Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Uber zelfrijdende auto

Digitalisering en connectiviteit bewegen autobranche

14 januari 2019 - 13:503 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Voor het tweede jaar op rij blijven digitalisering en connectiviteit dé belangrijkste uitdagingen voor de auto-industrie. Dat blijkt uit de ‘Global Automotive Executive Survey’ van KPMG. Het audit- en advieskantoor ondervroeg wereldwijd meer dan duizend leidinggevenden uit de automobielindustrie en bijna 2.500 consumenten over hoe zij de auto-industrie zien evolueren.

Het aandeel van de West-Europese automobielproductie blijft afnemen op mondiaal vlak. KPMG ziet ook dat maatschappelijke evoluties rond ecologie, fiscaliteit en mobiliteit de industrie met nieuwe uitdagingen confronteren. Vooral van digitalisering en connectiviteit liggen de toplui uit de auto-industrie ’s nachts wakker, ook in 2019.

‘Technologische ontwikkelingen en connectiviteit maken vandaag integraal deel uit van ons leven: het is daarom niet te verwonderen dat dit de belangrijkste trend is en blijft voor de automobielindustrie’, zegt Frank Vancamp, vennoot en mobiliteitsexpert bij KPMG België. ‘Nieuwe evoluties zoals 5G en het connecteren van verkeersinfrastructuur maken dit concreet. We evolueren geleidelijk naar een nieuw ecosysteem, waarbij de ‘traditionele’ automobielindustrie samenwerkt met tech- en telecomgiganten, maar evengoed met de overheid. Ook de deeleconomie neemt een belangrijke rol op in dit ecosysteem, denk maar aan de toenemende populariteit van autodelen.’

Als tweede en derde belangrijkste uitdagingen komen uit de KPMG-studie de ontwikkeling van elektrische wagens en van elektrische wagens aangedreven door brandstofcellen naar voren. Uit de enquête blijkt dat de markt voor auto’s zal bestaan uit verschillende soorten aandrijvingen. Tegen 2040 verwachten de ondervraagden dat elektrische wagens dertig procent van de markt zal innemen, naast 25 procent hybride wagens en 22,5 procent brandstofcelauto’s. Ook de klassieke verbrandingsmotoren zijn dan nog goed voor een marktaandeel van 22,5 procent.

Arnaud De Splenter, advocaat en mobiliteitsexpert bij K Law: ‘We moeten afstappen van het idee dat één soort aandrijving de volledige markt zal overheersen. Hoewel het aandeel van fossiele brandstoffen zal blijven verminderen, is het voorbarig om te stellen dat diesel bijvoorbeeld volledig zal verdwijnen. Er zullen ook verschillen blijven bestaan tussen regio’s, afhankelijk van brandstofprijzen en andere factoren.’

Ook blijkt uit de studie dat consumenten nog niet overtuigd zijn over de elektrische wagen omwille van de prijs, het bereik en de laadcapaciteit van batterijen. Zowat tachtig procent van de ondervraagden uit de automobielindustrie zien meer heil in brandstofcelauto’s dan in elektrische wagens.

Autoproductie

KPMG polste ook de verwachtingen rond de productie van auto’s. Twee derde van de ondervraagden gaf aan te verwachten dat het aandeel van West-Europa op wereldvlak zal verminderen van vijftien procent naar vijf procent tegen 2030. Frank Vancamp: ‘West-Europa zal hevige concurrentie ondervinden van China dat zich meer en meer opwerpt als marktleider in e-mobility en de ontwikkeling van elektrische batterijen. De automobielindustrie in West-Europa moet daarom massaal investeren in connectiviteit. Hoewel de vooruitzichten voor West-Europa dus niet zo rooskleurig zijn, is het wel positief dat de productie in eigen land – Audi Vorst en Volvo Gent – zich in de nabije toekomst zal concentreren op elektrische en hybride wagens.’

Een bijkomend probleem is dat slechts de helft van de ondervraagden uit de West-Europese auto-industrie aangeeft dat er een consistent beleid is om de eigen industrie te versterken, tegenover meer dan tachtig procent in de VS en China.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bosch toont autonome shuttle op CES 2019

    Euro
    ActueelCloud & Infrastructuur

    EU steekt 20 miljoen in Hongaars autotechbedrijf

    Elektrische auto
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Elektrische auto te duur, en nu?

    Stad smart city
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Blackberry beveiligt slimme auto’s in smart cities

    Testbaan zelfrijdende auto
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zweden bouwt testparcours voor autonome auto’s

    Dassualt 3DExcite voor Toyota
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Toyota en Softbank stappen in slimme auto’s

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs