Teledock-werker geliefd bij tweederde ondernemingen

Bijna tweederde van de ondernemingen is bereid zijn werknemers de mogelijkheid te bieden te werken in een teledock, een telewerkcentrum in de eigen buurt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteiten van Amsterdam en Antwerpen in opdracht van het Europees Sociaal Fonds.

De bedrijven eisen wel garanties dat er in de centra voor een professionele werkomgeving wordt gezorgd en dat de vertrouwelijkheid van bedrijfs- en persoonsgegevens is gegarandeerd. Werkgevers zijn bereid voor een dergelijke werkplek gemiddels 2,5% van de loonsom te betalen. De kosten moeten lager of maximaal gelijk zijn aan de kosten voor inrichting en onderhoud van een thuiswerkplek.
Meer dan 1 miljoen werknemers verrichten een deel van hun werk niet meer op kantoor, maar thuis, onderweg of in een satellietkantoor. Tweederde van de telewerkers werkt thuis, zo blijkt uit het onderzoek. Driekwart van de werknemers die nog niet telewerken zou dat graag willen doen, mits hun baas dat toestaat. Daarvan zou 83 procent zijn eigen huis als werkplek kiezen. Eenderde zou overwegen in een telecentrum in de eigen buurt te gaan werken.
Telewerkers zijn in meerderheid (75 procent) niet bang voor negatieve effecten op hun promotiekansen. Ze twijfelen er wel aan of ze voldoende informatie vanuit het bedrijf krijgen (57 procent), en of ze voldoende betrokken worden bij het bedrijfsgebeuren (70 procent).
Het allergrootste risico dat aan telewerken kleeft (zegt 85 procent van de ondervraagden) is het vervagen van de grens tussen privé- en beroepsleven. Dat komt onder meer omdat bijna de helft van de telewerkers niet beschikt over een aparte werkplek omdat hun huis daarvoor te klein is. Bijna een kwart van de ondervraagden zegt dan ook dat ze thuis niet ongestoord kunnen werken. Met name hun kinderen blijken de boosdoeners.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2004-12-28T12:14:00.000Z René Rippen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.