Apps zijn de laatste twee jaar enorm in opkomst. Remco Nijkamp, it-architect bij Qwise, vergelijkt de huidige situatie van app-ontwikkeling met de situatie van twee jaar geleden. 'Het is voor een groot deel ook een verschuiving van focus. Veel van de investeringen in apps zijn een vervanging van de investering in webapplicaties.'
Bas van der Horst, country manager Benelux bij Qliktech ziet de mobiele ontwikkelingen ook in het vakgebied van business intelligence. 'Gartner voorspelt dat 30 tot 40 procent van de informatieanalyses in 2013 zal plaatsvinden op mobiele apparaten. Ook door medewerkers. Die hebben daarom straks behoefte aan apps voor uiteenlopende toepassingen en businessprocessen, te gebruiken op momenten en plaatsen dat het de gebruiker uitkomt.'
Aanraakscherm
Everest-cto Mark Mastop stelt dat het vooral de klant is door wie de vraag naar mobiele ict versnelt. 'De consument wordt almaar veeleisender. Bedrijven gooien daarom hun processen open en zien mobiele ontwikkeling als onderdeel van hun klantstrategie. Naast een website zetten ze ook ander kanalen in om in contact te komen met hun klanten, met name apps. Ik denk dat binnen drie tot vier jaar drie op de vier toepassingen in ons vakgebied mobiel of met een aanraakscherm te bedienen is.'
Wie zaten er aan tafel?
Remco Nijkamp is werkzaam als it-architect bij Qwise, een bedrijf dat bedrijfsapplicaties en -informatie altijd en overal beschikbaar wil. Bas van der Horst is country manager Benelux bij BI-leverancier Qliktech, die zijn software via een app beschikbaar stelt aan gebruikers. Mark Mastop is cto bij Everest en Robert van Loghem is chief technology officer mobile bij Xebia. Xebia en Everest ontwikkelen apps gericht op de consument. Het gesprek werd geleid door eveneens Computable-expert Danny Frietman, partner bij ict-adviesbureau KBenP.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: