T-Mobile investeert 57 miljoen in 3G-netwerk

Dit artikel delen:

Telecomaanbieder T-Mobile heeft in Nederland veel geld besteed aan de verbetering van zijn 3G-netwerk. De onderneming investeerde tussen april en juli 2010 ruim 57 miljoen euro. Het budget is voornamelijk gebruikt om de capaciteit van het netwerk te verdubbelen en verder uit te breiden. Dat meldt het bedrijf in een toelichting op de halfjaarcijfers.

In het voorjaar van 2010 klaagden veel abonnees van T-Mobile dat ze niet snel konden internetten op hun mobieltje. Volgens het bedrijf waren er inderdaad capaciteitsproblemen op het 3G-netwerk, die vooral werden veroorzaakt door het toegenomen gebruik van internet op smartphones, zoals de iPhone.

Drie weken later meldde een woordvoerder van T-Mobile dat de capaciteit op de drukstbezette 3G-antennelocaties was verbeterd. 'Het capaciteitsprobleem kon snel worden opgelost doordat veel van de extra antennes al waren geplaatst. Ze hoefden alleen te worden geactiveerd', vertelde hij. De aanbieder had de extra antennes uit economische overwegingen niet eerder geactiveerd.

'Het is een forse investering om de techneuten 24 uur per dag te laten werken', aldus de woordvoerder. 'Maar als de klantenbeleving slecht is, kun je niet anders', aldus de voorlichter.

Smartphones

De aanbieder meldt in de toelichting bij de halfjaarcijfers dat 60 procent van alle Nederlandse smartphonebezitters het netwerk van T-Mobile gebruikt. Zij maken tot veertig keer meer gebruik van mobiel internet dan klanten met een normale mobiele telefoon. In totaal telt de aanbieder in Nederland 4,4 miljoen abonnees.

Uit de halfjaarcijfers blijkt dat T-Mobile in Nederland in de eerste helft van 2010 44 procent meer brutowinst boekte dan een jaar eerder. Het internationale moederconcern zag zijn brutowinst echter teruglopen met 1,7 procent. In Nederland daalde de omzet wel met 2,1 procent. Wereldwijd boekte het concern 2,5 procent minder omzet.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

En nu maar hopen dat T-Mobile ook de klantenservice zelf gaat verbeteren. Na jarenlang van goede kwaliteit te zijn geweest is die het laatste jaar huiveringwekkend verslechterd.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-06T08:18:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.