al monitoren voor hunne neuzen. Hebben degenen die niet online gaan dan w�l monitoren nodig? Lijkt mij stug.
Het zou beter zijn om te beginnen met het zodanig verbeteren van de bestaande access points op de stations dat je niet minutenlang moet wachten voordat je verbinding kan maken. In de praktijk kan ik alleen onderweg mail e.d. ophalen als mijn trein op een station vertraging oploopt. Vrijwel altijd is de stoptijd op stations korter dan de tijd die benodigd is om in te loggen.

...maar als je van Groningen tot Amerfoort of van Amerfoort tot Den Haag moet staan en/of naar allerlei volledig onnodige geluiden moet luisteren is dat erg vervelend. Het is een door de stilte-coup�s gecre�erd ernstig misverstand dat je daarbuiten geen enkele rekening met andere mensen hoeft houden.

Het leven is zo kort en toch zijn er mensen die niks anders kunnen doen dan klagen. Jeetje mina zo je moet staan! Volwassen man toch?

Internet in de trein ? Erg leuk maar liever eerst meer capaciteit inderdaad; staan in de trein is voor een keer niet erg maar als mensen elke dag moeten staan vind ik dat belachelijk. Ikzelf sta zo goed als nooit trouwens.

Cees ,

houw je gezeur alsjeblieft voor je als je eerste klas coupe vol zit ben je zeker ook te beroerd om even in gangpad te gaan staan of niet ?

Vacatures bij NS
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×