Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet

10 mei 2011 - 09:25ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Telecomaanbieder KPN gaat extra kosten in rekening brengen voor klanten die op hun mobiel gebruik maken van spraakdiensten via internet (voip) zoals Skype en tekstdiensten als WhatsApp. De diensten worden niet geblokkeerd maar er moet extra voor worden betaald. Dat maakte KPN-directeur Eelco Blok bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsstrategie tot 2015. Ook zei hij dat de tarieven voor mobiel internet omhoog gaan.

Het zogeheten tariferen, zoals KPN de maatregel noemt, geldt niet voor bestaande abonnementen. De telecomaanbieder ziet zich genoodzaakt om kosten in rekening te brengen omdat de inkomsten uit telefoongesprekkken en sms-verkeer via het netwerk teruglopen door concurrentie van internetspraakdiensten en tekstdiensten. Die inkomsten zijn volgens de leverancier noodzakelijk om investeringen in het breedbandnetwerk te betalen en zo klanten goede dienstverlening te kunnen blijven bieden.

Het bedrijf investeert volgens Blok dit jaar 1,2 miljard euro in het netwerk in Nederland. In 2013 moet het breedbandnetwerk een snelheid hebben van 42 Mb/s.

Blok toonde een overzicht van het gebruik van telefoon, sms en internet. Het laat zien dat de maatregel om extra kosten in rekening te gaan brengen voor apps als WhatsApp en Skype is ingegeven door een daling van bellen, stagnatie van sms'en en de groei van het gebruik van internet.

Gebruik WhatsApp

Het gaat om cijfers van aanbieder Hi, onderdeel van KPN. De klantgroep bestaat voornamelijk uit jongeren. KPN ziet hun gedrag als voorbode voor de toekomst. In augustus 2010 gebruikte nog geen enkele Hi-klant Whatsapp, terwijl in april 2011 ongeveer 85 procent gebruik maakt van de mogelijkheid om tekstberichten te versturen via internet.

Blok maakte ook bekend dat de bedrijfsnaam van ict-dienstverlener getronics wordt omgedoopt in KPN.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt naam Getronics

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Overheid moet KPN splitsen in dienst en infra’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Getronics-CEO verlaat KPN

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN schrapt duizenden banen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bits of Freedom: KPN kan NL-ix misbruiken

    37 reacties op “KPN-klant gaat betalen voor bellen via internet”

    « Oudere reacties
    1. Pascal schreef:
      17 mei 2011 om 19:52

      Chris,
      KPN was de beste telecom provider toen wij nog toestellen gebruikten met een draaischijf en toen mobiele telefoons het formaat van een aktentas hadden.
      Daarna zijn de concurenten die even goed presteren gekomen, en daarna ging het met KPN aleen maar bergafwaarts.

      Login om te reageren
    2. Denies schreef:
      22 mei 2011 om 10:16

      Nou Nou KPN lekker bezig hoor net een abbonement bij jullie afgesloten SPIJT dat ik heb!!! Hoe lopen je klanten weg?? Door extra kosten te gaan vragen voor Whatsapp en Skype wat heel Nederland onderhand gebruikt… Echt te triest voor woorden!!! Ben benieuwd of het plan gaat slagen??!!! Schijnbaar slapen jullie nog steeds jullie willen dat mensen gaan betalen voor die diensten als jullie dat echt door gaan zetten zullen jullie binnen de korste keren FAILLIET zijn want niemand sluit nog een abbonement bij KPN af!! En vind het helemaal erg, want mensen hebben ook een duur abbonement zoals ik!! en dan moet je voor die diensten gaan betalen?? ECHT NIET!! Pak ik me Andere telefoon wel om te Whatsappen hoor NO PROBLEMO!!!!

      Login om te reageren
    3. Michiel schreef:
      22 mei 2011 om 11:58

      Ehh ik snap niet hoe ze er onder kunnen lijden? Minder sms-verkeer, nou en? Mensen met een databundel hebben dus ook een mobiele telefoon abonnement, en hebben dus vooraf al betaald voor die belminuten en sms’jes, ook al gebruiken ze die niet?

      Login om te reageren
    4. ruben schreef:
      23 mei 2011 om 14:30

      geld dit ook voor blackberry pin ??
      en vanaf wanneer gaat het in ?

      Login om te reageren
    5. Manon schreef:
      26 mei 2011 om 19:54

      Als ze het spelletje zo willen spelen moeten ze dat zelf weten, maar mensen gaan toch geen Whatsapp meer gebruiken als bijna even duur wordt als gewoon sms’en..

      Gelukkig heb ik Vodafone Blackberry abonnement en zijn ze daar een stuk meer op klanten gericht dan bij KPN, hopelijk gaat Vodafone hier niet zo ver in, want dan zeg ik ook vaarwel tegen Vodafone en ga ik weer prepaid.

      Login om te reageren
    6. David schreef:
      22 juli 2011 om 14:02

      De andere providers zullen vanzelf volgen.
      Dat is Nederland, alles uitzuigen tot de laatste cent en wij domme hollanders nemen het nog ook…..

      Login om te reageren
    7. M schreef:
      12 februari 2012 om 10:33

      Iedereen kan wel lopen vitten op KPN , maar 1 ding is zeker ik heb altijd goed bereik en goede service. Ik ben al jaren klant en stap never niet meer over. Ben tevreden en al kost me het een paar euro, s meer ik heb wel kwaliteit. Het is logisch dat er geïnvesteerd moet worden aangezien iedereen massaal is geen internetten. Maar o wee als er geen goed bereik is of weer eens de zoveelste storing zoals ik zo vaak hoor bij andere providers daar zit je dan met je goedkope abonnement wat je uiteindelijk 3 euro bespaart maar weer een uur aan een dure klantenservice vast zit. KPN is het enige Nederlandse telecombedrijf en die moet ook Ned. Blijven. Ik zweer erbij!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs