Fujitsu en Toshiba fuseren mobieltjesdivisies

Dit artikel delen:

De Japanse technologiebedrijven Toshiba en Fujitsu voegen hun mobieletelefoondivisies samen. Daartoe hebben de fabrikanten een intentieverklaring getekend. Toshiba verzelfstandigt zijn divisie en Fujitsu neemt daarin vervolgens een meerderheidsbelang. De twee beogen met de fusie de grootste mobieltjesfabrikant van Japan te worden. De maatregel is een reactie op een soortgelijke fusie van de mobieletelefoondivisies van NEC, Hitachi en Casio.

Het fusiebedrijf zou met een marktaandeel van bijna 20 procent Japans tweede mobieltjesfabrikant worden, aldus de Japan Times. Concurrent Sharp heeft momenteel ruim 26 procent in handen en is daarmee marktleider in Japan. Panasonic is de huidige nummer twee (15 procent), maar zou waarschijnlijk door het gecombineerde bedrijf van Fujitsu en Toshiba worden ingehaald. Als de fusie van NEC, Hitachi en Casio doorgaat, schuift Panasonic zelfs naar de vierde plek.

Eind augustus 2009 werd bekend dat NEC, Hitachi en Casio de ontwikkeling en verkoop van hun mobieltjes samenvoegen in Casio Hitachi Mobile Communications, een uit 2004 stammende joint venture van Casio (51 procent) en Hitachi (49 procent). NEC neemt er meerderheidsaandeel  in.

Fujitsu en Toshiba willen gezamenlijk meer mobiele telefoons ontwikkelen en tezamen meer toestellen in het buitenland verkopen. De twee zouden zich daarbij vooral richten op toestellen die werken met LTE, de opvolger van umts en hspa.

Meest concurrerend

De diverse Japanse mobieltjesfabrikanten houden met moeite het hoofd boven water op hun thuismarkt. Die stortte in 2008 met meer dan een kwart in. Ook wereldwijd vlakt de vraag naar mobiele telefoons af.

Japan is de meest concurrerende markt voor mobiele telefonie. Fabrikanten voelen zich daardoor verplicht om per toestel grote bedragen te investeren in ontwerp en ontwikkeling. Cameratelefoons en de mogelijkheid om mobiel te internetten werden in Japan ontwikkeld.

Kyocera en Sony zijn ook actief op de Japanse markt van mobiele telefonie. Sony heeft meer wereldwijde aanwezigheid door zijn joint venture met Ericsson.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-17T14:51:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.