Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Steeds vaker tablet of laptop in de klas

05 november 2014 - 11:49ActueelCloud & InfrastructuurKennisnet
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het gebruik van een tablet en laptop in het onderwijs is de pioniersfase voorbij. De inzet van de apparaten op scholen is gemeengoed geworden. Dat concludeert Kennisnet na onderzoek naar de inzet van mobiele devices in het onderwijs. In het primair onderwijs (po) wordt de tablet of laptop ongeveer 27 procent van de tijd ingezet, in het voortgezet onderwijs is dat 38 procent (vo).

In het primair onderwijs heeft de school vaker het apparaat aangeschaft dan in het vo. (71 om 55 procent). Leerlingen in het vo kunnen vaker keuzen om een eigen apparaat mee te nemen dan leerlingen in het po (13 om 4 procent).

Leraren zijn over het algemeen positief over het gebruik van tablets in het onderwijs. Gevraagd naar de ervaringen van docenten met lesgeven aan een klas waarbij iedere leerling zijn eigen device heeft, is ruim de helft van de ondervraagden (51 procent) positief over de inzet van tablets en laptops. Slechts 12 procent van de respondenten is uitgesproken negatief. De overige 37 procent neemt een neutraal standpunt in.

Efficiënter leerproces

De meest gehoorde opmerkingen over de inzet van tablets zijn: ‘Handig om te differentiëren’, ’toegenomen motivatie’, ‘Infra is onvoldoende’, ‘leerlingen zijn minder ict-vaardig dan gedacht’. De helft van de leraren ziet dat de motivatie bij de inzet van mobiele devices toeneemt en leidt tot een efficiënter leerproces. Op de vraag of het ook leidt tot betere leerprestatie zijn leraren minder uitgesproken Hier kan slechts 30 procent mee instemmen.

Ongeveer 65 procent van de leraren heeft minder dan 4 uur training gekregen om effectief gebruik te maken van deze apparaten Terwijl deze laptop of tablet ongeveer 35 procent van de tijd gebruikt wordt. De scholen zijn vaak wel zelf eigenaar van de apparaten. Dit is in ongeveer 60 procent van de scholen het geval. In 15 procent van de gevallen nemen leerlingen hun eigen device mee. Voor de rest wordt een combinatie ingezet, eventueel in de vorm van een huurkoop, lease of subsidie constructie.

Opzet

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Kennisnet door Onderwijs Innovatie Groep (OIG) in juli 2014. Het onderzoek is uitgezet onder het Onderwijspanel van OIG waarin leraren over verschillende onderwerpen bevraagt worden Dit bevragen kan op verschillende manieren en is breder dan alleen kwantitatief of kwalitatief. In totaal hebben 331 leraren meegedaan aan het onderwijs. 39 leraren hebben daarnaast ook leidinggevende taken.101 leraren geven les in het primair onderwijs. 230 leraren geven les in het voortgezet onderwijs.

Meer over

LaptopsTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    7 reacties op “Steeds vaker tablet of laptop in de klas”

    1. NumoQuest schreef:
      6 november 2014 om 05:52

      Medenkend en meewerkend in het Rotterdamse onderwijs en IT, heb ik dit een geweldige stap gevonden. Weg die boeken en hier die laptop en tablet. Dat werkt goed en is voor de puber een hele stap voorwaarts. want de vaak aartsluie en geslepen puber wil helemaal niet sjouwen met tassen, zeulen met boeken en schriften.

      Nee zij willen tijdens de les onderling kunnen whats appen en klooien en wat minder opletten. Gelukkig dat er ook nog slimme en nadenkende IT pro’s zijn die dat recentelijk dicht hebben getimmerd op het netwerk. Het bleek ineens een stuk rustiger te worden in de klas.

      Het managen van het internet vinden ze nog steeds een beetje bewerkelijk maar ze kunnen wel telkens weer lachen met het script dat telkens bij degenen die aanloggen, whats ap van de laptops en tablets haalt. Want een beetje managen hoort daar ook bij.

      Al met al een zeer goede ontwikkeling.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      6 november 2014 om 08:19

      @Numo: een deel van je verhaal herken ik. Tijdens gastcollege’s welke ik zo af en toe mag geven merk je ook dat sommigen met hun device bezig zijn met andere dingen dan hetgeen waarvoor ik daar ben.

      Maar jouw oplossing geeft wel te denken over het hele BYOD concept. Als ik mijn eigen device meeneem naar de klas, zou ik er niet vrolijk van worden als na aanloggen van alles aangepast wordt op mijn device.

      Waar je ook mee op moet letten is dat de leerlingen vervolgens niet de halve les op zoek gaan naar achterdeuren om alsnog te kunnen chatten. Immers, hierdoor zitten ze alsnog niet op te letten.

      Kortom: ja, tablets/laptops in de klas heeft absoluut toegevoegde waarde, maar kent nog enkele leuke uitdagingen om te voorkomen dat leerlingen met andere dingen bezig gaan zijn.

      Login om te reageren
    3. Pascal schreef:
      6 november 2014 om 08:40

      Ook ik heb vaker les gegeven, en ik hecht meer waarde aan een whiteboard met een paar viltstiften en een gemotiveerde docent (en dito studenten).
      Vergeet niet dat een computer gewoon een stuk gereedschap is, een stuk ijzer dat het werken gemakkelijker kan maken, maar geen surogaat voor gebrek aan intelect is.

      Als we geen zin hebben om met boeken te slepen (wat ik goed kan begrijpen), geef de kids dan een E-reader.

      Een ding was ik altijd met Prof Pim eens, die computer de klas uit !

      Login om te reageren
    4. kj schreef:
      6 november 2014 om 09:42

      @Pascal
      Ik ben het helemaal met je eens. Inhoud is belangrijker dan verpakking.
      Alles dat de communicatie tussen docent en leerling kan verstoren (zoals een laptop met chat, muziek en plaatjes) wil je er gewoon niet bij hebben. Het gaat om de overdracht van concepten van mens tot mens.

      http://www.volkskrant.nl/opinie/steve-jobsschool-ze-leren-het-ook-nooit-in-het-onderwijs~a3500123/

      Login om te reageren
    5. Luuk Roovers schreef:
      6 november 2014 om 13:26

      Ik maak mij op zich wat zorgen. Kinderen hebben al de neiging op thuis bezig te zijn met games, werkstukken en zo.
      Je kunt je afvragen of onze ogen wel gemaakt zijn om continue naar dit soort beelden te kijken. En onze vingers om steeds maar digitaal bezig te zijn.
      Zou juist de afwisseling niet goed zijn? Mogen kinderen niet gewoon kladden op een papiertje met stift en pen? zou dat niet gewoon beter zijn voor onze motoriek?
      Ik weet het niet. Is hier onderzoek naar gedaan?
      Ik ben niet tegen automatisering. Maar we moeten wel mensen blijven….

      Login om te reageren
    6. Johan Duinkerken schreef:
      6 november 2014 om 14:19

      @Luuk
      Helemaal mee eens. Niet voor niets dat Steve Jobs zijn kinderen liever zo weinig mogelijk met tablets om wilde laten gaan.

      En er is inderdaad onderzoek gedaan naar ontwikkeling van kinderen van nu en het blijkt dat ze achter lopen qua motoriek in vergelijk met vroegere generaties. Het verband met meer en langer achter de computer zitten is ook aangetoond.

      Maar als de zelfdenkende computers genoeg ontwikkeld zijn hoeven we helemaal niet meer naar school. Alles wordt al voor ons geregeld en we hoeven niets meer te weten.

      Login om te reageren
    7. Pascal schreef:
      7 november 2014 om 08:40

      @Johan,
      quote Alles wordt al voor ons geregeld en we hoeven niets meer te weten

      Volgens mij is dat al lang het geval.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs