Belsimpel splitst id-verificatietak af als Verifai

Dit artikel delen:

Telecomwinkelier Belsimpel brengt zijn platform voor veilige id-verificatie in een apart bedrijf onder. De spin-off Verifai profileert zich als een 'identity service provider' die privacy hoog in het vaandel heeft staan. Het bedrijf combineert id-verificatie met een breed scala aan controles om de identiteit van klanten op een veilige manier vast te stellen.

De wortels van Verifai gaan terug tot 2016 toen Belsimpel in 2016 zocht naar een gebruiksvriendelijke methode om de identiteit van klanten vast te stellen zonder onnodig inbreuk te doen op de privacy bij de aanschaf van een telefoonabonnement. Maar de telecomwinkelier vond de bestaande oplossingen niet goed aansluiten op de eisen rondom gebruiksgemak, veiligheid, en privacy. De aanbieders kwamen met name uit een sector die zich voorheen richtte op fysieke paspoortscanners, bijvoorbeeld op luchthavens. Zij hadden minder ervaring met het ontwikkelen van producten gericht op consumenten, waarbij persoonsgegevens veelal onversleuteld werden verstuurd naar en verwerkt op servers in het buitenland.

Om toch een passende oplossing te ontwikkelen, werd intern een team met ontwikkelaars aan de slag gezet. Gezien de geschiedenis van het bedrijf was dit geen opmerkelijke stap. Belsimpel ontwikkelt namelijk als sinds de oprichting in 2008 vrijwel alle software intern en heeft derhalve een groot team ontwikkelaars. Ook lanceerde Belsimpel al eerder een spin-off: in 2014 zag verzekeringsbedrijf Tulip Assist het levenslicht.

Na vier jaar ontwikkelen, lag er een totaaloplossing op het gebied van identiteitsverificatie waar het bedrijf tevreden over was. Om andere organisaties met vergelijkbare identiteitsverificatiebehoeften te helpen, besloot Belsimpel deze technologie onder te brengen in een nieuw bedrijf dat Verifai heet.

Ken uw klant

"Identiteitsdocumenten worden automatisch uitgelezen"

De software is opgezet naar het model van online-betaalverwerkers (psp's: payment service providers): met de software kunnen organisaties met een eenvoudig te configureren koppeling een ken-uw-klant-proces integreren in hun webapplicaties of mobiele apps.

Identiteitsdocumenten worden automatisch uitgelezen. Geheel volgens het 'privacy by design'- principe worden alleen de noodzakelijke data verwerkt. Daarnaast beschikt Verifai over nfc (near field communication)-ondersteuning. Daardoor kan onomstotelijk worden vastgesteld of een document echt is. Met biometrische checks zoals gezichtsvergelijking (face matching) stelt de software van Verifai vast of het document daadwerkelijk bij de gebruiker hoort. Doordat de software als platform is opgezet, hoeven organisaties niet meer zelf verschillende leveranciers te koppelen om hun kyc-proces volledig in te richten.

Verschillende marktleiders uit het financiële wezen, de telecomsector en de detailhandel hebben zich sinds de oprichting in 2017 bij het platform aangesloten als klanten van het eerste uur.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Mobility

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-05-26T10:19:00.000Z Alfred Monterie