Minister spreekt werkgevers aan op 'rij Mono'

Dit artikel delen:

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verzoekt werkgevers om met hun medewerkers afspraken te maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets. Om die wens te ondersteunen, is de 'rij Mono'-campagne gestart, gericht op werkgevers. Van werknemers wordt nog te vaak verwacht dat zij reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn.

Ruim één op de drie werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Bij 35 procent van de bedrijven wordt van collega’s verwacht dat ze altijd binnen een halfuur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto. Eén op de tien werkgevers vindt het zelfs een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Volgens minister Van Nieuwenhuizen is het totaal onverantwoord om van je mensen te verwachten dat ze onderweg reageren op berichten. 'Want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij Mono.’

Nieuwe campagne

"Mono staat letterlijk voor één of alleen."

Nu de zomervakantie voor de meeste werknemers voorbij is, heeft de bewindsvrouw het startsein voor een nieuwe Mono-campagne gegeven, gericht op werkgevers. Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers Mono kunnen rijden.

Uit het VVN/VNA-onderzoek blijkt wel dat ongeveer de helft van de werkgevers op de goede weg is. Zij hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het telefoongebruik onderweg. Het gaat onder meer om Picnic, Samsung, Arcadis, Athlon, Heineken, Shell, de ANWB en verschillende transportbedrijven, zoals Van den Broek Logistics.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik vraag me soms wel eens af of de werkgever het echt verwacht, ofdat we onszelf zo belangrijk en onmisbaar vinden dat we er een gewoonte van gemaakt hebben dag en nacht bereikbaar te zijn en altijd à la minute willen antwoorden.

En zelfs dan ... ik heb in het verleden standby diensten gedraaid waarbij ik geacht werd binnen ½ uur te reageren. In praktijk betekende dat de eerstvolgende afslag of parkeerplaats nemen, auto langs de kant en dan pas reageren (carkits hadden we toen nog niet). Wat is er mis mee dit vandaag de dag nog steeds zo te doen ipv te gaan zitten appen in een auto? Het verantwoordelijkheidsgevoel van de verkeersdeelnemers lijkt steeds verder te zoeken te zijn helaas :(

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-09-02T11:55:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.