KPN ontslaat versneld 4000 tot 5000 man

Ict-dienstverlener en communicatieleverancier KPN gaat de eerder aangekondigde reorganisatie die in 2015 afgerond moest worden, in 2012 en 2013 uitvoeren. Dat houdt in dat voor eind 2013 vierduizend tot vijfduizend werknemers hun baan gaan verliezen. KPN ziet zich genoodzaakt tot deze drastische maatregelen vanwege tegenvallende financiële resultaten.

De eerstekwartaalcijfers van de telecomgigant waren wel naar verwachting, maar passen volgens directeur Eelco Blok niet in de ambities voor de middellange termijn. De jaaromzet over 2011 daalde met 1,4 procent naar 3,2 miljard euro. De winst voor belasting (ebitda) daalde met 13 procent naar 1,1 miljard euro tegenover een nettowinst van 288 miljoen euro. Dit betekende een halvering ten opzichte van 2010.

In april 2011 kondigde KPN al de reorganisatie aan. Het bedrijf denkt 250 tot driehonderd miljoen euro nodig te hebben om de veranderingen door te kunnen voeren. In totaal verdwijnt er 20 tot 25 procent van alle arbeidsplaatsen. Er is op dit moment nog niet bekend in hoeverre KPN Corporate Market, het vroegere Getronics, door de reorganisatie geraakt gaat worden. Eerder vervielen daar al 2500 banen. Ook verplaatste KPN 450 Getronics-banen naar India.

KPN CEO Eelco Blok Q1 2012

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Niet leuk voor de mensen die er uit gaan, maar:....
Het is al meer dan ander half jaar duidelijk dat door andere toepassingen SMS-verkeer niet meer de "kip met de gouden eieren" is. Want het verzenden van 1 minuut GSM spraak is net zoveel bitjes verzenden als 1600 SMS'jes, alleen verdient de provider daar wel 1600 keer zoveel aan, omdat 1 SMS'je getariefeerd wordt als 1 minuut spraak. Oh ja en een sms gaat in dalverkeer momenten... Geen SMS meer verzenden, maar wel hetzelfde kunnen doen via een andere applicatie is de KPN ( e.a.) killer, omdat een sms meer dan.... 99,99% winst is voor de provider.

Misschien wordt het tijd de letters p,i,d uit het woord provider te schrappen!!!

En toch blijven zulke dingen verkeerd bij me vallen..
5000 Man eruit omdat er een winstdaling is. 5000 Gezinnen in de stress omdat er minder winst wordt gemaakt.. Verlies is een ander verhaal..

20 tot 25 procent van alle arbeidsplaatsen is nogal wat. Ik ben wel benieuwd naar de strategie van KPN. Op welke vlakken zitten deze mensen en hoe gaat KPN dat opvangen?

Ik vermoed dat KPN steeds meer de kant op gaat van uitbesteding en brokerage. Of KPN daartoe in staat is en zich daarmee kan onderscheiden vraag ik mij af. KPN is nl. geen kampioen in projectmanagement en luisteren naar klanten.

5000 Man eruit omdat er een winstdaling is


Ik vermoed dat dit alleen een argument voor de ontslag aanvraag is. Inderdaat MT 5000 eruit omdat er minder winst is?
nou ja dan maar minder, dan maar geen miljoenen bonus naar een anonime zakkenvuller.

@MT Er zijn geen aandelen voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.

@ MT
Zeker en ze hebben hun businessmodel nog steeds niet bijgesteld, dus dat verlies gaat er ook nog komen, omdat sms steeds meer vervangen wordt door whattsappertjes. Dat zelfde gaat gelden voor GSM-spraak als LTE er wellicht komt, omdat dan GSM niet meer nodig is met een goed datakanaal. Dan is het VoIP, kunnen we (ze...) meteen twee nummers via één smartphone bieden ipv een dualsimkaart phone kopen. Simpele feature waar veel mensen op zitten te wachten....

De toegevoegde waarde is: nieuwe communicatie-toepassingen. Maar dan wel toepassingen die of bij consumenten of bij bedrijven gekenmerkt worden door toepassingsgerichte oplossingen.

Realiseer svp dat de winst van kpn niet in die paar sms-jes zit. KPN is veel meer dan een provider van een gsm netwerk. Consumenten zijn wellicht bekend met (mobiel)bellen, internet en TV. Maar KPN bedient ook een grote zakelijke markt met SIP en ISDN en heeft veel belangen in bedrijven die niet de naam KPN dragen.

Het simplistische kijken naar "allemaal die verscikkelijke geldwolven" is echt te dom om los te lopen. Kijk nou gewoon naar de kleine spaarder. Die koopt een paar aandeeltjes KPN voor pakweg een tientje per stuk. Die koers was eind 2009 10,38 maar fluctueert nu rond de 7 euro. Als die kleine spaarder met pensioen gaat, en dus zijn aandeeltjes moet inruilen, moet hij mogelijk zijn "enorme vermogen" afrekenen tegen 7 euro en hij pakt dus maar liefst 30% verlies. Daar staat tegenover dat hij sinds 29 ca 2 euro dividend heeft ontvangen. Netto verlies is dus gewoon 10%.

Het rekensommetje betekent dus gewoon dat die mensen die nu moeten verkopen (veelal de wat oudere mensen die toch al flink gepakt wordne door bezuinigingsmaatregelen) 10% van hun geld kwijt zijn. Als het om miljoenen gaat heb ik daar niet zo veel moeite mee, maar als het om duizenden mensen met heel kleine hoeveelheden spaargeld gaat denk ik daar toch iets genuanceerder over.

Die kleine spaarder ziet dat hij een negatieve rente op zijn spaargeld krijgt. Geld waar hij zijn hele leven voor gewerkt heeft. En dat moet hij volgens de goegemeente hier maar slikken omdat hij van zijn spaargeld zonodig moet meehelpen om 5000 overtollige werknemers van de straat te houden? Niet, dus.

Het is terecht dat we de drectiebeloning onder een kritische loep houden. Het is net zo terecht dat die zelfde directie besluit om de rentabiliteit van het bedrijf te borgen.

De omzet daalt al jaren, maar dit heeft te maken met het feit dat KPN heel veel grote projecten verliest aan de concurrentie door de niet capabele Corporate accountmanagers en sales managers bij de KPN. De mensen met kennis en inhoud zijn weg gesaneerd en nieuwe zogenaamde highflyers hebben gewoonweg de kennis niet om de klanten optimaal te adviseren.
KPN moet niet zeiken over dalende inkomsten. Eigen schuld, dikke bult.

@Peter, verwar je de kleine spaarder niet met de kleine belegger? Ik zie daar een wezenlijk verschil. Als belegger weet je dat er risico's zijn.
Overigens worden beleggers meestal blij van bezuinigingen en personeelsreducties (lees kostenreducties). Wrang maar waar.

@Bas

Omdat SMS verkeer 99,99% winst is en 0,01% kosten is bij afname van het SMS verkeer er geen kostenreductie mogelijk. Natuurlijk doet KPN meer dan dit, maar geen enkele dienst van ze heeft zo'n "rendement". Daarnaast financieel is het SMS verkeer echt substantieel, niet alleen met oud en nieuw.

Ben zelf al weggesaneerd omdat het in India goedkoper kon. KPN luistert niet naar loyale medewerkers. Later halen ze het weer terug en zijn er amper mensen met kennis over. Jammer (erg dom) dat KPN helemaal niks leert van fouten. Ze zijn altijd op zoek naar jonge toptalenten.Liefst met een "blackbelt" certificaat! Gaat het met de aandelen wat minder dan gelijk personeel de laan uit sturen..

En wie krijgt er weer een bonus van miljoenen? Erg egoistisch

Wat een grappige discussie over een voormalig staatsbedrijf dat blijkbaar niet opgewassen is tegen marktwerking, tenminste als ik de uitleg van Maarten Oberman lees. Deze lijkt trouwens aannemelijk omdat TNT/NLpost met bijna dezelfde aantallen ontslagen komt en soortgelijke reden.

Voordat we 'krokedilletranen' plengen over verlies van kleine beleggers/spaarders is het misschien handig om eerst te kijken hoe deze verdeeld zijn: http://www.kpn.com/corporate/overkpn/investor-relations/aandeel/verdeling.htm Vergeet ook niet te kijken naar historische plaatsing en 'pakketjes' bij bestuurders.

Belachelijk dat er eind september een groot feest door KPN is gepland wegens 85 jarig bestaan. Dit gaat duizenden euro's kosten. Ik zou zeggen tegen al het personeel: NIET GAAN, dit kan je niet maken tegenover al die mensen die al ontslagen zijn en die ontslagen gaan worden!!!

@Marja
tropenjaren tellen kennelijk dubbel of zo, maar KPN bestaat pas sinds 1 januari 1989 dat is dus "pas" 23 jaar.

@edekkinga
100 punten! (van de 100)

Begrijp ik nu dat dankzij KPN het tekort aan ICTers in een klap is opgelost ?

die kunnen dan mooi dat tekort aan ICT-ers opvullen, waar ik steeds over lees hier ...

Het is niet alleen SMS wat minder wordt...

Bedrijven hebben minder telefooncentrales nodig (Microsoft OCS/Lync wordt steeds meer als volwaardige vervanger gezien)

Telefoonverkeer wordt steeds slimmer gerouteert (zoveel mogelijk over het eigen netwerk heen, en voor internationale bedrijven, lokale uitbreek ipv internationaal tarief)

Vaste verbindingen worden meer en meer ingewisseld voor internet verbindingen

En dan bellen we ook nog eens minder, zowel zakelijk (meer mail/chat/IM/UC) als prive

KPN (en met KPN alle andere telco's van deze wereld) moeten heel hard op zoek gaan naar nieuwe omzetmogelijkheden dan de bovenstaande, dan voorzie ik nog wel een toekomst. Anders ben ik bang dat een mooi bedrijf ten einde loopt binnen een aantal jaren...

@Wats..

en dan ook nog van de zelfde winstdalingssoort:

1. toch geen OT2010 scheelt 120 M
2. grote betaaltelefonie-aanbesteding gemist (20M over 5 jaar)
3. frequentieveiling 2012/3 meer concurrentie, minder business over
4. Internettoegangssnelheid van de Ziggo's e.d. is structureel hoger dan KPN ADSL leidt nu al tot klantenverlies
5. toename verkeer van Skype en geïntegreerd met Lync

en zo zou ik nog even door kunnen gaan (helaas).







KPN is in mijn ogen één van de bedrijven die logischerwijs wat meer zou moeten doen met Cloud Computing.

Het is niet leuk dat ze *weer* moeten reorganiseren, maar het is wel een logische stap.

Als werknemer wiens baan misschien op de toch komt te staan.... Denk goed na over wat je kan en kijk wat er de komenden jaren nodig is. Veel soort werk kan inderdaad uitbesteed worden aan andere landen, of er zijn veel mensen die het kunnen, dan zal de opbrengst van zo'n baan dus steeds verder onder druk komen te staan.

Dit soort nieuws zullen we de komende maanden wel vaker lezen... tijd om uit die negatieve spiraal te komen en de weg naar boven weer te vinden! Zo slecht staan we er als land helemaal niet voor.

Even denken .... miljoenen euro's aan onnodige boetes, 15 jaar reorganisatie na reorganisatie. Huib S. die meer dan 50 miljoen heeft ontvangen. Klanten die van het kastje naar het volgende kastje via een muur of 6 worden gestuurd. Een managementlaag die zo topzwaar is dat een waterhoofd er niets bij is. Een post externe inhuur waar je misselijk van wordt.

Wereld tent!!!!!

KPN heeft nog steeds moeite met het idee dat er zoiets als concurrentie bestaat.
Ook zul je als commerciele organisatie moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Phillips gaat ook niet onderuit omdat niemand meer beeldbuizen en gloeilampen koopt, ze gaan gewoon over op producten waar wel vraag naar is. Dat kan KPN ook (en doet het bedrijf voor een deel ook wel) Gewoon eens wat minder krokodillentranen en een wat meer bescheiden winst zou het bedrijf op de lange termijn wellicht waardevast laten zijn. maar ja toegegeven daar scoor je geen aandeelhouders mee.

Met (enig) begrip voor de economische realiteit van KPN is het vooral zaak kritisch te blijven op de wijze waarop KPN dit zal gaan uitvoeren. Het Burgerlijk Wetboek blijft ook voor KPN van toepassing en de toetssteen voor iedere aanzegging! Voor KPN-ers geldt: zorg dat u uw pz-dossier (op orde) heeft. Een verweer op basis daarvan heeft eerder geleid tot intrekking van de aanzegging en voortzetting van de arbeidsrelatie. Of tot verhoging van de ontslagvergoeding.

KPN is al jaren een intern gerichte organisatie en dan is het vanzelfsprekend dat zij de markt missen.Alle processen zijn/worden intern gericht teneinde de managers te pleasen en als laatste wordt aan de klant gedacht. Logisch dat KPN niet weet wat de markt vraagt en daardoor klanten verliest.

@Ohmar J.
wat je aangeeft geldt helaas voor veel leveranciers, echt (wat mij betreft gelukkig maar) niet alleen voor KPN.

Veel leveranciers gaan namelijk uit van de sterke kanten van hun product, niet van wat er bij de klant opgelost moet worden.

Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot consultants. Dat maakt echter weer dat consultants niet populair zijn bij leveranciers.

Kijk eens aan, we kwamen al heel veel IT-ers te kort, komen er zomaar, ik schat, een kleine 3000 bij. Lossen we het probleem van de huidige tekorten in de IT toch zo maar op. Nu maar hopen dat 'hackers' niet weer hun focus richten op de KPN en dat de KPN nu eindelijk van die vage storingen verstoken blijft.

Ook hier geld uiteraard, hoe minder elementen, hoe minder er mis kan gaan. Ik mag die Eelco Blok wel.

@ Henri Koppen
Ik weet niet welke indicators jij raadpleegt maar ik zie de problemen alleen maar toenemen dan afnemen. Immers, als je op een dergelijke schaal mensen de organisatie uit laat stromen breng je op andere plaatsen een kaalslag aan die je echt niet met verregaande virtualisatie of cloud computing alleen zal oplossen.

We hebben de afgelopen 6 maanden alleen al een flinke toename mogen zien van IT incidenten met een aanzienlijke impact. Was dit omdat we massaal de IT'ers, gedreven door de recessie, er hebben uitgeknikkerd of waren dat eigenlijk geen IT'ers maar gelukkige instromers die zichzelf IT'er zijn gaan noemen, zoals ik ergens iemand zag ventileren.

Hoe dan ook, je hebt voor een degelijk onderhoud een minimaal aantal vakspecialisten nodig en ik heb Eelco Blok nog niet echt kunnen betrappen op vakinhoudelijke IT kennis noch, gezien de stappen die zijn genomen bij het recentelijke incident met die hacker, op IT crisis managements ervaring.

Ik denk dat we gewoon moeten wachten waar de volgende fail zich voor zal doen.

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2012-04-24T11:55:00.000Z Sander Hulsman


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.