Managed hosting door True

Logica wil wij-gevoel creëren

Om de huidige economische situatie het hoofd te kunnen bieden, wil de nieuwe Logica-ceo Wilbert Kieboom een wij-gevoel creëren. Volgens hem zit er geen oud zeer bij oud-CMG'ers, maar zijn zij wel gewend om autonoom te werken. Dat past niet binnen de nieuwe Logica-cultuur.

De nieuwe ceo Wilbert Kieboom van Logica Nederland wil een wij-gevoel creëren in het bedrijf. "Je moet gezamenlijk optrekken om de huidige economische situatie het hoofd te kunnen bieden", aldus Kieboom.

Logica kocht CMG in 2002 en werd samengevoegd tot LogicaCMG. Vorig jaar ging het bedrijf verder als Logica. De directeur erkent dat er twee culturen zijn bij de dienstverlener, namelijk de Logica- en de CMG-cultuur. "CMG bestond uit autonome cellen. Binnen hetzelfde bedrijf waren diverse opinie's over een onderwerp." Cellen zijn zelfstandige bedrijfsonderdelen. De ceo wil één cultuur. Daar passen autonome cellen niet in. "De oude tijden zijn voorbij", zegt Kieboom.

Toch zit er geen oud zeer bij CMG'ers zegt de directeur. "Het is niet lastig om een groepsgevoel te creëren binnen het bedrijf. De werknemers snappen dat je in moeilijke tijden samen sterk staat. De welwillendheid is enorm groot. Ze staan er enorm voor open om het anders te doen."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Volgens mij was er juist in de CMG-tijd een zeer groot wij-gevoel. Sinds de fusie met Logica is dat alleen maar afgenomen. Ik vraag me af hoeveel mensen van CMG nog in dienst zijn bij het huidige Logica ... volgens mij zijn ze op de vingers van een hand te tellen.

Bij CMG was er juist een Wij gevoel. Na de fusie was het rennen voor je leven. Of je moest een managementfunctie hebben. Iedereen is snel weggereden met de leaseauto die ik ken van CMG en de achtergeblevenen rijden nu rond op paarden. Die reclame hahahaha

Logica renamen naar CMG? Oh nee, dat kan niet. Logica levert stukken minder kwaliteit dan het voormalige CMG....

Hm, klinkt leuk maar dat 'wij'-gevoel strekt zich in eerste instantie uit tot Wilbert's eigen oude collega's blijkbaar. Het MT van Logica heeft ineens drie man van Atos Origin in zich bijvoorbeeld, terwijl consultants nergens meer billable hours voor mogen 'verliezen', zelfs de jaarreview moet bij de klant voor of na werktijd gedaan worden.

Wij-gevoel? Dat begint hard te slijten als ik zo mijn collega's eens beluister.

Klaag, klaag, klaag, wees blij dat je een baan hebt en je je nog tot een "wij" kunt rekenen ...

@Miesmuizer

Dit is niet arrogant bedoeld maar ik hoef echt niet te vrezen om werkeloos te worden of zijn. Er is nog altijd genoeg werk voor goede IT'ers. Ik zeg dus met opzet niet consultants.

Logica heeft 7 jaar nodig gehad om beleidsfouten te erkennen. Dat kan omdat het oude CMG-management, dat CMG heeft laten verloederen en heeft verkwanseld, nu grotendeels weg is. CMG is na het uitzendbureauschandaal leeggelopen. Het wij-gevoel was bij CMG ijzersterk, ook bij het merendeel van het vroegere management. Die zijn vrijwel allemaal verdwenen door het gezwabber na de fusie. Kwaliteit leveren was een gezamenlijk doel, maar ook dat werd overbodig geacht (zie ook "Logica: meer aandacht aan riskmanagement"). Daarom gingen er relatief veel grote projecten mis (UWV, Rijkswaterstaat en enkele financials).

Logica ? dat zich gelukkig niet meer Logica-CMG noemt - is zich nu aan het herorienteren, maar weet nog niet wat het moet worden (zie ook "TV-spot Logica is geen wervingscampagne"). Kieboom zegt helaas dat er geen oud zeer is. Dat is een beetje dom, want er lopen nog steeds oud-CMG-ers rond die weten wat ze verloren hebben.

Dus Wilbert pas op dat je geen Dilbert wordt.

Een paar constateringen:
- Logica scoort enkel met slechts nieuws
- In korte tijd probeert men via de media het imago op te poetsen
- Dat gebeurt met geld dat bij UWV is weggejat

Dan het wij-gevoel:
- elke jaar rond oktober worden alle opleidingen bevroren
- dit om de targets te kunnen halen
- hoe kortzichtig kan je zijn als bedrijf dat het moet hebben van kennis?
- al tig jaren geleden is kwaliteit weg-bezuinigd
- immers, spulletjes laten reviewen kost tijd en tijd is geld
- audit teams, intercollegiale toetsing, checks op consultancy files etc: allemaal wegbezuinigd
- mediors / seniors worden niet erkend
- vakmensen al helemaal niet
- alleen de praatjesmakers (PL's etc) blijven over
- voor het overige wordt enkel fors geinvesteerd (of beter: uitgebuit) in schoolverlaters
- die wordt binnen 3 maanden een kunstje geleerd
- daarna worden ze tegen medior/senior tarief ingezet
- salaris is uiteraard wel laag
- dus winst per uur is maximaal
- en dan maar afvragen hoe het toch komt dat projecten mislukken.

Tip voor Logica:
Zorg eerst dat je intern de boel op orde maakt. Daarna eerst een paar jaar goede prestaties leveren. Dan tel je pas weer mee.

Wordt het niets eens tijd om te stoppen met dat eeuwige gezeur over Logica? Onder ieder Logica-gerelateerd artikel op deze website volgt weer een reeks aan zure reacties van zo mogelijk nog zuurdere mensen, met gegarandeerd een goede grap over de nieuwe commercial.

Logica is niet het CMG van vroeger. Net zoals geen enkel bedrijf in deze business meer hetzelfde is als 10 jaar geleden. Dat is juist het mooie van de IT. Als je daar niet mee kunt copen, had je een ander vak moeten kiezen.

Logica is gewoon een mooi bedrijf, in mijn ogen. Denk jij daar anders over? Prima! Iedereen kan ergens anders gaan werken, maar ga toch niet eeuwig zitten azijnzeiken over alles wat Logica-geel is. Get a life!

Wil mij aansluiten bij Rik.

Ik zit bij Logica bij een leuk team, met goede arbeidsvoorwaarden, doe interessant werk en onderhoud een goede relatie met mijn leidinggevende. Bovendien zijn er genoeg kansen om je te specialiseren of door te groeien, zelfs nu.

Er zit ook wel waarheid in een aantal bovenstaande reacties (er zijn altijd meerdere kanten), maar sommigen zijn me echt te makkelijk. Bovendien vind ik de hoeveelheid negatieve reacties disproportioneel, en geven ze naar mijn idee geen goed of volledig (hoe je wil) beeld van het bedrijf.

Zorg eerst maar eens dat die 87 miljoen euro teruggeven wordt aan de belastingbetaler, dan praten we wel verder.

En tot die tijd blijf ik lekker "azijnz**ken", zoals u het stelt

@ De Insider. Jij begint echt een beetje de zielepiet van deze site te worden. Telkens als er iets over Logica wordt geschreven heb je wat te miepen. Waarom ga je niet gewoon weg als het zo`n slechte werkgever is?

Ik werk zelf bij Logica en kom bij Ordina vandaan (heb bij meerdere grotere partijen gewerkt). Nee er zijn genoeg zaken voor verbetering vatbaar, bij ALLE grote spelers. Het zijn echter wel de mensen die het verschil maken, op alle niveau`s. Ik zie in elk geval een positieve beweging ontstaan, en als ik me niet langer kan vinden in Logica dan ga ik toch gewoon naar een ander... Genoeg gezegd lijkt me.

Goed om te lezen dat er ook mensen trots zijn op "hun" Logica, er is hoop. Mensen blijven nu eenmaal zeiken wanneer ze zich niet gehoord voelen. Kortom verbeteren begint bij het erkennen van fouten en het boetekleed aan te trekken. Misschien moet Logica eens een gebaar maken dat media waardig is, zolang je je fouten als professionele partij niet erkent dan is het vrij onwaarschijnlijk dat de gemiddelde azijnpisser je niet met een schone lei laat beginnen en terecht.

Succes allemaal.

Zoals te verwachten, blijkt dat velen de waarheid niet onder ogen kunnen zien. Het blijkt weer eens te zware kost te zijn. Onder het mom van cognitieve dissonantie proberen de wanhopige Logicaantjes wat krom is recht te praten.

Om af te sluiten: ik denk dat de beurskoers van Logica meer dan uitstekend weergeeft hoe het intern en extern er met het bedrijf is gesteld.

By the way: ik werk er al heel lang niet meer, ik heb de stap voorwaarts al gemaakt. En het bevalt super!

In een grijs verleden (96-98) heb ik bij CMG gewerkt. Ik heb toen CMG als een bedrijf ervaren dat wel de structuur had om snel een binding met het bedrijf op te bouwen. Dit werd door de kleine cellen gerealiseerd, immers kan je met 50 man sneller een groep opbouwen dan met 3000.

Echter waren zaken die nu in de reacties over Logica geschreven zijn (geen aandacht voor medewerkers, geld op de eerste plaats, groei boven alles) toen ook bij CMG aanwezig. Ik heb toen mijn conclusie getrokken.

Een bedrijf dat zegt het beste met zijn mensen voor te hebben en het niet waar maakt moet afgestraft worden. Afstemmen met de voeten is hier het beste middel!

Bij alles wat er bij dit topic gepubliceerd wordt is een ding duidelijk : Bij de 'oude' hap CMG'ers is het 'wij-gevoel' duidelijk allang verdwenen omdat een aantal een meer dan succesvolle functie hebben bij een ander bedrijf of als zelfstandig ondernemer zijn verder gegaan. Als grote IT onderneming die zijn voornaamste bron van inkomsten heeft ontleend door de 'dozen-schuif' en consultancy policy in plaats van zelf echt productief te zijn als IT leverancier (wat voor producten levert Logica nu eigenlijk??), is het natuurlijk bizar dat het management dan probeert om de ex- CMG'ers er toe te bewegen hier achter te staan, terwijl dat juist in veel gevallen de redenen zijn geweest om weg te gaan en te denken 'Wat zij kunnen, kan ik op mijn eigen manier veel beter'. Als Logica een 'wij-gevoel' wil creeeren, moeten ze om tafel gaan zitten met ALLE IT bedrijven en daar dan niet bij gaan zitten als de toonaangevende bedisselaar, maar de respectvolle mede-dinger die ook kan luisteren. De tijd van 'NIET LULLEN MAAR ZAKKEN VULLEN' is nu even voorbij en dat is juist voor bedrijven als Logica een nogal pijnlijke ervaring, zeker als het gros van de uitvoerende medewerkers jong en redelijk onervaren is. Veel suc-6 met jullie 'wij-gevoel', de meeste IT ondernemers denken daar bij de naam Logica heel anders over.....

Mijn ervaring met Kieboom is dat hij behoort tot het ras van supergraaiers. Hoezo wij gevoel...., hij kent alleen het ik gevoel! Zijn beleid is er op gericht zichzelf en een zeer kleine groep handlangers te verrijken ten koste van het personeel, de klant en het bedrijf zelf. Let maar op!!

"Cellen zijn zelfstandige bedrijfsonderdelen, de ceo wil een cultuur, daar passen autonome cellen niet in"
Dit vind ik een zeer interessante uitspraak voor een CEO van een grote onderneming als Logica. Waarom?

Laten we de vergelijking eens trekken tussen een gezond bedrijf en een mensenlichaam:
- In een menselijk lichaam bestaat uit ca.5-6 miljard cellen Deze zelfstandige autonome cellen worden centraal gecoordineerd, van eten en drinken voorzien, en verlost van hun afval. Zo functioneren vele losse autonome cellen tot een harmonisch geheel en doen gescheiden en toch samen ieder hun eigen unieke kunstje om het mensenlijk lichaam gezond te houden. Het "Wij gevoel"

- Op een ander vlak - terrorisme / guerilla warfare - is deze autonome cellenstructuur uitermate effectief gebleken. Dynamisch samenkomen wanneer gewenst, groeperen, coordineren, keihard aanvallen waar het nodig is en daarna weer ontbinden "into the fog of war". Probeer dat maar eens op te sporen als buitenstaander ;-)

- Ook in het bedrijfsleven zelf is het "autonoom opererende cellen concept" niet nieuw. BSO onder de beZiel!ende leiding van CEO Eckart Wintzen heeft dit al vele jaren succesvol bewezen. Word een bepaalde succesvolle vestiging te groot, deelt ie zich op en vermenigvuldigd zich. Zo stijg de winst, blijven de overhead kosten laag en blijven de lokale klanten uiterst tevreden en als CEO overstijg je nooit je snap of control. (globalisatie waar is het goed voor?)

3 voorbeelden van zeer effectieve en succesvolle "autonome cel strategien".

Ik vind het ook een beetje vreemd dat de CEO van Logica hier tegen is. Zeker omdat CMG in het verleden bewijzen heeft dat ze haar mannetje staat in de ict industrie. Dus ergens zal CMG's autonome cellen structuur toch goed geweest zijn, want had er geen succesvol CMG kunnen bestaand, wat Logica had kunnen overkopen.
Als ik hier zo de reacties lees, zijn de interne Logica cellen ook zwaar ondervoed, under educated, niet gewaardeerd en dus niet in optimale conditie meer. Dat _gaat_ vroeg of laat gevolgen hebben voor het gehele Logica lichaam, like a slow spreading disease....

Hier zit volgens mij nu ook de krux.
Terug weer naar het voorbeeld van het mensenlichaam. Daar behoort alles vanaf de geboorte bij elkaar. Dit WIJ gevoel tussen alle autonome cellen is een goede voedingsbodem en een voorwaarde voor succes.(Cmg). Dan word de gehele CMG organisatie ontworteld en geforceerd getransplanteerd in een vreemd organisme (Logica). Als we dan naar een mensenlichaam kijken, komt het ook wels eens voor dat een getransplanteerd orgaan afgestoten word door de host waarin het geforceerd word opgenomen.

Als wanneer een CEO niet tijdig aandacht gegeven worden aan deze "interne afstotings signalen" _kan_ het leiden tot het afsterven van beide organisme (organisaties). En dat kan heel zeer gaan doen voor alle betrokken cellen en lichaamsdelen in de nabije toekomst.

Aan de andere kant kunnen verstoorde autonome en dus ook zelfdenkende! cellen samen gaan klonteren en zo onder externe (emotionele, financiele) druk - van bijv. kredietkrisis of reorganisatie - uitgroeien tot iets heel onpleziers in een organisatie / lichaam.

Hoe verder:
Wie weet komt het dan wel tot amputatie van de afstervende organisatie lichaamsdelen, zodat een gehavende maar redelijk gezonde kern verder kan leven.
Wel is waar zwaar aan de medicatie / overheidssteun maar ach what else is nieuw in genezingsland? A (bitter) pill for every sickness nietwaar?

Volgens mij gaat "het nog wel effu duren voordat er een wij gevoel ontstaat" als het uberhaupt ontstaat. Daarvoor is ook een rijkbezaaide (goede menselijke waardering, interne opleiding, communicatie) en goed omgeploegde voedingsbodem (toekomstvisie, alle neuzen dezelfde kant uit, oprechte en open communicatie) nodig.

Dat Wij gevoel komt namelijk van binnen uit en groeit het beste in liefdevolle en harmonieuze omstandigehden. Het Wij gevoel kan niet afgedwongen worden onder druk van buiten af.

"De werknemers snappen dat je in moeilijke tijden samen sterk staat. De welwillendheid is enorm groot. Ze staan er enorm voor open om het anders te doen."
Met je rug tegen de "krediet-crisismuur kun je niet anders ;-)"
Ik zou het ook zijn, als mijn eigen baan op het spel stond. Overleven willen / moeten we allemaal, de vraag is alleen... onder welke (arbeids) omstandigheden en voor hoelang en op welke plek in de organisatie.

Hetzo mooi zijn als deze bereidheid er ook (nog) is in rijke tijden, waar een bedrijf NIET gedwongen word tot het nemen van zulke stappen. Uit vrijwilligheid.

Ik kan me ook niet aan de gedachte onttrekken dat CMG bewust is opgekocht (bewuste vroegtijdige hart transplantatie) omdat Logica toen(2002) al wist dat ze het met haar eigen core(hart) business niet zou gaan redden in de toekomst. Deze gedachte kwam ook bij me op na het lezen van de HP-EDS artikelen.

Laten we hopen dat de nieuwe harten niet afgestoten gaat worden door de ontvangende host....

Ik wens alle mensen van Logica, CMG, HP en EDS veel succes in deze spannende tijden!

@Ronald Vermeij
Ik hoop dat Logica je snel inhuurt als management-guru!

Eerlijk gezegd was CMG ook een bende. Altijd maar verplicht in die blauwe pakken lopen, zinloze consultancyklussen doen met als doel zoveel mogelijk collega's naar binnen te schuiven. Ze waren echter wel slimmer dan Logica: massale fiasco's als UWV waren er niet.

Haa, ook Logica is dus net een echt bedrijf.
Stelletje koekebakkers, zitten hier de azijnzeikers tussen die ook altijd op Atos Origin zaten te zeiken?
Bij Atos opgestapt omdat het zo slecht met zijn mensen omging?

Ieder bedrijf heeft wat en laat wat, als je geen Job hopper bent, en net wat langer bij een bedrijf blijft hangen, zeg vier/vijf jaar, dan leer je dat wel herkennen.

Het bedrijf maak je ZELF, en dat is geen CEO met een olie lekkende Oldtimer.
Je zal ZELF je schouders er onder moeten zetten, ZELF je collega's moeten motiveren om mee te doen, ZELF investeren in je heden en je toekomst. Wacht niet tot je CEO dat doet, want die ziet dit niet, die is met zijn gedachte al vele jaren verder, daar is hij ook CEO voor. En intussen zal je met je collega's het schip drijvende moeten houden.

Het wordt tijd dat de IT een volwassen bedrijfstak wordt. De Cowboys zijn met pensioen of dood en begraven.
De doorsnee opdrachtgever heeft vele malen meer verstand van IT als de opdrachtnemer van 10 jaar terug. Dus de enige manier om eerlijk zaken te doen is je boerenverstand te gebruiken.
En daar heb je geen dure cursus programma's voor nodig, alleen een stel oren en een stel hersenen.

Luister naar elkaar, help elkaar, en waardeer elkaar.
Als je dat doet komt het WIJ gevoel wel, en als je ZELF een goed WIJ gevoel hebt. Dan straal je dit ook uit naar de oprachtgever, en krijg je ook meer vertrouwen in elkaar. Is het dan nog een bende? Ga dan in een koekebakkers fabriek werken.

CMG stond tenminste nog ergens voor. Logica is een op hol geslagen trein, going down the drain.....

Wilbert heeft zijn racemaatjes van Atos verzameld doe je gordel om en hou je vast want dit driemanschap zal zich de komende maanden gaan bewijzen. Reken er maar op dat dit niet zachtzinnig zal gebeuren. Arme Logicanen

tsja, de losse cellen uit de CMG-tijd betekende dat ��n business unit mensen moest ontslaan en bij de ander de champagne openging. Elke business unit probeerde zoveel mogelijk overeind te blijven en onderlinge samenwerking zag ik niet.

Na een fusie moet je altijd werken aan een nieuw wij-gevoel. Logica Nederland bestaat vooral uit ex-CMG Nederland waar er een groot wij-gevoel was (tot aan de uitzend-truc). Bij Logica heerste er ook een heel collegiale sfeer. Dat is heel belangrijk voor ondersteuning van consultants die niet alles kunnen weten en wel eens een beroep op collega's moeten doen. Als die interne samenwerking goed is, dan heb je als groot bedrijf een belangrijk voordeel te bieden; zoveel expertise is te benutten.

Wat heeft het Logica management verkeerd gedaan (of nagelaten) dat er na zes jaar nog steeds aan het wij-gevoel gewerkt moet worden?

Ik ben helaas momenteel bank-zitter. En ik heb geen wij-gevoel. Mijn manager heeft me niet zo vriendelijk maar wel dringend verzocht om elders te solliciteren. Managers hebben onderling waarschijnlijk wel een wij-gevoel.

@Zij:
Tuurlijk hebben de managers het "wij" tegen de rest van de werkvloer gevoel ;-) Hoe meer ze er van onderen uit gooien, des te groter is de kans dat ze zelf kunnen blijven zitten.

Een goede besparingstip voor Logica: promoveer een deel van de idle consultants tot toilet-dame, die dan toilet-geld kunnen innen bij de andere idle consultants die dringend ' moeten ' gaan.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2009-02-25T14:05:00.000Z Rian van Heur
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.