Managed hosting door True

Nieuwe naam moet imago Satyam redden

De Indiase ict-dienstverlener Satyam verandert zijn merknaam in Mahindra Satyam. De nieuwe naam verwijst naar branchegenoot Tech Mahindra dat een meerderheidbelang in de Indiase dienstverlener verwerft. De nieuwe merknaam moet klanten duidelijk maken dat het bedrijf in handen is van de Mahindra Groep en een nieuw bestuur heeft. Satyam liep forse imagoschade op toen begin 2009 een boekhoudschandaal aan het licht kwam.

Mahindra heeft een aandeel van 31 procent in Satyam en probeert daarnaast twintig procent van het bedrijf in handen te krijgen door huidige aandeelhouders uit te kopen. Daardoor moet een meerderheidbelang van 51 procent ontstaan.

Boekhoudschandaal

Begin 2009 kwam aan het licht dat oprichter Ramalinga Raju ernstig knoeide met de boekhouding. De directeur poetste de cijfers op door de financiële resultaten van overnames die nog niet waren beklonken in de cijfers mee te nemen. Na de boekhoudfraude is een nieuw bestuur aangesteld en meldde Tech Mahindra Groep zich om het bedrijf over te nemen via een meerderheidsbelang.

Analisten stellen dat de dienstverlener de nieuwe merknaam kiest om afstand te nemen van de financiële wantoestanden en het vertrouwen onder klanten wil herstellen.

Het Europese hoofdkantoor van Satyam is gevestigd in Den Haag. Satyam was genoteerd aan de Amsterdamse beurs maar die notering is 19 mei 2009 stopgezet. Nederlandse klanten van het bedrijf zijn KPN en Philips.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2976976). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×