WiFi-test in hogesnelheidstrein geslaagd

Dit artikel delen:

Op de hogesnelheidstrein Thalys werd gisteren tussen Brussel en Parijs met succes een stabiele WiFi-breedbandinternetaansluiting tot stand gebracht.

Deze test kreeg de steun van het European Space Agency (ESA) en werd gerealiseerd door de Anglo-Belgische operator 21Net met Siemens als technologische partner. Siemens België integreerde het draadloos breedbrand WiFi-netwerk in de wagons en ontwikkelde het volledige beheersysteem.

De nieuwe satellietverbinding op de Thalys moet zowel zakenmensen als treinpersoneel en privé-reizigers de kans bieden om snel en stabiel op het internet te surfen tijdens hun treinreis. De verbinding tussen trein en satelliet heeft een bandbreedte van maximaal 4 Mbit/s downstream en 2 Mbit/s upstream, vergelijkbaar met de kwaliteit van een adsl-verbinding, en biedt verschillende business- en entertainment-toepassingen. Hiermee vestigt Thalys een nieuw record.

Het pilootproject loopt drie maanden lang op één trein. Indien het succes heeft, zal Thalys zijn volledige vloot van 28 treinen op het traject Brussel-Parijs uitrusten met supersnel internet.

De reiziger krijgt bij de aankoop van zijn kartje een paswoord en een ID waarmee hij kan inloggen op de draadloze breedbandverbinding. Zodra hij inlogt, worden zijn authenticatiegegevens via satelliet doorgestuurd naar het centrale Network Operations Center (NOC) van Siemens in België. Daar bevindt zich het Network Management Center waar Siemens voor 21Net de authenticatie van de gebruikers beheert en de tijdgebaseerde facturatiegegevens verzamelt.


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Hoe gaat dat direct in Nederland in de lange tunnel onder het groene hart, geen sateliet verbinding lijkt mij

Standaard inderdaad niet. Maar gezien het feit dat in metro Amsterdam, Schipholtunnel en naar ik dacht ook metro Rotterdam repeaters in de tunnel zitten voor GSM- en UMTS verkeer, zal het technisch niet al te moeilijk zijn om voor deze HSL verbinding ook kontakt in tunnels mogelijk te maken. Of het commercieel rendabel wordt is natuurlijk een andere discussie...


Bij een snelheid van 240km/h zul je in die 8km lange tunnel ongeveer twee minuten niet kunnen internetten. Beetje flauw dat de NS daar geen oplossing voor heeft.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-22T14:43:00.000Z Redactie Computable/Data News
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.