Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nokia verkoopt navigatietak aan autofabrikanten

03 augustus 2015 - 08:56ActueelCloud & InfrastructuurNokiaTomTom
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Netwerkleverancier Nokia verkoopt zijn navigatietak Here voor 2,8 miljard euro aan een consortium van autofabrikanten. In die groep zitten onder andere Audi, BMW en Daimler. Volgens Nokia past het afstoten van de kaartendivisie in de nieuwe strategie waarin het bedrijf zich op netwerkapparatuur en -diensten richt.

Here telt bijna 6500 medewerkers, de verkoop moet in 2016 afgerond zijn. De divisie voor digitale kaarten en zakelijke locatiediensten komt voort uit de in 2008 door Nokia overgenomen activiteiten van Navteq. Nokia betaalde ertoen 8,1 miljard dollar voor.

De opbrengsten van Here zullen Nokia goed van pas komen, het moet ruim 15,6 miljard euro neertellen voor de in april 2015 aangekondigde overname van Alcatel Lucent. Het afstoten van de digitale kaartentak is de tweede grote verkoop van een divisie door Nokia sinds het bedrijf wordt omgevormd van een mobieltjesmaker naar een leverancier van netwerkapparatuur en -diensten. In 2013 verkochten de Finnen hun smartphone-divisie aan Microsoft.

Tegenvaller voor TomTom

De overname van Here door de autobouwers wordt door analisten gezien als een tegenvaller voor TomTom, dat minder afhankelijk probeert te worden van de consumentenmarkt en samenwerkingsverbanden met autobouwers zoekt. Het bedrijf levert al kaarten aan Daimler en Volkswagen, het moederbedrijf van Audi. Die krijgen nu via het consortium ook digitale kaarteninformatie en locatie-diensten in handen.

NRC-handelsblad analyseert: ‘Over de overname van Here door het consortium deden al een tijdje geruchten de ronde. Naar verluidt hadden ook Facebook en taxibedrijf Uber interesse in de kaartendivisie. Steeds meer bedrijven zijn geïnteresseerd in goede kaarteninformatie, vooral vanwege de rage van zelfrijdende auto’s. Om auto’s steeds meer autonoom te laten rijden, moeten ze nauwkeuriger weten waar ze zich bevinden.’

Nokia na de overname

Nokia bestaat na de overname van Here nog uit twee divisies. Nokia Network voor netwerkproducten en -diensten en Nokia Advanced Technologies voor het licenseren van smartphones en tablets met de merknaam Nokia.

Meer over

Overname

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nokia koopt Nakina en investeert fors in IoT

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs