T-Mobile compenseert klanten voor 3G-uitval

Dit artikel delen:

Abonnees van telecomaanbieder T-Mobile die aantoonbaar hinder ondervinden van de capaciteitsproblemen op het 3G-netwerk, krijgen twee maanden gratis mobiel internet. De laatste tijd ontving het bedrijf veel klachten over overbezetting van het umts-netwerk. Daardoor kunnen abonnees niet snel internetten op hun mobieltje.

De capaciteitsproblemen worden veroorzaakt door het toegenomen gebruik van internet op smartphones. Vooral de iPhone, die in Nederland enkel via T-Mobile in combinatie met een abonnement wordt verkocht, blijkt de boosdoener. Het resultaat is dat het bedrijf te maken heeft met 'filevorming' op bepaalde drukbezette 3G-antennelocaties.

14 gigabyte per dag

Uit de jaarcijfers over 2009 blijkt dat een gemiddelde klant van T-Mobile eind 2009 dagelijks ongeveer 44 megabyte aan data verbruikte. Het bedrijf verwacht dat dit in 2015 14 gigabyte per dag bedraagt.

Sinds 2008 merken de aanbieders van mobiele telefonie een explosieve toename van dataverkeer over hun netwerken. Zo verachtvoudigde het mobiele dataverkeer op het netwerk van T-Mobile Nederland in 2008 ten opzichte van 2007. In het voorjaar van 2009 kreeg de netwerkbeheerder maandelijks zo'n 67 terabyte aan data te verstouwen. In januari 2008 was dat nog slechts 2,5 terabyte.

De aanbieder zegt 'dag en nacht' te werken aan uitbreiding van het 3G-netwerk, zodat het euvel binnen drie weken is verholpen. Het langzamere 2G-netwerk (gsm en gprs), werkt volgens de aanbieder, naar behoren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik ondervind al ruim een jaar ernstige hinder, een compensatie van 2 maanden is daarom niet veel. Hoe kan je dit aantoonbaar maken?

Ha, ja dat was ook gelijk mijn eerste gedachte: hoe kun je dit aantoonbaar maken. Gebaar van T-Mobile doet me denken aan een mus die niet meer leeft...

Het is wel heel erg de laatste tijd...Bellen en internetten is een drama...

Sinds ik over ben van Orange naar T-Mobile is de ontvangst zeer matig tot zwak.
In huis is het 1 of niets aan streepjes. In de shop 2 a 3, wat men al vreemd vond. Ik heb al een vervangend toestel gehad, maar de ontvangst is belabberd.

Ik denk erover om een andere provider te nemen.
Klanten service komt veelal hun gemaakte afspraken niet na! Netwerk is slecht.

T-mobile opereert (voor zover ik weet) niet op de lage GSM frequentie, waardoor ontvangst binnen gebouwen belabberd is omdat de hogere frequenties wel goed zijn voor lange afstanden, maar niet goed door muren etc. komen.
Andere providers opereren daarom op diverse frequenties en als je een dual/triple/quad-band telefoon hebt kan deze overweg met meerdere frequenties waardoor een goed signaal bijna altijd gewaarborgd is.
T-mobile gaat er vanuit het gebrek aan laagfrequent opgelost wordt door meer masten met hoogfrequent te plaatsen, hetgeen uiteraard niet werkt.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-04T09:21:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.