KPN ziet zakelijke omzet na tien jaar weer stijgen

Dit artikel delen:
Stijging

Voor het eerst in ruim tien jaar is KPN erin geslaagd de omzet in de zakelijke markt te laten stijgen. Met deze ommekeer loopt het telecombedrijf zelfs voor op het ambitieuze driejarenplan dat in november 2020 van start ging. Naast een verdere uitbreiding van de netwerken en een vereenvoudiging van het bedrijfsmodel zette KPN toen in op groei, niet alleen op de consumentenmarkt maar ook op de b2b-markt die al jaren afkalfde.

Dit blijkt uit de cijfers over het tweede kwartaal die KPN vanmorgen presenteerde. De omzet uit diensten aan het mkb steeg met 7,7 procent (vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder) tot 146 miljoen euro. Daarentegen daalde de omzet uit diensten aan grote ondernemingen met 3,1 procent tot 193 miljoen euro. Maar KPN maakt zich daar geen zorgen over. Het tempo waarmee de omzet daalt, vertraagt al enige tijd. De migratie van grote klanten met traditionele 'voice' en ‘legacy broadband’ naar KPN’s eigentijdse ‘smart combinations’ is vrijwel ten einde. KPN verwacht daardoor straks meer mogelijkheden tot cross- en upsell te krijgen.

Verder is het dienstenaanbod veel toekomstbestendiger gemaakt. In het afgelopen kwartaal zijn 3G, ISDN, SDH Access en traditionele telefonische vergaderdiensten volledig uitgefaseerd.

Een plus

De inkomsten uit maatwerkoplossingen stegen met 5,2 procent tot 70 miljoen euro, mede door het opleveren van projecten en de hardware die daarbij komt. Al met al haalde de zakelijke tak met 1,9 procent omzetstijging eindelijk na vele jaren een plus. De omzet uit it-diensten nam 16 procent toe, vooral door diensten op gebied van de cloud en ‘workspace’. De NPS-score op de zakelijke markt, een indicator van klanttevredenheid, daalde van +4 in het eerste kwartaal naar +1. KPN wijt dat aan de ‘meer moeilijke economische omgeving en verschillende kleinere gebeurtenissen’.

De totale omzet steeg in het tweede kwartaal met 1,4 procent (vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder) tot 1,3 miljard euro. De nettowinst (exclusief incidentele baten en lasten) nam met 18 procent toe tot 174 miljoen euro.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-07-27T11:08:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.