Managed hosting door True

'Manager moet consumenten-ICT omarmen'

 

Openbaar vervoer

45 procent van de early adopters merkt dat de klanttevredenheid en -loyaliteit omhoog gaat zodra medewerkers hun eigen apparatuur op de werkvloer mogen gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van IDC. Cio's moeten niet langer hun kop in het zand steken en het gebruik van consumententechnologie zoals smartphones, tablets en laptops omarmen. Tegelijkertijd moeten zij in de gaten houden dat het beheer en de beveiliging goed geregeld zijn.

De zogeheten 'consumerization' van ict wordt ook wel bring your own device (BYOD) genoemd, al wordt er bij consumerization ook vaak het gebruik van sociale netwerken en clouddiensten bij opgeteld. Met name jonge mensen nemen graag hun gadgets mee naar de werkvloer. Het is dan niet wenselijk dat medewerkers tijdens werktijd meer met privézaken bezig zijn, aan de andere kant zijn medewerkers hierdoor wel productiever, flexibeler en beslissen zij sneller.

Het is volgens IDC aan de ict-manager om de consumerization te gebruiken om een grotere klanttevredenheid en -loyaliteit te creeëren. Volgens bijna de helft van de ondervraagde bedrijven die vroeg zijn aangehaakt op het BYOD-idee, stijgt die klanttevredenheid door consumerization. Eenzelfde aantal had door het meebrengen van telefoons, laptops en tablets ervaren dat ze ict-medewerkers, fte's en trainingskosten konden verlagen.

Juiste eigenschappen

Ook bedrijven die geen early adopters zijn, ervaren de positieve effecten van BYOD, sociale netwerken en clouddiensten. Hoe later het bedrijf instapt, hoe lager het percentage is van bedrijven die consumerization omarmen. Volgens Dave Hansen van CA Technologies moeten cio's nu knopen doorhakken en in de cloud gaan werken. 'Mensen willen altijd en overal informatie kunnen ophalen. Dat doen ze privé allang in de cloud, maar zakelijk meestal nog niet. Als bedrijven hun beveiliging afstemmen op de nieuwe situatie en het ict-beheer de juiste eigenschappen heeft om met BYOD om te gaan, dan zal dat de organisatie ten goede komen.'

Ook zakelijke beslissers dienen een rol te spelen in het beter maken van de werkomgeving voor het gebruik van privé-apparaten en werken in de cloud. 'Dan kunnen medewerkers altijd en overal optimaal presteren', aldus CA Technologies.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4105313). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Managers moeten (weer) gaan leren "mense(lijk)n managen" om omstandigheden en middelen faciliteren, zodat hun medewerkers tot optimale prestaties kunnen opbloeien, en daarmee betere producten en meer tevreden eindklanten kunnen gaan opleveren.

Het "managen-om-het-managen" is een doel op zich geworden, zonder dat dit echte productive vruchten afwerpt voor het gehele bedrijf.

Het mag toch geen verrassing zijn dat de adoptie van consumenten software helpt hij de acceptatie van bedrijfsoplossingen.
In de jaren '90 is Microsoft groot geworden op de PC, mede omdat Microsoft op alle PC's geinstalleerd werden bij PC prive projecten. Nu wordt Google Apps groot omdat consumenten dit herkennen vanuit Gmail.
De stap naar eigen (consumenten) hardware is een logisch gevolg van de mogelijkheden rondom web gebaseerd werken en de steeds hogere roep rondom remote werken. Besparing IT kosten en verhoogde medewerkerstevredenheid worden zo bereikt voor bedrijven.

Is ergens informatie te vinden over de wet-, en regelgeving rondom BYOD? Een aantal vragen (greep uit ....):
- Een aantal freeware programma's mogen niet voor commerciele doeleinden worden ingezet. Hoe ga je daar mee om als ze op het prive apparaat staan wat commercieel wordt ingezet?
- Hoe zit dit met de Microsoft licenties?
- Op dit moment wordt het geven van goederen van de werkgever aan de werknemer als verkapt loon gezien (meen ik). Werkt dit ook andersom? M.a.w. moet de werkgever de werknemer een vergoeding geven voor de inzet van de eigen tablet en smartphone?
- Wat te doen als een prive apparaat stuk gaat tijdens "diensttijd"?
Hulp of een link naar een officiele website is welkom!

Aangezien je geen controle kan uitoefenen op de beveiliging en toegestane software, moet je deze devices binnen je netwerk zien als een bedreiging en je infrastructuur hierop aanpassen. Wat voor TCO geeft dat dit soort apparaten en ben je dan niet beter af met een bedrijfs-smartphone? Dit gaat dus alleen werken als je bedrijfscloud-applicaties draait op het device, al dan niet via VPN (en dus geen eigen vertrouwde mailclient i.v.m. beveiliging en dataverlies e.d.) en de data binnen de cloud houdt. Goed over het algemeen hebben we het dan over het ondersteunen van Apple devices, maar hoe moet een eerstelijnssupportmedewerker hiermee bekend raken? Zelf een Iphone hiervoor bekostigen e.d. lijkt mij een beetje dure hobby...

@Antonia,

- Als een apparaat van jou als particulier bezit is en de freeware software niet zakelijk wordt gebruikt, dan is dat geen probleem. Meestal staat in de licentie dat de software alleen in een privé-omgeving gebruikt mag worden, of alleen voor persoonlijk gebruik bestemd is.
Zolang je het dus niet zakelijk gebruikt en de computer van jou is, is er (waarschijnlijk) geen probleem, maar dit is een kwestie van de licentievoorwaarden goed lezen.

- Een Microsoft licentie geeft je het recht om de applicatie te gebruiken. Als jij privé een applicatie bezit is het geen probleem en mag je er ook zakelijk mee werken. Een uitzondering zijn de bijzondere licenties zoals technet-licenties die niet in een zakelijk productieomgeving gebruikt mogen worden.
Heb je dus privé een licentie van Word, dan mag je die op je eigen computer installeren en gebruiken.

- De belastingdienst ziet het niet als loon, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
* Je hebt een getekend contract tussen jou en je werkgever waarin staat op welke dagen je thuis werkt. Dit is minimaal één dag. Ook je naam en adres moeten in het contract vermeld staan.
* De werkruimte voldoet aan de eisen die gesteld zijn in het Arbobesluit
* Het mag niet duurder zijn dan € 1850,00
Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan wordt het dus wel gezien als verkapt loon.
* Een vergoeding tussen je werkgever en jou is of vastgelegd in de CAO, of een onderlinge afspraak.
* Je blijft aansprakelijk voor de spullen die je gebruikt, het maakt niet of het van de zaak of van jezelf is. Als je bijvoorbeeld een laptop gebruikt en die gaat kapot of wordt gestolen, ben jij aansprakelijk.

@Guido, Dat is dan een potentieel probleem. BYOD is niet gelijk aan thuis werken. Je kunt dus heel goed alle dagen op kantoor zitten. Omdat je dan geen thuiswerkverklaring hebt wordt een eventuele vergoeding als loon gezien. Prima, dan wil ik ook belastingaftrek voor de investeringen die ik moet doen voor BYOD.

@Guido: Een eigen laptop met daarop een door mij gekochte Windows en MS-Office mag ik dus ook zakelijk gebruiken. Dat scheelt een werkgever toch al snel honderden Euro’s per medewerker per jaar aan hardware en licentiekosten (dat rechtvaardigt de titel van dit stuk zou je denken). Het lijkt mij dan redelijk dat je daar een vergoeding voor krijgt. Is dat dan loon of niet?

@Berry
De volgende onkostenvergoedingen zijn onbelast, mits deze werkelijk gemaakt zijn, gespecificeerd zijn en in verhouding staan met het doel:
* kosten verbonden aan de auto van de zaak (onkosten van de wasserette, tol en parkeerkosten, kleine aanschaffingen; verkeersboetes vallen hier nadrukkelijk niet onder);
* telefoon (alleen de zakelijke gesprekskosten kunnen worden opgenomen; voor een tweede / mobiele telefoon die tenminste 90% zakelijk wordt gebruikt kunnen alle kosten worden vergoed);
* representatiekosten (uitgaven in de sfeer van geboortes, recepties etc.);
* relatiegeschenken;
* kantoorbenodigdheden (kleine artikelen zoals pen en papier, rekenmachine etc.);
* lunches en diners in de zakelijke sfeer;
* kleine onkosten onderweg (kopje koffie etc.);
* contributies/lidmaatschappen (vakbond of beroepsorganisatie; Rotary en Lions vallen hier niet onder);
* literatuur (vaktijdschriften, boeken, tweede krant).

Een computer valt dus niet onder een onbelaste onkostenvergoeding en je kan dit ook niet van de belasting aftrekken (werknemersaftrek zijn eigenlijk alleen de OV-reiskosten).

Een oplossing kan zijn dat je zelf de apparatuur die je wilt gebruiken mag uitkiezen, maar dat het alleen voor zakelijk gebruik blijft op kantoor.

@hk
De werkgever is niet verplicht om jou te voorzien in de middelen om je werk uit te kunnen oefenen, maar over het algemeen voorziet een werkgever je daar wel in. Als je werkgever zegt dat je je eigen computer maar moet gebruiken omdat dit goedkoper voor hen is, dan kan dat dus en daar hoeft geen vergoeding tegenover te staan.
Het lijkt mij redelijk dat een werkgever zorgt dat jij een computer en software ter beschikking krijgt als je dat nodig hebt.

@Guido: hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting.

Zo te lezen lopen meer lezers met vragen rond, en roepen nieuwe antwoorden nieuwe vragen op.

Bijvoorbeeld de post van hk. Bij mijn weten bevat de commerciele Windows desktop licentie ook de core CAL (Client Access License) waarmee je connectie mag maken naar een server (Windows, Exchange). Vervalt deze verplichting op het moment dat prive apparaten naar deze servers willen connecten? Of moet de werkgever dit compenseren met de aanschaf van losse CAL's?

Het gaat wellicht te ver om alle verplichtingen hier uit te diepen. Wel ben ik benieuwd of we te veel beren zien. Misschien is het allemaal wel heel eenvoudig. Of moeten we ons beperken tot Bring Your Own smartphone en tablet als aanvulling op de zakelijke desktop / laptop? Wat is uw advies?

@Antionia

De CAL moet aangeschaft worden voor elke gebruiker of apparaat, die verbinding maakt met een Windows server.

In het geval van een device CAL zal er voor zijn laptop een aparte CAL moeten worden aangeschaft. In het geval van een user CAL niet, want dan maakt het niet uit met welk apparaat er verbinding wordt gemaakt.

Het maakt in beide gevallen niet uit wie de eigenaar is van een apparaat, het gaat om de toegang tot de server(s).
Je hoeft als werknemer/gebruiker dus niet zelf CALs aan te schaffen, dit zal je werkgever(eigenaar van de servers) moeten doen.

1 tip: Neem bij twijfel over licenties altijd contact op met je leverancier, zij hebben de meest up-to-date informatie.

Ik kan op dit moment niet zomaar een advies uit de lucht toveren, als je een goed advies wilt hebben mail dan even naar mij (via mijn Computable profiel), dan kan ik kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×