Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderwijs

Leerlingen niet klaargestoomd voor digitale mij

09 mei 2017 - 07:303 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Leerlingen worden in het huidige onderwijs onvoldoende voorbereid op het leven en werken in een digitale maatschappij. De overheid, scholen en uitgevers van lesmateriaal moeten samenwerken om die situatie te verbeteren. Dat moet wel op basis van doordachte keuzes gebeuren. Dat stelt de Onderwijsraad in een vandaag gepubliceerd advies met de naam Doordacht Digitaal, onderwijs in het digitale tijdperk.

Het orgaan dat de Nederlandse regering adviseert op het gebied van onderwijs schrijft: ‘De maatschappelijke gevolgen van digitalisering en technologie zijn ingrijpend en voltrekken zich in hoog tempo. Dat heeft gevolgen voor inhoud, vorm en rol van het onderwijs. Het onderwijsveld is hierin nog zoekende en dreigt achter te lopen.’

De raad is van mening dat de rijksoverheid meer moet doen om scholen te ondersteunen, bijvoorbeeld in de randvoorwaarden voor digitalisering. Het gaat dan om internetveiligheid en privacy, een adequate basale infrastructuur en toereikende financiële middelen.

Ook moet volgens de raad de inhoud van digitale toepassingen worden losgekoppeld van technische aspecten. ‘Scholen hebben nu te maken met een keur aan technische systemen die niet altijd goed op elkaar aansluiten’, schrijven ze. De Onderwijsraad stelt dat met name onderwijsinstellingen in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo vaak geconfronteerd worden met digitale lesmaterialen waar ze niet om gevraagd hebben en geen invloed op kunnen uitoefenen.

De adviseurs: ‘Het is tijd voor nieuwe vormen van samenwerking tussen het onderwijsveld, de uitgeverijen en distributeurs.’ Ook pleit de raad opnieuw voor het faciliteren en belonen door de overheid van open leermiddelen voor álle onderwijssectoren. De voordelen van open leermiddelen worden nu niet goed benut, stellen de adviseurs. 

Keerzijden

De raad roept verder op om mogelijke keerzijden van digitalisering niet uit het oog te verliezen. Zo vraagt het de regering om oog te hebben voor mogelijke negatieve gevolgen van veelvuldig gebruik van digitale toepassingen voor het geheugen en het concentratievermogen van leerlingen. Ook waarschuwt de raad voor de mogelijke schadelijke fysieke en psychische gevolgen van veelvuldig internetgebruik zoals tabletnekken, cyberpesten en disconnectie-angst (het gevoel van jongvolwassenen iets te missen als ze offline zijn).

Volgens de raad mag een brede inzet van ict in het onderwijs niet leiden tot een bedreiging van een veilig pedagogisch didactisch klimaat. ‘Een ieder moet zich veilig kunnen ontwikkelen, zich kwetsbaar of rebels op kunnen stellen en kunnen groeien, zonder hier later mee geconfronteerd te worden via afbeeldingen, teksten of sporen op internet.’

Kleinschalige pilots

Een duidelijke en gedragen visie op ict en onderwijs kan volgens de raad alleen ontstaan als scholen zelf experimenteren met ict in kleinschalige pilots. ‘Zo kunnen ze vanuit ervaring een visie ontwikkelen op de bijdrage die ict kan leveren aan de kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming van leerlingen’, schrijven de adviseurs.

Ze vervolgen: ‘Om doordacht te digitaliseren is het volgens de raad noodzakelijk dat de digitale deskundigheid in het onderwijsveld structureel wordt uitgebouwd en dat digitalisering niet wordt overgelaten aan het hobbyisme en altruïsme van een kleine groep voorlopers.’ Daarmee doelt de raad op de vele initiatieven die vanuit ict-bedrijven zijn ontstaan, zoals programmeerlessen op basisscholen.

‘Niet over laten aan de markt’

Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad: ‘Twee dingen vallen op. Een grote variatie in de mate van digitaliseren binnen en tussen onderwijsinstellingen: van een enkele aangeschafte tablet tot een volledig gedigitaliseerde leeromgeving. En het wetenschappelijk bewijs is ambivalent over wat werkt digitaal in het onderwijs.’

Volgens Maassen zijn dat twee redenen om zo snel mogelijk de inhoudelijke vraagsturing vanuit het onderwijsveld beter te organiseren en dat niet louter over te laten aan de markt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Hour of Code
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘ICT-onderwijs op basisschool moet in regeerakkoord’

    Computable Awards 2016, winnaar Watson Innovation Course
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Succesvolle ICT-projecten in het onderwijs gezocht

    Kind met tablet
    ActueelOnderwijs

    ICT belangrijk thema op onderwijsbeurs NOT 2017

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderwijs koploper in gebruik cloudapplicaties

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Scholieren breken wereldrecord programmeren

    Basisschool
    ActueelCarrière

    Basisscholen gaan voor wereldrecord programmeren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs