ACM: Apple moet betaaleisen voor App Store aanpassen

Aanbieders van dating apps werden benadeeld

Dit artikel delen:

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Apple flink op de vingers getikt over de voorwaarden voor toegang tot haar Nederlandse App Store. Aanbieders van dating-apps moeten daarvoor een flink deel van hun marge inleveren.

De ACM eist dat Apple deze onredelijke voorwaarden snel aanpast. Aanbieders van betrokken apps hebben momenteel geen vrije keuze, stelt de ACM. Apple krijgt twee maanden de tijd ‘haar leven te beteren’. Gebeurt dat niet dan moet Apple wekelijks een dwangsom van 5 miljoen euro betalen met een maximum van 50 miljoen euro.

De uitspraak geldt alleen voor aanbieders van dating-apps. Volgens Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, is deze groep sterk afhankelijk van de App Store. ‘Apple maakt daar misbruik van.’

Betrokken aanbieders moeten ook andere betaalsystemen kunnen gebruiken dan die van Apple. Bovendien dienen zij de mogelijkheid te krijgen om in hun app te verwijzen naar betaalmogelijkheden buiten de app.

Misbruik

De kwestie rond Apple spitst zich toe op de wijze waarop het bedrijf een groot deel van de inkomsten uit de verkoop van digitale content zoals ‘superlikes’ en ‘boosts’ afroomt. Betalingen van consumenten moeten via Apple lopen. Het bedrijf eist daarbij de rol van commissionair op. Ook wordt het gebruik van bepaalde software voorgeschreven; de IAP-API die in iOS zit ingebouwd.

Betrokken dating-partijen mogen van Apple geen andere betaalmethode gebruiken. Evenmin is het hen toegestaan in de apps te verwijzen naar een andere wijze van betalen. Vorige week stelde de voorzieningenrechter de ACM in het gelijk. De rechter volgde het standpunt van de toezichthouder dat Apple op dit deel van de online-datingmarkt haar economische machtspositie misbruikt.

Om gebruik te maken van de App Store betalen app-aanbieders 99 dollar per jaar. Bijna 85 procent van de app-aanbieders betaalt alleen deze vergoeding. Dat zijn kleine bedrijven, maar ook grote bedrijven als Amazon, Booking of Uber. Als een app-aanbieder binnen zijn app betaalde diensten of abonnementen wil aanbieden, stelt Apple extra voorwaarden. De ACM vindt dat de voorwaarden in geen verhouding staan tot de extra geleverde betaaldienst.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures Mobility

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-27T11:29:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.