RDW start met voorloper mobiel rijbewijs

Dit artikel delen:
Groen licht

De invoering van een mobiel rijbewijs is weer een stap dichterbij. Er is een nieuwe ISO-standaard die de fysieke roze pas kan vervangen voor een versie op de mobiele telefoon. Europese wetgeving is in de maak en de RDW start vanaf november met mobiele eendagskentekenbewijzen per app. De uitgifte van mobiele rijbewijzen is de logische volgende stap

Dat vertelt Bas van den Berg, hoofd rijbewijzen bij de RDW. Hij geeft op verzoek van Computable een update over de lange weg naar een mobiel rijbewijs.

Standaardenorganisatie NEN publiceerde onlangs over een nieuwe norm voor het mobiele rijbewijs. Daarin staan technische eisen en standaarden voor bijvoorbeeld de interface. Maar ook afspraken over beveiliging, data-uitwisseling en de eisen aan uitleesapparatuur. Ook moet de gebruiker de controle krijgen over welke data wel en niet gedeeld worden. Van den Berg schetst het beeld van een driehoek waarbinnen interacties tussen het mobiele rijbewijs, de controleur en de uitgevende instantie plaatsvinden.

Nederland heeft een belangrijke rol in het ontstaan van de nieuwe ISO-standaard voor het mobiele rijbewijs. Van den Berg vormt samen met Arjan Geluk van UL (identity management & security) en Martijn Haring van techgigant Apple de taskforce van de mobiele standaard. Hij legt uit dat technisch de invoering van een mobiel rijbewijs al mogelijk is en noemt Noorwegen, Spanje en meerdere Amerikaanse staten als voorbeelden van waar het mobiele rijbewijs al wordt ingezet. Politiek zijn er nog wat hobbels te nemen. Maar ook als er in Europa pas over enkele jaren definitieve wetgeving ligt, zullen in de tussenliggende tijd landen individueel starten met de uitgifte van mobiele rijbewijzen in proefprojecten.

Veel vraag

"De ontwikkeling van een standaard voor een mobiel rijbewijs is ook inzetbaar voor andere identificatiebewijzen "

Van den Berg ziet dat in landen en staten waar het mobiele rijbewijs al is ingevoerd, de animo groot is. ‘We zijn gewend om allerlei zaken via hun mobiele telefoon te regelen, maar voor het tonen van het rijbewijs hebben we vaak nog steeds een fysiek document nodig.' De ontwikkeling van een standaard voor een mobiel rijbewijs is volgens hem ook inzetbaar voor andere identificatiebewijzen zoals id-bewijzen en bijvoorbeeld vaccinatiebewijzen op het mobieltje.

In Nederland start dit najaar een proef met mobiele eendagskentekenbewijzen. Importeurs die een auto willen invoeren en met de auto de weg opgaan, hebben zo'n bewijs nodig. Dat is vanaf november via de mobiel te regelen. Daarmee moet de weg worden vrijgemaakt om in de toekomst ook het rijbewijs mobiel te verstrekken.

Van den Berg waagt zich niet aan de voorspelling van een invoeringsdatum. In 2016, toen het papieren rijbewijs definitief werd vervangen door een pas op creditcardformaat, waagde hij zich in De Telegraaf aan de voorspelling dat in 2020 iedereen met een mobiel rijbewijs zou rondrijden. ‘Ik heb ervan geleerd dat niet meer te doen.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Irma (I Reveal My Attributes)....hoezo iets nieuws?

Betekent dit dat ik straks ten alle tijden een mobiele telefoon bij me moet hebben? En is de volgende stap een puntensysteem aan het rijbewijs?

"Die de fysieke roze pas --- kan --- vervangen voor een versie op de mobiele telefoon"
lezen is moeilijk.

Je hebt naast het technisch lezen en het begrijpend lezen ook nog zoiets als een voorspellend lezen want dat iets kan wil inderdaad nog niet zeggen dat het ook moet alleen geld voor de overheid vaak een andere wetmatigheid. Op de bal Jan want het was een vraagteken, definitieve wetgeving zal straks een dwingend karakter hebben en die trein moet iemand in Oostenrijk onderhand kennen als het om de werkwoorden die vrijheid geven gaat. De weg vrijmaken voor ID- en vaccinatiebewijzen op je mobiel geeft volgens mij heel duidelijk de route aan.

Heren, waarom nog een app maken, terwijl die al bestaat. Het enige dat in IRMA hoeft worden toegevoegd is een attribuut (in bezit van geldig rijbewijs). Overigens als je een voertuig waar je een rijbewijs voor nodig heb, gaat gebruiken op de openbare weg, MOET je echt thans je rijbewijs (dat allang niet meer roze is, maar een creditkaart met goh een chip. En vaak heb je nog een berg andere kaarten die een rol spelen (OV-chipkaart, bankpas, etc....). Dan liever een telefoon met een app die alleen die gegevens vrijgeeft die strikt noodzakelijk zijn in het sociaal economisch verkeer. Samenleven betekent niet dat je afgezonderd van anderen kan leven en niet hoeft te interacteren. Waar zijn jullie bang voor? De boze slechte overheid of commerciele graaiers? Denk je nu werkelijk dat een app of een fysiek bewijs daar iets aan gaat veranderen, als dat echt zo ernstig zou zijn als wel in deze tijden wordt gesuggereerd.

Atilla,
IRMA is bij mijn weten een IdM oplossing welke (nog) niet voldoet aan de STORK QAA level 4 normering, de fysieke controle van de identiteit op het gemeentehuis aan de hand van de basisregistratie. Maar mijn bezwaar betreft vooral de koppeling met de mobiele telefoon wat uiteindelijk een actief apparaat is welke ongemerkt (MitM via IMSI-catcher) en ongevraagd bepaalde attributen kan delen, samenleven betekent namelijk niet dat ik bespied moet leven.

Ewout, je kent de Oostenrijkse wetgeving niet. So wie so werkt dat niet in Oostenrijk waar de digitalisering op een veel lager peil staat als in Nederland. Ook in Nederland kan men de bevolking niet verplichten een mobiele telefoon te bezitten.

Ik zou niet weten wat Oostenrijkse wetgeving te maken heeft met de voortschrijdende Nederlandse digitale dwang, een voorbeeld hiervan is het kentekenparkeren. De Hoge Raad oordeelde dat er bij het kentekenparkeren in Amsterdam sprake is van een inbreuk op de privacy maar is tevens van oordeel dat deze inbreuk gerechtvaardigd is omdat er sprake is van een wettelijke basis. Een typisch gevalletje van de slager keurt zijn eigen vlees en dus we zijn benieuwd hoe Europees Hof voor de Rechten van de Mens gaat oordelen, zoals dat ook de andere casus interessant is: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5257823/kenteken-nummerplaat-camera-herkenning-politie-anpr-privacy

"Ik hoef dan niet van die duizenden onschuldige burgers de telecomgegevens op te vragen omdat de foto gewoon laat zien wie er achter het stuur zat."

Zo'n uitspraak zou zelfs op de planeet Tschai een belletje moeten doen laten rinkelen, de wetgever heeft namelijk geen belang bij de privacy van haar onderdanen en het lijkt er op dat de rechterlijke macht het schoothondje is van de wetgevende macht.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-10-15T08:56:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.