Dit blijkt uit de cijfers over het tweede kwartaal die KPN vanmorgen presenteerde. De omzet uit diensten aan het mkb steeg met 7,7 procent (vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder) tot 146 miljoen euro. Daarentegen daalde de omzet uit diensten aan grote ondernemingen met 3,1 procent tot 193 miljoen euro. Maar KPN maakt zich daar geen zorgen over. Het tempo waarmee de omzet daalt, vertraagt al enige tijd. De migratie van grote klanten met traditionele 'voice' en ‘legacy broadband’ naar KPN’s eigentijdse ‘smart combinations’ is vrijwel ten einde. KPN verwacht daardoor straks meer mogelijkheden tot cross- en upsell te krijgen.
Verder is het dienstenaanbod veel toekomstbestendiger gemaakt. In het afgelopen kwartaal zijn 3G, ISDN, SDH Access en traditionele telefonische vergaderdiensten volledig uitgefaseerd.
Een plus
De inkomsten uit maatwerkoplossingen stegen met 5,2 procent tot 70 miljoen euro, mede door het opleveren van projecten en de hardware die daarbij komt. Al met al haalde de zakelijke tak met 1,9 procent omzetstijging eindelijk na vele jaren een plus. De omzet uit it-diensten nam 16 procent toe, vooral door diensten op gebied van de cloud en ‘workspace’. De NPS-score op de zakelijke markt, een indicator van klanttevredenheid, daalde van +4 in het eerste kwartaal naar +1. KPN wijt dat aan de ‘meer moeilijke economische omgeving en verschillende kleinere gebeurtenissen’.
De totale omzet steeg in het tweede kwartaal met 1,4 procent (vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder) tot 1,3 miljard euro. De nettowinst (exclusief incidentele baten en lasten) nam met 18 procent toe tot 174 miljoen euro.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: