Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

BT wist geen raad met wensen grootste klanten

22 maart 2011 - 15:233 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurBT
Diederik Toet
Diederik Toet

Het kostte telecom- en infrastructuurleverancier BT Global Services lange tijd moeite om zijn grootste klanten op de juiste wijze te bedienen. 'De klantgerichtheid was lastig', erkent directeur Edwin Hageman van BT Benelux. 'Onze wereldwijde klanten willen een wereldwijde aanpak, terwijl we onze expertise in bepaalde sectoren juist moeilijk wereldwijd kunnen vermarkten.' De leverancier koos ervoor om zijn zestig grootste klanten sectorgeöriënteerd te bedienen.

De nieuwe aanpak, die telecomdienstenbedrijf het 4×4-model noemt, werd eind 2010 aangekondigd. Het is een indeling naar de vier bestaande geografische regio’s, aangevuld met vier wereldwijde sectoren voor de grootste klanten van het bedrijf. De sectoren zijn Global Commerce, Global Consumer Packaged Goods, Global Government & Health en Global Banking & Financial Markets.

Philips en AB Inbev

In de Benelux bedient BT slechts twee klanten via de wereldwijde sectorale indeling. Dat zijn volgens Hageman elektronicareus Philips en bierconcern AB Inbev. Voor deze twee organisaties beperkt de dienstverlener zich niet tot de kennis en infrastructuur die in Nederland en België aanwezig is.

Voor de rest telt BT in de Benelux vooral kleinere internationale en ook nationale klanten, legt de directeur uit. Daaronder zitten veel overheden en ziekenhuizen. Hageman: ‘Ook in de Nederlandse financiële sector zijn we sterk vertegenwoordigd: we leveren aan alle grote banken.’

Resultaat

Het is te vroeg om te iets te zeggen over het resultaat van het nieuwe 4×4-model van BT Global Services, meldt Hageman. De dienstendivisie publiceerde de laatste kwartalen goede cijfers, maar gold al enkele jaren als het zwarte schaap van telecombedrijf BT. Zo boekte de divisie over het gebroken boekjaar 2010, dat eind mei 2010 eindigde, nog een verlies van 358 miljoen Britse pond (ongeveer 423 miljoen euro) bij een omzet van ruim 8,5 miljard pond (10 miljard euro).

De nieuwe aanpak van BT Global Service heeft volgens Hageman geen gevolgen gehad voor de medewerkers van het bedrijf in de Benelux.

Sectorgeöriënteerd

De zestig grootste wereldwijde klanten ondersteunt BT Global Services aan de hand van een sectorgeöriënteerde organisatiestructuur. BT Global Commerce houdt zich bezig met multinationals in de logistieke, industriële en farmaceutische sectoren. Voorbeelden van klanten van Global Commerce zijn de farmaceuten Novartis en AstraZeneca, automobielfabrikant Fiat en oliedienstverlener Schlumberger. Hagemans voorganger Bas Burger is verantwoordelijk voor deze activiteiten.

De andere drie pijlers van de sectorgeöriënteerde grootzakelijke dienstverleningstak van BT Global Services zijn Global Consumer Packaged Goods (met als klanten bijvoorbeeld Pepsico, Unilever en Procter&Gamble), Global Government & Health (bijvoorbeeld de Britse NHS en het Britse ministerie van Defensie) en Global Banking & Financial Markets (bijvoorbeeld Credit Suisse).

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT tekent twee grote zorgcontracten

    Datacenter
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT verdubbelt datacentercapaciteit Nederland

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT herstructureert zijn dienstentak

    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT breidt Wholesale-aanbod uit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT biedt Unified Communications Video als dienst aan

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BT en Tata koppelen netwerk voor telepresence

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs