Managed hosting door True

Onderzoek naar persoonlijke, digitale mbo-leeromgeving

Verschillende onderwijsinstellingen starten na de zomervakantie een onderzoek naar ict-toepassingen voor gepersonaliseerde leeromgevingen. Het doel is om te komen tot persoonlijke digitale leeromgevingen die binnen het middelbaar beroeps onderwijs (mbo) breed geïmplementeerd kunnen worden.

Daarvoor is eerst onderzoek nodig. Bijvoorbeeld naar de ict-competenties van docenten en studenten en hoe zij omgaan met zelfregulering en autonomie. Het onderzoek wordt geleid door ROC de Leijgraaf. Die Brabantse onderwijsinstelling gaat samen met de Universiteit Tilburg en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen in multidisciplinaire teams aan de slag. Die groepen van docenten, studenten, experts, onderzoekers en lerarenopleiders ontwikkelen dus samen de nieuwe gepersonaliseerde leeromgevingen voor mbo’ers.

Voor het onderzoek is vanuit het ministerie van Onderwijs vierhonderdduizend euro beschikbaar gesteld. Dat geld wordt via het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) verdeeld. Er is ook afgesproken dat de samenwerkende organisaties elk een bijdrage leveren aan het project. Dat kan zowel in de vorm van een materiële als een personele bijdrage gebeuren. Het project dat 1 september 2018 van start gaat, duurt twee jaar.

Werkplaats voor onderwijsonderzoek

In een samenvatting van de aanvraag van het onderzoek schrijft bestuursadviseur van ROC de Leijgraaf, John Schobben, (hoofdaanvrager van het onderzoek), onder meer over de opzet van het project ‘Werkplaats voor onderwijsonderzoek leren en ict’.

Daarin staat onder meer: ‘Het consortium bouwt voort op langdurige samenwerkingsverbanden rond leren en ict, verbindt deze en haakt nieuwe partners aan, die een landelijke werkplaats onderwijsonderzoek willen realiseren. Partijen willen, door onderzoek en praktijk te verbinden, gepersonaliseerd leren met ict evidence-informed vormgeven en hopen bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe kennis. Leren is gepersonaliseerd wanneer het de individuele leerbehoeften en belangen van leerlingen centraal stelt en de leerling regie heeft over zijn eigen leerproces.’

De Werkplaats onderwijsonderzoek leren en ict bestaat onder meer uit mbo’s in Gelderland, Brabant en Amsterdam, lectoraat Leren met ICT van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen), de practoraten Activerende didactiek en Mediawijsheid, Tilburg University en IVA Onderwijs/Stichting Etre et Avoir.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-08-03T13:54:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.