Sony ontvouwt plannen voor elektrische auto

CES 2022

Dit artikel delen:

Sony overweegt om zelf elektrische auto’s te produceren. Zowel technisch als marketing-wise zegt het elektronicaconcern daar klaar voor te zijn.

Tijdens de techbeurs CES kondigde Sony een prototype SUV aan, de Vision-S 02. Dit voertuig gebruikt hetzelfde ev-cloudplatform als een eerder prototype (S 01) dat al is getest op de openbare weg. De nieuwe zevenzitter blinkt uit door zijn grote ruimte, met de bedoeling audio, video, gaming alsmede ander entertainment tot hun recht te laten komen.

Het Japanse techbedrijf speelt al langer met de gedachte de handschoen tegen de Tesla’s van deze wereld op te nemen. Sony levert al zoveel elektronica aan de auto-industrie dat de stap naar het uitbrengen van eigen automodellen klein is. Ook het Chinese Xiaomi, Huawei, Google en Apple willen eigen auto’s gaan verkopen.

Outsider

Sony is zeker geen outsider. De Japanse fabrikant levert op grote schaal sensoren voor auto’s die in meer of mindere mate zelfrijdend zijn. Veel handige hulpsystemen in de auto bevatten Sony-componenten. Ook de camerasystemen in auto’s komen veelal van Sony, net zoals dat bij veel smartphones het geval is. De auto van de toekomst is een gadget - en in die wereld voelt Sony zich thuis. Ook Sony’s marketingkracht kan een factor van betekenis blijken. De auto wordt steeds meer een lifestyleproduct.

Bij de zelfrijdende auto’s hoeven de bestuurders nauwelijks meer op de weg te letten. Elektronica neemt immers alle rijtaken over. De chauffeur en zijn eventuele medepassagiers hebben daardoor meer tijd van entertainment te genieten. Door de luidsprekers in de stoel, die een driedimensionaal geluidsveld creëren, en de streamingdienst compatibel met '360 reality audio', lijkt het alsof passagiers aanwezig zijn bij een liveoptreden.

Videoservice

De Vision-S 02 beschikt ook over een volledig geïntegreerde digitale videoservice. Hierdoor is een gedeelde of individuele videoweergave mogelijk op het panoramische scherm vooraan en individuele displays op de achterbank. Ook de mogelijkheden tot gaming zijn uitgebreid. Tijdens een autorit kan je PlayStation-games spelen via een externe verbinding met een console thuis, naast de mogelijkheid om streaming-games via de cloud te spelen.

Maar Sony wil zich met zijn auto’s ook onderscheiden in veiligheid. Zo herkent en analyseert de elektronica  de omgeving in realtime via sensoren die 360 graden rond het voertuig zijn geïnstalleerd. Deze sensoren omvatten cmos-beeldsensoren met een hoge gevoeligheid, hoge resolutie en een groot dynamisch bereik. Lidar-sensoren detecteren de driedimensionale ruimte nauwkeurig. Bovendien biedt het systeem intuïtieve interactie met de bestuurder in combinatie met het geluids- en human-machine interface-systeem van het voertuig. De bestuurder kan hiermee de status van de omgeving nauwkeurig beoordelen, stelt Sony. Te denken valt aan de aanwezigheid van ambulances, brandweerauto’s en andere hulpverleningsvoertuigen.

Bewaking

Time-of-flight-sensoren worden gebruikt om bewakingsfuncties te bieden voor de authenticatie van de bestuurder en om passagiers te bewaken. Ze ondersteunen ook intuïtieve gebaren en spraakopdrachten. Dit verbetert de bruikbaarheid van de auto-interface. Het voertuig bevat bovendien een nieuwe functie waarmee het weergavethema en de acceleratie- en vertragingsgeluiden van het voertuig zijn aan te passen. Voertuiginstellingen, sleutelvergrendelingen en gebruikersinstellingen zijn te synchroniseren door het voertuig te koppelen aan de cloud. Daarbij is de inzet van 5G-communicatie mogelijk. Voordelen zijn lage latentie, hoge capaciteit en hoge snelheid. Omdat de auto over-the-air updates kan ontvangen, zitten altijd de laatste beveiligingsfeatures en servicefuncties aan boord.

Dankzij knowhow op gebied van smartphones en het internet of things heeft Sony al veel ervaring met bediening op afstand opgedaan. In Japan en Duitsland zijn rij-experimenten gedaan waarbij de auto met 5G is verbonden. Het telematicasysteem in het eerste prototype is in staat tot transmissie met lage latentie (video- en besturingssignalen) en uitgebreide communicatiecontrole (monitoring en voorspelling).

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures Mobility

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-01-05T11:00:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.