Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Monteurs van Eneco testen Google Glass

30 mei 2014 - 09:513 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurEnecoGoogleOrdina
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Energieleverancier Eneco start maandag 2 juni 2014 met een proef waarbij twee monteurs drie weken lang worden uitgerust met een Google Glass. Via die slimme bril krijgen ze bovenop gebruikelijke technische informatie over installaties ook klantgegevens te zien over verbruik. Zo kunnen ze klanten direct informeren over mogelijke besparingen op stroomverbruik en informeren over energiebesparende initiatieven in de buurt. Ict-dienstverlener Ordina ontwikkelde de software voor de pilot.

De proef vindt plaats in de regio Zuid-Holland. Na afloop wordt geëvalueerd en wordt bepaald of de slimme bril op grotere schaal kan worden ingezet en wat de beste vervolgstappen zijn.

Eneco: ‘Door gebruik te maken van Google Glass krijgt de monteur op de locatie van de klant informatie over het energieverbruik, de aanwezigheid van veel stroom verbruikende apparaten en mogelijke buurtprojecten voor het lokaal opwekken van energie. Met deze informatie kan de monteur veel beter dan voorheen de klant adviseren over mogelijke besparingen op het energieverbruik en dus energierekening.’

Op dit moment wordt door monteurs veelal gewerkt met pda’s, pc’s of zelfs nog met papieren bronnen. Het grootste nadeel van deze middelen is dat de monteur alleen informatie krijgt over de technische installatie. Deze proef moet aantonen dat als de monteur ook andere informatie aangereikt krijgt, hij de klant nog beter van dienst kan zijn.

Voordelen

Admar van Meer, directeur Eneco Installatiebedrijven: ‘Voor monteurs biedt Google Glass een groot aantal voordelen. Er kan ter plekke en handenvrij informatie worden opgezocht om snel en vakkundig een probleem op te lossen. Daarnaast is er meer informatie beschikbaar over de specifieke situatie van een klant. Zaken als jaarverbruik en de aanwezigheid in huis van apparaten die veel stroom verbruiken, kunnen aanleiding zijn voor een advies aan de klant. Bijvoorbeeld over hoe hij kan besparen op zijn stroomrekening. Als de monteur op de Google Glass ziet dat het lang geleden is dat de meteropname is gedaan, kan hij de klant aanbieden om dit meteen even te doen aangezien hij er toch is.’

Volgens Eneco biedt de slimme bril ook inzicht in initiatieven in de buurt voor het opwekken van duurzame stroom. De klant kan daarover geïnformeerd worden, zodat hij kan besluiten om te participeren, bijvoorbeeld door lid te worden van een coöperatie of via het kopen van certificaten.

Klant centraal

Voor Eneco betekent de proef een verdere stap in het centraal stellen van de klant. ‘De gegevens die via de Google Glass voor de monteur beschikbaar komen, geven gelegenheid tot een betere en snellere dienstverlening en een betere dialoog met de klant. Dat uit zich in hogere kwaliteit en een lagere onderhoudsrekening, maar ook in adviezen om te besparen en te verduurzamen’, stelt het energiebedrijf.

Meer over

Testing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Incentro helpt brandweer met Google Glass

    Google Glass
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Accenture koppelt IntelliVue en Google Glass

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Vendor lock-in is weer terug met Google Glass

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Liftmonteurs dragen Microsoft HoloLens

    Google Glass
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Wearables zijn toekomst van gezondheidszorg

    Google Glass Nederlandse roeiers
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Roeiers op weg naar Rio met Google Glass

    6 reacties op “Monteurs van Eneco testen Google Glass”

    1. Corne schreef:
      30 mei 2014 om 14:41

      Ik lees hier niets over privacy. Wil de klant wel dat elke medewerker bij Eneco alles van de klant weet???

      Login om te reageren
    2. L. Brand schreef:
      31 mei 2014 om 19:29

      Kan toch net zo goed met een tablet van een paar tientjes. Wat een onzin om te beweren dat Google Glass nodig is om dit mogelijk te maken. Proven technology is toch wat je als Eneco wilt gebruiken. Dit om de kosten zo laag mogelijk te houden voor je klanten. Gaat hier niet echt mee lukken.

      Login om te reageren
    3. Robert-Jan schreef:
      1 juni 2014 om 19:03

      Helemaal mee eens. Blijkbaar vindt Eneco, net als sommige banken, dat de privacy van hun klanten opgeofferd mag worden voor allerlei commerciële doeleinden (verkopen van ongevraagde zaken bij een meteropname bezoek, onder het mom van betere dienstverlening). Als dit via Google Glass getoond kan worden, dan kan hier ook pro-actief over gemaild worden.

      Login om te reageren
    4. NumoQuest schreef:
      2 juni 2014 om 05:34

      @ Corne
      Ik vind dit een geweldig initiatief en een casu optima forma voor inzet van IT. Sec krijgt de monteur (Hopelijk) alleen technische installatiedetails te zien en daarnaast verbruik wellicht. De combinatie van beiden zijn een controlepunt om te zien of er geen sprake is van een technisch mankement.

      Als er een te hoog verbruik is kan het zijn dat er misschien technisch iets niet in orde is. Mochten de gebruikers teveel verbruiken kan advies natuurlijk ook goed op zijn plaats zijn.

      Wat dit initiatief betreft, Hulde Eneco.

      Login om te reageren
    5. Roelof schreef:
      2 juni 2014 om 12:16

      Even los van de privacy argumenten.. Een ander belangrijk punt vind ik dat je steeds vaker, bij allerlei leveranciers/onderhoudstechnici voor akkoord moet tekenen op een tablet, zónder dat je kan zien wat er verder in het formulier staat. Laat staan dat je een papieren kopie krijgt. Wáár teken je dan voor, en wat kan er verder gebeuren met je handtekening? Dan heb ik liever de papieren variant, die is tenminste helder.

      Login om te reageren
    6. Ewoud D. schreef:
      5 juni 2014 om 10:52

      ‘Het grootste nadeel van deze middelen is dat de monteur alleen informatie krijgt over de technische installatie.’

      Misschien een gekke gedachte maar is dat niet enkel en alleen de informatie die een monteur nodig heeft? Krijg de indruk dat Eneco met dit initiatief van de monteur een verkoper probeert te maken, een soort van colportage dus.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs