Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Yammer brengt stemming gebruikers in kaart

03 augustus 2012 - 09:52ActueelCloud & InfrastructuurYammer
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

Microsoft-dochter Yammer integreert zijn samenwerkingssoftware met de functionaliteit van Kanjoya, een bedrijf in San Francisco dat pioniert op het terrein van analyse van emoties in Engelstalige Yammer-berichten. Hiermee kan Yammer zakelijke afnemers inzicht bieden in de gevoelens en percepties die leven onder het personeel, gebaseerd op de gesprekken die zij voeren binnen het Yammer-netwerk. In Nederland wordt Yammer onder andere gebruikt door ict-dienstverlener Capgemini.

De online dienst Kanjoya Crane Analytics gebruikt de open api's van Yammer om data op te halen uit Yammer-netwerken en subgroepen. Met de opgehaalde data kan het pakket analyses maken van de stemming onder het personeel binnen een bepaalde afdeling, over een bepaald onderwerp, of binnen een bepaald geografisch gebied.

Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld aanpassingen in arbeidsvoorwaarden aankondigt, kan de hr-manager via het Crane Analytics-dashboard de reacties van werknemers peilen om te zien of de stemming ‘verrast', ‘geïrriteerd' of één van tachtig andere gedefinieerde emoties is. Als de verandering alleen gevolgen heeft voor medewerkers in Europa, kan er met dashboard op de stemming in specifieke landen worden ingezoomd.

Met Kanjoya's Crane voor Yammer kunnen hr-functionarissen analyses maken van de stemming rondom bepaalde zoekwoorden, de stemming in beeld brengen in een grafiek, een zogeheten woordwolk maken met veel besproken onderwerpen en een analyse maken van wie er binnen het netwerk een grote invloed hebben op basis van reacties, lof en likes.

Experience Project

De herkenning van emoties in berichten is gebaseerd op het zogeheten Experience Project, een socialemediaproject van Kanjoya-oprichter Armen Berjikly. Het project bestaat uit een socialnetwerkwebsite waar mensen niet vertellen wie zij kennen, maar wie zij zijn. Op basis van de inmiddels ruim tien miljoen bijdragen van gebruikers worden Engelse uitdrukkingen en woordcombinaties gekoppeld aan emoties. De dienst is niet beschikbaar in andere talen dan Engels.

De integratie met Kanjoya Crane is per direct beschikbaar voor alle gebruikers van Yammer Enterprise. Yammer Verified Administrators kunnen zich aanmelden voor een gratis Crane-account van dertig dagen. Daarna is de prijs afhankelijk van de uitgebreidheid van het dashboard, zoals het aantal landen en afdelingen dat is opgenomen.

 

Meer over

eHRMSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Yammer
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft koopt Yammer voor 1,2 miljard dollar

    Yammer
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Yammer lanceert nieuwe zakelijke functies

    Yammer
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Yammer integreert met Microsoft Dynamics

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Yammer, de virtuele koffieautomaat

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Overheid blijft Yammeren en Flickren

    Ed Magnée
    OpinieCarrière

    Yammerend en Twitterend de economische crisis te lijf

    2 reacties op “Yammer brengt stemming gebruikers in kaart”

    1. JeroenL schreef:
      3 augustus 2012 om 11:22

      “Met Kanjoya’s Crane voor Yammer kunnen hr-functionarissen analyses maken van de stemming rondom bepaalde zoekwoorden, de stemming in beeld brengen in een grafiek, een zogeheten woordwolk maken met veel besproken onderwerpen en een analyse maken van wie er binnen het netwerk een grote invloed hebben op basis van reacties, lof en likes.”

      Dit zal vast technisch heel knap zijn, maar ik word hier toch behoorlijk zenuwachtig van. Buiten de nare gevolgen die foute conclusies hier tot gevolg hebben, betekent dit vooral dat Yammer-gebruikers op bewogen momenten weer ná (of tijdens) het werk zullen gaan mailen/whatsappen/sms-en of ouderwets bij de koffie-automaat staan.
      Spionage van medewerkers: iedereen weet dat het kan gebeuren, en je hoort jezelf netjes te gedragen, maar als het zo ver gaat.
      Om een goede film uit de jaren tachtig te citeren: “I’m not paranoid; all my fears are real.”

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      7 augustus 2012 om 11:56

      Een heel eenvoudige en goed werkende methodiek om de stemming te peilen is om eens met de mensen praten. HR mensen die zich in een hok opsluiten en zich laten informeren door dit soort systemen kunnen we namelijk beter weg automatiseren, deze overhead heeft nut en functie namelijk dan compleet verloren.

      Naast verbale communicatie is er namelijk ook de non-verbale communicatie, de lichaamstaal die vaak meer zegt dan woorden in sociale media.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs